اثرات روحی و روانی سوء مصرف الکل

سوء مصرف الکل را به عنوان نوشیدن بیش از حد بدون وابستگی به الکل تعریف می کنند. با این حال، فرد الکلی به لحاظ جسمی یا روانشناختی وابسته به الکل است و بدون آن نمی تواند به راحتی زندگی کند. حتی اگر مبتلایان به الکل به آن وابستگی نداشته باشند؛ همچنان در نتیجه مشکل خود ممکن است دچار اثرات روحی و روانی سوء مصرف الکل شوند. فراموش نکنید که الکل همچنین می تواند مسائل و مشکلات موجود را بدتر کند.

افسردگی

افسردگی یک مشکل جدی ناشی از سوء مصرف الکل است؛ که در آن بیمار دچار غم و اندوه و احساس ناراحتی می شود. الکل افسرده کننده است. به این معنی که فعالیت در سیستم عصبی مرکزی (CNS) را کاهش می دهد. اگر بیمار دچار افسردگی است، همچنین سوء مصرف الکل می تواند آن را شدیدتر کند. موسسه ملی بهداشت (NIH) اشاره می کند که خودکشی یک نتیجه ممکن از سوء مصرف الکل است، به خصوص اگر بیمار افسردگی شدید داشته باشد.

اختلالات اضطرابی

افسردگی تنها اختلال روانی نیست که می تواند از سوء مصرف الکل ناشی شود. یکی دیگر از احتمالات، اختلال اضطرابی است که در این حالت بیمار نگرانی غیر قابل کنترل دارد. انجمن جراحان آمریکایی اعلام کرده است که سالمندانی که از الکل استفاده می کنند، سه برابر بیشتر دچار بیماری های روانی می شوند. فرد مبتلا به اختلال اضطرابی ممکن است از الکل خودداری نکند؛ زیرا الکل می تواند به طور موقت اضطراب را کاهش دهد. اما با گذشت زمان، سوء مصرف الکل می تواند اختلال اضطرابی را بدتر کند.

جداسازی

متخصصان کلینیک مایو می گویند که فرد مبتلا به سوء مصرف الکل ممکن است به تنهایی یا به صورت مخفی بنوشد؛ که این مسئله می تواند به انزوای اجتماعی منجر شود.

سوءاستفاده کننده الکل ممکن است احساس کند که افراد در اطرافش از نوشیدن او رضایت ندارند؛  یا نمی خواهند کسی بداند که او تا چه حد اهل نوشیدنی است. او همچنین ممکن است الکل خود را در مکان های غیر معمول پنهان کند، مانند کشوی لباس، که دیگران نمی توانند آن را پیدا کنند. علاوه بر انزوا، فرد دچار سوء مصرف الکل علاقه خود را به فعالیت های دیگر از دست می دهد و ممکن است از فعالیت ها و جمع هایی که در آن الکل نیست، دوری کند.

تحریک پذیری و کج خلقی

طبق گفته کلینیک مایو، مصرف کننده الکل می تواند تحریک پذیر و کج خلق شود. این اتفاق به خصوص زمانی که مشغول مصرف است و به او نزدیک می شود و یا زمان هایی که به دلایل گوناگون نمی تواند الکل مصرف کند، رخ می دهد. فرد دچار سوء صمرف الکل همچنین می تواند در زمان های دیگر نیز تحریک پذیر شود. به عنوان مثال، زمانی که در مورد نوشیدنش مورد انتقاد قرار می گیرد.