اثر اعتیاد به الکل بر رفتار

الکل برای بعضی افراد بخش بزرگی از تفریحات اجتماعی است؛ و می تواند احساسات خوشایندی ایجاد کند. اما هنگامی که به صورت مخرب مصرف می شود؛ اثرات آن به سرعت می توانند منفی شوند. الکل تأثیر مستقیم بر مغز دارد، که به نوبه خود بر رفتارهای فرد مصرف کننده تأثیرات گوناگونی می گذارد؛ و می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی شود. در این مطلب پیام سلامت به بررسی اثر اعتیاد به الکل بر رفتار فرد می پردازیم.

اثر اعتیاد به الکل بر رفتار

الکل بر رفتارهای مختلف فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال طبق یک مقاله که در ژانویه ۲۰۰۶ در مجله “Acta Psychiatrica Scandinavica” منتشر شده است، افراد معتاد به الکل بیشتر احتمال دارد که خودکشی کنند. همچنین آنها با احتمال بیشتری روابط فکری بین فردی، تنها زندگی کردن، سطح بالای تجاوز و تکانش گری و چشم انداز منفی کلی در زندگی. را تجربه می کنند.

بر اساس یک مقاله که در ماه مه ۲۰۰۸ در مجله “بریتیش یار فارماکولوژی” منتشر شد؛ اثرات حاد مصرف الکل منجر به رفتارهای ناخوشایند می شود. در واقع افراد اساسا با احتمال بیشتری کارهای غیر معمولی را که رد حالت عادی نمی توانند انجام دهند؛ در حالت مستی انجام می دهند.

نظریه عدم بازداری الکل

طبق نظر محققان در “Journal of Journalism of British Pharmacology”، با توجه به تئوری عدم بازداری الکل، به مسمومیت (مستی) با الکل، تاثیر گذاشتن بر گرایش مهار می گویند. هنگامی که الکل مصرف می شود، توانایی قضاوت در رفتار و عواقب آن کاهش می یابد. به عنوان مثال، الکل احساس خستگی ناپذیری را القا می کند؛ که معمولا فرد را درگیر رفتارهای ضد اجتماعی می کند.

علت

به گفته محققان در “British Journal of Pharmacology”، وقتی که مصرف الکل به صورت بی اختیار و بدون کنترل باشد؛ در مقایسه با نوشیدن مشروبات الکلی به صورت کنترل شده در گروه های اجتماعی، انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول احساسات پاداش و استرس هستند، متوقف می شوند. همچنین چربی های موجود در غشاهای درون مواد سیگنال دهنده در مغز تغییر ماهیت می دهند و در نتیجه اختلالاتی در ارتباطات سیستم عصبی مغز ایجاد می شود.

مکانیسم

انتقال دهنده های عصبی و همچنین نوروپپتید ها، سیگنال های شیمیایی و پروتئین های سیگنالینگ به ترتیب فرآیندهای متاثر از اثرات اولیه مصرف الکل هستند. به گفته محققان در “مجله انگلیسی فارماکولوژی”، یکی از انتقال دهنده های ویژه ای که دپامین نامیده می شود تحت تأثیر مصرف الکل قرار دارد. با این حال، با توجه به سوء مصرف طولانی مدت مصرف الکل، اساسا تمام مواد سیگنالینگ در مغز تغییر می کنند؛ و رفتار فرد را تحت تأثیر قرار می دهند.

موقعیت

طبق کتاب “اصول روانشناسی روان شناختی انسان” یک ناحیه عمده مغز توسط الکل تحت تاثیر می گیرد. لوب های پیشانی مسئول فرآیندهای تفکر، نظم، تصمیم گیری و استدلال هستند؛ و الکل ماده یا شناخته شده بر کاهش توانایی این لوپ ها است.