اثرات مصرف گاباپنتین (نورونتین)

از اثرات مصرف گاباپنتین چه می دانید؟ گاباپنتین یا نورنتین یک دارو است که معمولا برای کنترل تشنج های جزئی در بیماران مبتلا به صرع استفاده می شود. این دارو مقدار GABA را که یک ماده شیمیایی است و باعث تحریک عصب در مغز می شود، افزایش می دهد.

محققان بر این باورند که سطح پایین گابا در مغز باعث تشنج می شود؛ در نتیجه افزایش GABA تعداد تشنج را کاهش می دهد. علاوه بر این، گاباپنتین را می توان برای از بین بردن درد در شرایطی مانند لانه گزینی یا نوروپاتی محیطی دیابتی استفاده کرد. البته در این زمینه بیمار باید از اثرات احتمالی مصرف گاپنتین ۱۲۰۰ میلی گرم سه بار در روز مطلع باشد. در این مطلب پیام سلامت اثرات مصرف گاباپنتین ۱۲۰۰ میلی گرم را بررسی کرده ایم.

لرزش بدن

یکی از اثرات مصرف گاباپنتین در بیمارانی که دوز بالای آن را سه بار در روز مصرف می کنند؛ ممکن است افزایش لرزش باشد. این اتفاق به دلیل اینکه گاباپنتین بر سیگنال های عصبی از طریق اعصاب تاثیر می گذارد، رخ می دهد. بنابراین، تغییر در سیگنال دهی عصب می تواند موجب لرزش در برخی از بیماران شود. لرزش یک عارضه جانبی جدی است که ممکن است نشانه ای باشد که بیمار به اثرات گاباپنتین حساس است. یا مصرف تعیین شده بیش از حد است. بنابراین، بیمارانی که پس از مصرف این دارو لرزش را تجربه می کنند، باید به فورا به پزشک مراجعه کنند. در این زمینه بیماران مبتلا به صرع نباید مصرف گاباپنیتن را متوقف کنند؛ چراکه ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد.

افسردگی

گاباپنتین در دوز بالا ممکن است روی مغز تاثیر داشته باشد. به گفته محققان مایو کلینیک، گاباپنتین ممکن است موجب شود که بیمار احساس افسردگی کند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که گاباپنتین سطح GABA را افزایش می دهد. که ممکن است موجب تحریک عصب هایی در مغز که مربوط به خلق و خوی است، شود. بنابراین، بیمار مصرف کننده گاباپنتین ممکن است پس از شروع درمان احساس افسردگی کند. او ممکن است علاقه ای به انجام فعالیت هایی که قبلا به آن علاقمند بوده است، نداشته باشد. همچنین او ممکن است مشغول انجام کار یا کار روزانه دیگری شود. در موارد شدیدتر افسردگی، بیمار ممکن است اندیشه خودکشی داشته باشد. بنابراین، بیمار نباید سعی کند این مورد را در صورت وقوع از پزشک خود پنهان کند.

حرکت سریع چشم

محققان وبسایت دراگز معتقدند که بیمار مصرف ککنده گاباپنتین با دوز بالا ممکن است سرعت حرکت عقب و جلو چشم را تجربه کند. این اثر به این دلیل اتفاق می افتد که نورونتین بر اعصابی که چشم ها را کنترل می کند، تاثیر می گذارد و می تواند باعث حرکت سریع چشم شود. بیمار ممکن است این علامت را دیرتر متوجه شود؛ با این حال، خانواده بیمار و اطرافیانش احتمالا برای اولین بار متوجه حرکات چشم خواهند شد. این یک عارضه جانبی جدی است که نیاز به درمان فوری برای جلوگیری از عوارض بیشتر دارد. در این زمینه پزشک ممکن است داروها را تغییر دهد یا دوز پایینتری را تجویز کند؛ تا از اثرات ناخواسته نورونتین جلوگیری شود.