اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده

فروش سس گوجه فرنگی Heinz اخیرا در اسرائیل ممنوع شده است زیرا این سس به اندازه کافی از گوجه تشکیل نشده است. اما دلایل جدی دیگری نیز وجود دارد که شما را مجاب به اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده می کند.

سس های کچاپ تجاری یک غذای بسیار محبوب هستند که در بسیاری از خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و مخصوصا بچه ها آن را دوست دارند. این ماده شامل لیکوپن است که رنگدانه ای است که در میوه ها و سبزیجات قرمز وجود دارد و یک آنتی اکسیدان قوی و موثر است.

مشکل کچاپ های تجاری این است که شامل مقدار زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، نمک و طیف وسیعی از طعم دهنده ها هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۴ دلیل علمی برای اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده اشاره می کنیم.

دلایل اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده

کچاپ های تجاری حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند

کچاپ های تجاری شامل مقدار زیادی از شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند که جایگزین ارزان تری برای قند و چغندر قند است.

HFCS ماده ای است که به شدت فرآوری شده است و در مقایسه با شکر معمولی مضرتر است. نگرانی های بسیاری با HFCS ارتباط دارند. این ماده به طور بالقوه به ایجاد چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition، مصرف شربت ذرت پر فروکتوز ممکن است یکی از دلایل اپیدمی چاقی باشد.

بر اساس تحقیقات دیگری که در مجله مشابه منتشر شده نشان می دهد افزایش مصرف نوشابه های دارای فروکتوز با افزایش شیوع چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ همراه بوده و اهمیت بررسی عواقب متابولیک مصرف فروکتوز را در آزمایش های کنترل شده با دقت بررسی کرده اند.

به گفته دکتر مارک هیمن، HFCS حاوی آلاینده هایی شامل جیوه است که توسط FDA تایید نشده اند.

اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده
اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده

کچاپ های تجاری دارای قند زیادی هستند

سس کچاب با شکر زیادی غنی شده و در بسیاری از موارد یک چهارم یک بطری کچاپ شکر است! همه ما می دانیم محدود کردن مقدار قند در رژیم غذایی برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی مهم است. شکر و قند به طور غیر مستقیم باعث افزایش خطر بیماری های دیگر می شود.

حتی تحقیقاتی وجود دارد که اعلام می کند افزایش مصرف قند باعث رشد سرطان می شود. کاهش میزان شکر تصفیه شده یکی از بهترین عاداتی است که می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

کچاپ های تجاری دارای سدیم زیادی هستند

به گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا (AHA)، شما نباید روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنید. یک قاشق غذاخوری کچاپ می تواند تا ۱۶۷ میلی گرم سدیم داشته باشد. یک قاشق غذاخوری کچاپ به نظر نمی رسد بدترین مجرم در افزایش مصرف سدیم باشد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد. فشار خون عامل خطر سکته مغزی است. فشار خون بالا همچنین می تواند به بیماری قلبی، بیماری کلیوی و نارسایی احتقانی قلب منجر شود.

کچاپ های تجاری پر از طعم دهنده ها هستند

بسیاری از تولید کنندگان سس های گوجه فرنگی از انواع مختلف طعم دهنده ها استفاده می کنند که در واقع مواد شیمیایی مانند مونوسیدیم گلوتامات (MSG) هستند که عطر و طعم غذاها را تقویت می کنند. این مواد شیمیایی با بیماری های مختلفی مانند آسیب مغزی، التهاب کبدی و مشکلات یادگیری مرتبط هستند. معلولیت، چاقی، سردرد، تهوع، آسم، تغییر ضربان قلب و بیماری های مختلف دیگر از دیگر عوارض مصرف این مواد هستند.