اثرات مصرف کم پروتئین بر روی بدن

تمام سلولهای بدن شما حاوی پروتئین هستند و چون بدن  هر روز برای انواع عملکردهای خود نیاز به این ماده دارد، آن را ذخیره نمی کند. به دلیل نیاز مبرم بدن، مصرف مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی روزانه ضروری است. مصرف کم پروتئین می تواند زمانی رخ دهد که یا شما غذاهای غنی از پروتئین مصرف نکنید و یا پروتئین هایی که مصرف می کنید دارای کیفیت پایینی باشد. پروتئین بی کیفیت پروتئینی است که اسید آمینه ضروری در آن وجود ندارند. در اغلب موارد مصرف مقدار کم پروتئین می تواند بر روی سلامت بدن تاثیر بگذارد. این در حالی است که گاهی مصرف کم پروتئین می تواند سودمند باشد. جهت آشنایی با اثرات مصرف کم پروتئین بر روی بدن با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

اثرات مصرف کم پروتئین

عملکرد پروتئین

پروتئین ها در تقریبا همه فرآیند درونی سلول ها و بافت های بدن دخیل هستند. این مواد مغذی علاوه بر ایجاد ساختار اندام ها، عضلات، ناخن و مو، به سلول های شما کمک می کنند تا با هم ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب باعث انقباض عضلات و انتقال سیگنال های عصبی می شوند. پروتئین مولکول های ایمنی، سلول های خونی، هورمون ها و آنزیم ها را تشکیل می دهد و همچنین به سلول های شما در تولید پروتئین های جدید کمک می کند. ازدیاد پروتئین در رژیم غذایی روزانه شما ممکن است یکی یا بیشتر از یکی از این عملکردهای اساسی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد نشانه هایی بر روی بدن شود.

اثرات منفی

اگر غذاهایی که می خورید حاوی اسیدهای آمینه، به ویژه اسید های ضروری بسیار کمی باشند، بدن ذخیره اسید آمینه خود را از دست می دهد و بافت های غنی از پروتئین را تجزیه می کند. بنابراین یکی از اثرات مصرف کم پروتئین ضعف ماهیچه ها و عضلات است. در این حالت ممکن است بیشتر به عفونت مبتلا شوید. زیرا سیستم ایمنی بدن نمی تواند آنتی بادی های کافی یا سایر مولکول های سیستم ایمنی را تولید کند. در این شرایط بدن به طور فزاینده ای تحریک پذیر شده و بثورات پوستی و تغییر در بافت مو را تجربه می کند. کمبود شدید پروتئین می تواند منجر به شوک و مرگ ناگهانی شود.

اثرات مثبت

محدود کردن مصرف پروتئین گاهی می تواند مفید باشد. به خصوص وقتی که به بیماری مزمن کلیوی مبتلا باشید. با کاهش عملکرد کلیه، این ارگان قادر به پردازش محصولات تجزیه شده از پروتئین یعنی نیتروژن و کراتینین نیست. محدود کردن مصرف پروتئین به جلوگیری از جمع شدن این مواد زائد در خون کمک می کند. اگر این مواد در خون جمع شوند نیاز به دیالیز بیشتر می شود. بیماری مزمن و شدید کبدی نیز می تواند از اثرات مثبت کاهش مصرف پروتئین بهره مند شود. کبد به هضم پروتئین کمک می کند و کاهش سطح این ماده مغذی در بدن می تواند بار اضافه را از روی دوش کبدی که به دلیل دیگر بیماری ها ضعیف شده است بردارد.

ملاحظات

میزان مصرف توصیه شده برای پروتئین تقریبا ۰٫۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. منابع پروتئینی با کیفیت بالا حاوی تمام اسید آمینه ضروری هستند و شامل گوشت، ماهی و محصولات لبنی ​​می شوند. اکثر منابع گیاهی پروتئینی دارای حداقل یکی از اسید آمینه های ضروری نیستند. بنابراین شما باید برای کسب تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز خود از ترکیبی از تمام مواد حاوی پروتئین استفاده کنید. به عنوان مثال، خوردن دانه های کامل با حبوبات و یا آجیل، تمام آمینو اسیدهای مورد نظر بدنتان را فراهم می کند و می تواند به جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و سایر اثرات مصرف کم پروتئین کمک کند.