نقش و اثر فعالیت بدنی بر روی افسردگی کودکان

نقش و اثر فعالیت بدنی بر روی افسردگی کودکان و بزرگسالان در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از این مطالعات که به تازگی در کشور نروژ انجام شده است نشان می دهد که کودکانی که فعالیت جسمی شدید و متوسط دارند، به طوری که عرق می کنند و تنفسشان شدید و تند می شود، کمتر احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شوند. در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت به بیان تحقیقاتی که بر روی نقش و اثر فعالیت بدنی بر روی افسردگی کودکان انجام شده است خواهیم پرداخت.

نقش و اثر فعالیت بدنی بر روی افسردگی کودکان

ممکن است تعجب آور باشد اما باید بدانید که بچه ها نیز می توانند مانند بزرگسالان دچار افسردگی شوند. برآوردها نشان می دهد که حدود ۵ درصد از کودکان و نوجوانان به افسردگی مبتلا هستند. کودکان مبتلا به اختلالاتی مانند اختلال یادگیری، اختلالات رفتاری، اضطراب، و یا بیش فعالی در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به افسردگی قرار دارند. کودکانی که دچار تنش در خانواده هستند و یا یکی از اعضای خانواده خود را از دست می دهند نیز شرایط مشابه دارند.

علائم افسردگی در کودکان لزوما همان علائمی نیست که بزرگسالان تجربه می کنند. علائم افسردگی در کودکان عبارتند از:

  • گریه کردن آهانه و مکرر
  • افزایش خشم و خصومت
  • کاهش علاقه به فعالیت های لذت بخش
  • کاهش اشتها و یا تغییر در عادات غذا خوردن
  • مشکلات ارتباطی
  • انزوای اجتماعی

محققان در اطلاعات به دست آمده از صدها کودک در طول دوره  ۴ ساله، در پی جستجو ارتباط بین فعالیت فیزیکی و نشانه های افسردگی در آن ها بودند.

برای یافتن ارتباط و اثر فعالیت بدنی بر روی افسردگی کودکان داده های تقریبا ۸۰۰ کودک که در آغاز سن ۶ سالگی بودند، جمع آوری شد. ضمن این که این تیم تحقیقاتی اطلاعات مربوط به ۷۰۰ کودکان بین سنین ۸ تا ۱۰ ساله را نیز به دست آوردند.

برای اندازه گیری فعالیت بدنی این کودکان از آن ها خواسته شد که طی ۲۴ ساعت، به مدت ۷ روز متوالی، از یک کمر بند مخصوص ثبت اطلاعات فیزیکی استفاده کنند و تنها کمربند را در زمان استحمام باز کنند. ضمن این که مصاحبه با والدین این کودکان نیز بخشی از بررسی این تیم بود. در این مصاحبه ها وضعیت روانی کودک بررسی شد.

این گروه دریافتند که کودکانی که در سن ۶ تا ۸ سالگی قرار دارند و از لحاظ جسمی فعال بودند احتمال کمتری دارد که علائم افسردگی را تا ۲ سال بعد بروز دهند. ضمن این که این گروه نشان دادند که علائم افسردگی در کودکانی که از نظر فیزیکی کمتر فعال بودند، بیشتر نمایان می شود.

مزایای فعالیت بدنی متوسط و شدید

فعالیت بدنی متوسط تا شدید، فعالیتی است که در آن بدن عرق کرده و فرد نفس نفس بزند. اگر چه محققان در پی یافتن مکانیسمی نبودند که بتواند تاثیر فعالیت جسمی متوسط و منظم را بر روی خطر ابتلا به افسردگی ثابت کند، اما اسناد به دست آمده نشان می دهد که:

  • فعالیت جسمی ممکن است ذهن را منحرف کرده و موجب شود فرد از یادآوری خاطرات منفی گذشته دور شود.
  • در این شکل از فعالیت بدنی، فرصتی برای افزایش اعتماد به نفس ایجاد می شود.
  • کودکانی که از نظر فیزیکی فعال هستند، نسبت به کودکانی که فالیت فیزیکی کمی دارند، به لحاظ اجتماعی قوی تر هستند.
  • همچنین شواهد نشان می دهد که “شوخی” می تواند به رشد عاطفی و اجتماعی کودکان کمک کند.

بنابر نتایج این تحقیقات و چند تحقیق دیگر که در مورد اثر فعالیت بدنی بر روی افسردگی کودکان انجام شده است می توان نتجیه گرفت که:

“فعالیت فیزیکی، عرق کردن در اثر بازی، انجام شوخی هایی بدنی که خطری برای طرفین ندارد و به طور کلی بازی هایی که نیاز به تحرک زیاد دارد، نه تنها موجب تقویت بدن از نظر فیزیکی می شود و فواید بسیاری برای بدن دارد، بلکه موجب می شود که از روان کودکان در برابر افسردگی و سایر اختلالات روانی محافظت شود.”