نخود یک ماده فوق العاده مقرون به صرفه، خوشمزه و مفید است. به همین دلیل مستحق جای گرفتن در سبد غذایی خانواده می باشد. هر وعده از این ماده همراه با مواد مغذی مانند آهن و ویتامین B می باشد. نخود  دارای مقدار زیادی مواد مغذی است که می توانند به کاهش وزن نیز کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای نخود برای کاهش وزن و همچنین چگونگی استفاده از نخود برای کاهش وزن، ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید. ما در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم؛ آیا نخود برای کاهش وزن مفید است ؟

آیا نخود برای کاهش وزن مفید است ؟

غنی از پروتئین

نخود به عنوان یک منبع عالی پروتئین شناخته می شود. پروتئین یک ماده مغذی مفید است که ممکن است به کاهش وزن کمک کنند. پروتئین اثر گرمائی بالایی دارد. این بدان معنی است که بدن شما انرژی زیادی را در قالب کالری سوزی، برای هضم پروتئین و تبدیل آن به اسیدهای آمینه خاص صرف می کند. اثر حرارتی پروتئین ۳۰ درصد است. یعنی شما ۳۰ درصد از کالری آن را در طول هضم خواهید سوزاند. هر فنجان نخود حاوی ۱۵ گرم پروتئین است که به ارزش ۶۰ کالری پروتئین تبدیل می شود و شما فقط ۱۸ کالری مصرف می کنید. پروتئین به شما کمک می کند احساس سیری کنید، بنابراین بعد از خوردن غذای حاوی نخود بیشتر احساس رضایت دارید احتمال پرخوریتان در بین وعده های غذایی کمتر می شود.

آیا نخود برای کاهش وزن مفید است ؟
آیا نخود برای کاهش وزن مفید است ؟

غنی از فیبر

نخود همچنین دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر نیز یکی دیگر از مواد مغذی مرتبط با کاهش وزن می باشد. فیبر دارای اثر سیر کنندگی است. این به این معنی است که شما بعد از خوردن وعده غذایی خود بیشتر سیر خواهید داشت. فیبر ورود قند از مواد غذایی را به جریان خون کند می کند و قند خون را پایدار نگه می دارد. این فرایند نه تنها برای سلامتی شما مناسب است، بلکه دور کمر را نیز کوچک می کند. با اجتناب از افزایش و افت ناگهانی قند خون، می توانید از گرسنگی و هوس اجتناب کنید. یک فنجان نخود حاوی ۱۳ گرم فیبر است که بیش از نیمی از فیبر مورد نیاز روزانه بدن برای زنان و حدود یک سوم نیاز روزانه مردان را تامین کند.

تراکم مواد مغذی مفید برای کاهش وزن

در حالی که خوردن کالری کمتر نسبت به آن میزانی که می سوزانید، برای کاهش وزن ضروری است، مهم این است که مطمئن شوید این کالری ها مقدار زیادی از مواد مغذی بدنتان را تامین می کنند. به عبارت دیگر، باید این کالری ها را از غذاهایی که ارزش غذایی زیادی دارند، دریافت کنید. نخود مناسب این قانون است. این ماده منبع خوبی از مواد مغذی مفید اصلی مانند فسفر و روی بوده و آهن لازم برای گردش خون سالم را فراهم می کنند. فولات که برای تولید انرژی و سلامت گلبول های قرمز مفید است را نیز به بدن عرضه می کند. خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی باعث می شود که تا زمانی که وزن خود را کاهش می دهید، مواد مغذی را به بدن برسانید. بنابراین در طول دوره کاهش وزن به جای خستگی، احساس قدرتمند و سالم بودن می کنید.

بهبود کنترل ذهن

در حالی که نخود دارای مزایای زیادی برای کاهش وزن است، قسمت کنترل مغز را نیز دچار اشتباه می کند. یک فنجان نخود پخته شده دارای ۲۶۹ کالری است. در حالی که یک فنجان نخود همراه با سبزیجات کم کالری می تواند ذهن شما را به اشتباه انداخته و از نظر حجم غذا را حجیم نشان دهد. فقط باید مراقب مصرف غذاهایی که نخود را با چربی مخلوط می کنند، مانند هوموس، باشید. در حالی که غذاهای سالمی مانند نخود نباید از رژیم غذایی شما حذف شوند، اما ترکیب نخود و چربی می تواند برای یک وعده غذایی بسیار پر کالری باشد. وعده های غذایی خود را اندازه گیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که کالری را با دقت مصرف می کنید. به این ترتیب هوس تصادفی پیشرفت شما را متوقف نمی کند.