احساس بغض در گلو

احساس بغض در گلو به معنی احساس وجود چیزی در گلو است که به نام های، گلوبوس حنجره یا حساسیت گلوبال نیز شناخته می شود. این حس در روند بلعیدن یا تنفس دخالت نمی کند، اما می تواند شما را آزار دهد. همچنین می تواند منجر به ایجاد اضطراب قابل توجهی شود، زیرا افرادی که با این احساس زندگی می کنند، ممکن است نگران وجود مشکل و یا بیماری در بدن باشند.

در این مقاله مجله پیام سلامت، ما علاوه بر بیان علل ایجاد احساس بغض در گلو در مورد زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید و روش های درمان آن نیز صحبت می کنیم.

احساس بغض در گلو چیست؟

گلوبوس حنجره یا احساس بغض در گلو به معنی احساس یک توده در گلو است. ممکن است هیچ گونه انسداد واقعی پشت این قضیه نباشد. گلوبوس حنجره ممکن است باعث شود فرد احساس کند گلویش مسدود شده است. افرادی که این احساس را تجربه می کنند اغلب به وجود یک توده در گلو اشاره می کنند. بعضی از افراد نیز این احساس را به صورت خراشیدگی، سوزش، فشار و یا مانند گیر کردن قرص در گلو توصیف می کنند.

یکی از علت شایع گلوبوس حنجره، اضطراب، استرس یا اختلالات روانی است. یکی از نشانه های شایع اضطراب بلع دشوار است. این حس دردناک نیست، اما می تواند آزار دهنده باشد. تفاوت اساسی بین گلوبوس حنجره و سایر مشکلات مربوط به گلو این است که در این عارضه هیچ گونه توده ای در گلو وجود ندارد. اما فرد احساس وجود توده در گلو را دارد.

گلوبوس حنجره با دیسفاژی نیز فرق می کند. دیسفاژی به معنی مشکلات بلع است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به گلوبوس حنجره ممکن است مشکل بلع را گزارش کنند یا در مورد این موضوع که بلعیدن باعث خفگی آن ها می شود، احساس اضطراب کنند. اکثر افراد مبتلا به این حس گاهی متوجه می شوند که نشانه هایشان به طور موقت بعد از نوشیدن و گاهی اوقات پس از خوردن غذا بهبود پیدا می کند.

همان طور که گفتیم، علائم اضطراب و مشکلات روانی نیز می تواند احساس بغض در گلو ایجاد کند. به همین دلیل  این وضعیت زمانی گلوبوس هیستریک (Hlustericus globus) نامیده می شود که منشاء روانی داشته باشد.

پزشکان اکنون می دانند که احساس بغض در گلو می تواند علل روحی و فیزیکی داشته باشد و افراد مبتلا به آن، حتی زمانی که علت جسمی وجود ندارد، این احساس را دارند.

علل ایجاد گلوبوس حنجره چیست؟

پزشک ممکن است پس از پیدا کردن نشانه هایی از وجود توده یا جسم دیگری در گلو، مشکل گلوبوس حنجره را تشخیص دهد. در بسیاری از موارد، پزشک می تواند علت ظاهری این احساس را پیدا کند. اغلب احساس بعض در گلو به علت وجود التهاب جزئی در گلو و در پشت دهان رخ می دهد.

ماهیچه های گلو و غشاهای مخاطی، زمانی که گلو خشک می شود، می توانند احساس گیر کردن چیزی در گلو را به وجود آورند. داروها و برخی از بیماری ها نیز ممکن است خشکی گلو ایجاد کنند.

یکی از شایع ترین علل ایجاد کننده گلوبوس حنجره، بلعیدن مکرر آب دهان، به دلیل اضطراب است. از آنجایی که برخی افراد مبتلا به اضطراب و مشکلات روانی بیشتر احساس گلوبوس حنجره دارند، اضطراب بیشتر در آن ها احساس بعض در گلو را بدتر می کند.

سایر علل

سایر علل بالقوه ایجاد کننده این حس عبارتند از:

بیماری ریفلاکس معده: GERD نوعی از ریفلاکس اسید است که باعث می شود محتویات معده به سمت بالا حرکت کرده و وارد مری و گاهی اوقات وارد گلو شوند. التهاب ناشی از تماس با اسید ممکن است باعث بروز گلو درد و احساس بعض در گلو شود. GERD همچنین می تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلانی شده و احساس وجود جسم خارجی در گلو را به وجود آورد.

مسائل مربوط به سلامت روان یا تغییرات خلقی: در بعضی از افراد، اختلالات اضطرابی و افسردگی موجب بروز گلوبوس حنجره می شود. بعضی از افراد نیز ممکن است هنگامی که احساسات خاصی را تجربه می کنند، به طور موقت در گلو این حس را داشته باشند.

اختلالات عضلانی اسکلتی: افرادی که دارای اختلالات عضلانی اسکلتی خاص هستند، مانند میاستنی گراویس و میتونی، ممکن است در عضلات گلو نیز مشکلاتی را داشته باشند که سبب آسیب دیدگی شده و گلوبوس حنجره را ایجاد کنند.

ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: این بیماری به معنی التهاب مزمن مری است که به طور معمول به علت آلرژی رخ می دهد.

