احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین

بیشتر خانم هایی که به دلایل مختلف و چندین بار در طول بارداری خود دچار سقط جنین شده اند این سوال را در ذهن دارند که آیا احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین وجود دارد؟ ما در ادامه به این پرسش شما پاسخ خواهیم داد.

شانس و احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین چقدر است؟

اگر شما نیز از آن دست زنانی هستید که متاسفانه دچار سقط جنین شده اند نگران نباشید زیرا شما شانس خوبی برای بارداری دارید. بسیاری از زنانی که سقط جنین داشته اند پس از آن یک حاملگی سالم داشته اند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، حتی اگر شما تا به حال سقط های مکرر بدون دلیل داشته اید، هنوز هم احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین در شما درحدود ۷۵ درصد است. این احتمال برای مادرانی که یک بار سقط جنین دارند ۸۵ درصد است.

احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین
احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین

متاسفانه، سقط جنین در سه ماه اول بارداری شایع است. معمولا پزشکان پیشنهاد بررسی دلیل سقط های قبلی را نمی دهد مگر در صورتی که شما سه مرتبه سقط پشت سر هم   را تجربه کرده باشید. معمولا مادران در این زمنیه خود را مقصر دانسته و نگران این هستند که نکند اقدامی از طرف آن ها باعث ایجاد سقط شده است. در واقع، شایع ترین علت سقط جنین اختلال کروموزومی در جنین در حال رشد می باشد. این اختلالات درست از زمان بارداری وجود دارند. متاسفانه، این تنها یکی از آن چیزهایی است که اتفاق می افتد، بنابراین سعی کنید به خودتان دلداری داده و خودتان را سرزنش نکنید.

شما و شریک زندگی تان ممکن است بخواهید به محض این که می توانید اقدام به بارداری کنید. باردار شدن ظرف شش ماه پس از سقط در واقع به شما فرصت بهتری برای داشتن یک بارداری موفق تر نسبت به زمانی که انتظار طولانی تر می کشید می دهد. و اگر شما ۳۵ سال یا بیشتر دارید ،بهترین کار این است که مجددا به زودی اقدام به بارداری کنید. افتادن فاصله زیاد بین سقط و اقدام مجدد برای بارداری ممکن است بارداری را مشکل تر کند. با این همه، انتظار یک ماه یا مدتی در این حدود ( به اندازه ای که یک یا دو بار به طور طبیعی پریود شوید ) پیش از اقدام بارداری بعدی کاری عاقلانه است.  این زمان به شما فرصت این را نیز می دهد که از نظر فیزیکی و عاطفی پس از سقط خود را بازیابی کنید. اگر سقط در اواخر حاملگی رخ داده است شما ممکن است به زمان بیشتری برای رسیدن به آمادگی روحی و جسمی نیازمند باشید.

سعی کنید خود را بیش از حد تحت فشار برای بارداری مجدد و سریع قرار ندهید. این کاملا طبیعی است که برای مدتی رابطه جنسی نداشته باشد و حتی آمادگی برای اقدام نداشته باشید. احساسات زیادی وجود دارند که بعد از سقط باید دوباره متعادل شوند. شما ممکن است مایل باشید تا مجددا باردار شوید اما ترس از یک سقط دیگر مانع شما شود.

اگر شما در حال تلاش برای کنار آمدن با مساله سقط جنین خود هستید، ممکن است نیاز به حمایت بیشتری  برای درک شدن غم و اندوه خود باشید. مراجعه به یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا با اتفاقی که افتاده است کنار بیایید. از پزشک خانوادگی خود بخواهید تا شما را به یک مشاور معرفی کند البته اگر فکر می کنید که این کار به شما کمک خواهد کرد.

قبل از شروع مجدد اقدام برای بارداری، یا در زمانی که در حال اقدام هستید بهترین زمانی است که خود را به بهترین وضعیت سلامتی برسانید. خوب غذا بخورید و سعی کنید ورزش هایی انجام دهید که در زمان بارداری نیز قادر به انجام آن ها هستید ورزشهایی مانند پیاده روی یا شنا.

اگر شما الکل مصرف می کنید و یا سیگار می کشید ، اکنون بهترین زمان برای ترک آن هاست. هم چنین با پزشک خانوادگی خود برای مصرف روزانه مکمل های ویتامین پیش از زایمان که حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم از اسید فولیک باشد مشورت کنید.

امیدوارم، در حال حاضر مطمئن شده باشید که احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین در شما نیز وجود داشته و ناامیدی را کنار بگذارید.