همانطور که سن بالاتر می رود، تغییرات فیزیکی ممکن است بر روی عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارند. خوشبختانه، می توانید برای محافظت از زندگی عاشقانه خود گام های موثری را بردارید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی بیشتر با شما صحبت می کنیم.

یک مطالعه نشان داد که ۳۰٪ از سالمندان می توانند تا سن ۸۰ سالگی به فعالیت جنسی خود ادامه دهند. برخی از مطالعات نیز دریافتند که بیش از ۶۰ درصد از زنان مسن، از زندگی جنسی خود، حتی بدون مقاربت راضی هستند. بسیاری از زنان، بعد از یائسگی، بیشتر از رابطه جنسی رضایت دارند. زیرا آنها مجبور نیستند در مورد حاملگی نگران باشند.

اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی

مشکلات جنسی که با پیر شدن ایجاد می شوند

همانطور که مردان و زنان مسن تر می شوند، مقاربت جنسی ممکن است به دلیل تغییر سطح هورمون ها در بدن، به یک چالش تبدیل شود. کاهش استروژن در زنان موجب خشکی واژن می شود. کاهش تستوسترون در مردان نیز باعث ایجاد اختلال در نعوظ می شود. هم مردان و هم زنان ممکن است میل جنسی کمتری داشته باشند.

سایر بیماری هایی که ممکن است روی اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • آرتریت می تواند باعث رابطه جنسی دردناک شود.
  • دیابت می تواند منجر به اختلال نعوظ (ED) در مردان شود.
  • بیماری های قلبی و عروقی می تواند ارگاسم را برای مردان و زنان دشوارتر کند.
  • کاهش کنترل مثانه در زنان می تواند باعث خجالت زدگی در رابطه جنسی شود.
  • بعضی از داروها می توانند مشکلات جنسی را برای مردان و زنان ایجاد کنند.
  • ماستکتومی سرطان سینه می تواند جذابیت زنان را کاهش دهد.
  • پروستاتکتومی برای سرطان پروستات می تواند باعث ایجاد مشکلات جنسی در مردان شود.
اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی
اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی

بهبود تمایلات جنسی بعد از ۵۰ سالگی

اگر یک بیماری زمینه ای زندگی جنسی شما را مختل کرده است، وقت آن است که با دکتر مشورت کنید. بسیاری از چالش های فیزیکی را می توان مدیریت کرد. مشکلات روانی را نیز نادیده نگیرید. استرس، ترس و اضطراب می تواند موانع جنسی در زندگی شما باشند.

روش های دیگر برای مبارزه با اثرات پیری بر روی تمایلات جنسی عبارتند از:

  • درمان جایگزینی تستوسترون. افزایش سن در مردان موجب کاهش تستوسترون می شود. مطالعات نشان داده اند که درمان تستوسترون می تواند باعث افزایش میل جنسی شود. اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.
  • داروهای درمان اختلال نعوظ. این گزینه برای بسیاری از مردان مسن مفید است. اگر ED به علت بیماری ایجاد شده باشد، میزان موفقیت درمان دارویی ED حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است.
  • درمان جایگزینی استروژن. این داروها ممکن است پس از یائسگی برای زنان تجویز شوند. با این حال، این درمان با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و سرطان سینه مرتبط است.
  • روان کننده ها برای خشک شدن واژن. حتما روان کننده محلول در آب را امتحان کنید. ممکن است به تشخیص پزشک کرم استروژن واژینال برای درمان درد، خشکی یا خارش تجویز شود.

بسیاری از مردان و زنان مسن، تکنیک مخصوص به خود را برای داشتن یک زندگی جنسی شاد و سالم کشف کرده اند. مثلا برخی ممکن است صبح ها بیشتر انرژی و تمایل به نزدیکی داشته باشند. برخی ممکن است کشف کنند که آرامش و کاهش اضطراب، عملکردی جنسیشان را بهبود می دهد. برخی با معاقشه بیشتر قبل از رابطه جنسی موافقند.