Diverticulum Zenker: این بیماری به معنی تشکیل یک کیسه در دیواره گلو است.

GERD و اضطراب از مهمترین علل گلوبوس حنجره هستند. به ندرت، رشد یک ضایعه در گلو موجب ایجاد این حس می شود. ضایعاتی که موجب ایجاد این حس می شوند اغلب غیر سرطانی بوده و شامل موارد زیر می شوند:

  • بزرگ یا متورم شدن تیروئید
  • رشد کیست یا توده خوش خیم دیگر در گلو
  • رشد توده سرطانی
  • ضایعه مخاطی

ضایعات مخاطی ممکن است به علت تروماهایی مانند بلعیدن یک شیء بزرگ یا به علت زخم شدن پشت گلو، ایجاد شوند.

بیماری هایی که علائم مشابه ای با گلوبوس حنجره دارند

احساس بغض در گلو
احساس بغض در گلو

یکی از بیماری های مرتبط با گلوبوس حنجره، دیسفاژی است که باعث ایجاد مشکلات بلع می شود. افراد مبتلا به دیسفاژی ممکن است حس کنند که چیزی در گلو آن ها وجود دارد، اما اکثر افرادی که دچار گلوبوس حنجره می شوند، دیسفاژی ندارند.

Odynophagia، اصطلاحی است که برای بلع دردناک استفاده می شود و می تواند باعث ایجاد مشکلات بلع شود. افراد مبتلا به بلع دردناک، هنگامی که چیزی را می بلعند، گلوبوس حنجره را احساس می کنند.

گاهی اوقات نیز بلعیدن یک شیء خارجی بزرگ و باقی ماندن بخشی از آن در گلو می تواند این حس را ایجاد کند. باقی ماندن این اجسام خارجی که در گلو گیر کرده اند می توانند حرکت کنند و مشکلاتی را برای نفس کشیدن ایجاد کنند. در این صورت فرد ممکن است احساس خفگی شدید داشته باشد.

احساس بغض در گلو چقدر شایع است؟

گلوبوس حنجره یکی از علائم شایع پزشکی است، که علت آن را تنها متخصص گوش و حلق و بینی می تواند تشخیص دهد. برآوردها نشان می دهد که حدود ۴ درصد از افرادی که به درمانگاه های گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند علائم گلوبوس حنجره را دارند. ۷۸ درصد از افرادی که به دنبال درمان در درمانگاه های غیر تخصصی هستند نیز ممکن است احساس بغض در گلو را داشته باشند.

احساس اینکه توده ای بزرگ در بدن وجود دارد، می تواند بسیار ترسناک باشد و افرادی که مبتلا به گلوبوس حنجره هستند ممکن است سریع تر از افرادی که این علامت را ندارند، برای درمان به پزشک مراجعه کنند. در اکثریت قریب به اتفاق موراد، علت گلوبوس حنجره چیز جدی نیست. اما برای اطمینان لازم است به پزشک مراجعه شود.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

روش های ساده، طبیعی و خانگی برای درمان خشکی گلو

همه چیز درباره گلو درد

احساس گیر کردن چیزی در گلو دارم، علت و درمان آن چیست؟

[/quote]

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد، احساس بغض در گلو به خودی خود از بین می رود. با این حال، اگر درد یا علائم جدی همراه با این احساس وجود داشته باشد، باید به دنبال درمان های پزشکی باشید. به جز در مواردی که احساس گلوبوس حنجره ای پس از خفگی ایجاد می شود. در این شرایط باید صبر کنید تا این حس به خودی خود از بین برود.

افرادی که قبلا گلوبوس حنجره را تجربه کرده و به دلیل آن به پزشک مراجعه کرده اند، نیازی به مراجعه مجددا ندارند مگر اینکه علائمشان بدتر شده باشد یا به صورت قابل ملاحظه ای متفاوت یا دردناک باشد. پیشنهاد می کنیم که به محض مشاهده موارد زیر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • احساس درد در گلو یا گردن
  • کاهش وزن بدون علت مشخص
  • شروع شدن علائم به صورت ناگهانی پس از ۵۰ سالگی
  • استفراغ
  • مشکل در بلعیدن مواد غذایی
  • درد در هنگام بلع
  • احساس خفگی هنگام بلعیدن
  • ضعف عضلانی در گلو یا بخش های دیگر بدن
  • احساس وجود توده ای در گردن یا گلو
  • بدتر شدن تدریجی علائم
  • نشانه هایی که عفونت یا سایر بیماری های جدی مانند تب یا تورم غدد لنفاوی را نشان می دهند

روش درمان احساس بغض در گلو

هیچ دارو یا توصیه خاصی برای درمان گلوبوس حنجره وجود ندارد. همچنین افرادی که قبلا گلوبوس حنجره را تجربه کرده اند، ممکن است دوباره آن را تجربه کنند، مخصوصا زمانی که استرس دارند. هنگامی که گلوبوس حنجره به علت بیماری رخ داده باشد، درمان این بیماری می تواند این حس را از بین ببرد. به عنوان مثال، مصرف آنتی اسیدها و ایجاد تغییر در شیوه زندگی ممکن است احساس بعض در گلو که مربوط به GERD می شود را از بین ببرد.

منابع:

?Globus pharyngeus: What is this sensation