اثرات تستوسترون بر پوست صورت مردان

آیا از اثرات تستوسترون بر پوست صورت آگاهی دارید؟ هورمون مردانه تستوسترون تاثیرات متفاوت زیادی بر بدن و مغز انسان دارد. قبل از تولد نوزاد پسر، ترشحات تستوسترون باعث رشد اندام های داخلی و خارجی جنین می شود. هنگامی که او به بلوغ می رسد، مرد شروع به ترشح سطوح ثابت تستوسترون می کند که بر رشد فیزیکی او تاثیر می گذارد و صفات مشخص مردان بالغ را تولید می کند. تعدادی از اثرات تستوسترون بر پوست صورت نیز تاثیر می گذارند. برای آشنایی با این اثرات با این مطلب مجله پیام سلامت همراه باشید.

اثر تستوسترون بر موی صورت

تستوسترون سبب رشد موی بدن و صورت می شود و باعث می شود نسبت به زنان و پسران موهای مردانه تیره تر و ضخیم تری ایجاد شود. دکتر Lauralee Sherwood در کتاب “Human Physiology” توضیح می دهد که موهای صورت که معمولا گونه ها، چانه، لب بالایی و گردن مرد بالغ را پوشش می دهد، یکی از نتایج رشد موهای ناشی از تستوسترون است. هدف از رویش موهای صورت ناشناخته است، اما معمولا در زنان رخ نمی دهد و در مردان مبتلا به کمبود تستوسترون ناپدید می شود. موهای صورت وابسته به تستوسترون بسیار تیره تر، ضخیم تر و قوی تر از موهای معمولی سر است و دارای یک شکل مسطح است که باعث می شود که فر بیشتری از موهایی که روی سر مرد رشد می کند داشته باشد.

اثر تستوسترون بر پوست و چرب شدن آن

در حالی که پسران ممکن است مشتاقانه منتظر بسیاری از اثرات تستوسترون مرتبط با بلوغ باشند، آنها معمولا به دنبال اثر این هورمون بر روی کیفیت پوست نیستند. تستوسترون ترشح چربی را در سراسر بدن افزایش می دهد، اما این اثر به ویژه بر روی پوست صورت مشاهده می شود. یکی از اهداف افزایش ترشح چربی ناشی از تستوسترون، افزایش بوی بدن مرد است که به جذاب کردن او برای زنان کمک می کند، زیرا چربی بدن حاوی مولکول های معطر مشخصی است که زنان به آن از لحاظ داشتن جاذبه جنسی پاسخ می دهند. دکتر Gary Thibodeau در کتاب خود “Anatomy and Physiology” یادآور می شود که پوست در گذر از دوران کودکی به بزرگسالی می تواند خشن تر و همراه با ترشحات چربی که قبل از تنظیم در دوره پس از بلوغ به شدت افزایش پیدا می کند، باشد.

اثر تستوسترون بر آکنه

اثر دیگر تستوسترون بر پوست آکنه است. تستوسترون آکنه صورت را نیز افزایش می دهد. برخی از این اثرات به علت افزایش چربی صورت است. دکتر Thidodeau یادآوری می کند زمانی که چربی منافذ صورت را مسدود می کند به خصوص اگر باکتری ها در منافذ به دام بیفتند آکنه به وجود می آید. تستوسترون هم چنین پوست را مستعد ابتلا به آکنه می کند، و باعث ایجاد مشکل به علت افزایش چربی صورت می شود. مردان بالغ معمولا آکنه کمتری نسبت به پسران نوجوان دارند، زیرا غلظت تستوسترون در انتهای بلوغ تنظیم می شود و بدن نسبت به آن سازگار می شود. در مردانی که از مکمل هایی با موادی مشابه تستوسترون مانند بسیاری از استروئید های آنابولیک مصرف می کنند آکنه صورت به عنوان یک عارضه جانبی افزایش سطح هورمون افزایش می یابد.