احساس سوزش دهان به چه علت است؟

سوزش دهان را هر کس به شکلی توصیف می کند. عده ای آن را مانند آتش گرفتن دهان می دانند و عده ای آن را مشابه قرار دادن چیزی داغ در دهان توصیف می کنند. عده ای نیز احساس تبدیل شدن پوست دهان به کاغذ سمباده را دارند. به هر حال آن چه مشخص است سوزش دهان، احساس ناخوشایندی است که شما آن را احساس می کنید اما ممکن است با وجود مراجعه به پزشکان درمان مناسبی برای آن نیافته باشید.

در حدود ۵ درصد موارد سوزش دهان، در نهایت علت مشخص نمی شود ولی در بیشتر موارد، سوزش دهان در زنان و در سنین یائسگی رخ می دهد. این در حالی است که این زنان معمولا وضعیت جسمی، روحی و دندان های سالمی دارند. نکته مهم دیگر در سوزش دهان در زنان یائسه، جا به جا شدن محل سوزش بدون آن که ضایعه ای از خود بر جای بگذارد است. اما در مواردی که سوزش دهان، با علل مشخص تری روی می دهد می توان به:

  • حساسیت غذایی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود بزاق یا خشکی دهان
  • بیماری دیابت

اشاره کرد. دندان های مصنوعی نامناسب و مواد ناشی از آن نیز در ایجاد این سوزش نقش دارند.

احساس سوزش دهان به چه علت است؟
احساس سوزش دهان به چه علت است؟

درمان سوزش دهان چگونه است؟

اغلب درمان ها در این زمینه به دلیل تمرکز بر یک علت، ناموفق هستند. این در حالی است که معولا سوزش دهان، ناشی از چند مشکل مختلف در بخش های مختلف بدن می باشد. البته در مواردی نیز تمرکز درمان بر یک قسمت موفقیت آمیز است. به هر صورت در نظر گرفتن موارد زیر می تواند در کاهش سوزش دهان موثر باشد:

مرطوب کردن دهان

مصرف برخی از داروها، تعدادی از بیماری ها، کهولت سن و پرتو درمانی با کاهش ترشح بزاق موجب خشکی دهان می شوند. در این زمینه بهتر است با مصرف مایعات به صورت جرعه جرعه و متوالی محیط دهان خود را مرطوب نگه دارید.

هورمون درمانی

همان طور که گفتیم این سوزش در بعضی از زنان به دلیل نزدیک شدن به سنین یائسگی است. در این زمینه کنترل میزان هورمون استروژن در بدن می تواند به کاهش نشانه های یائسگی از جمله سوزش دهان کمک کند.

اصلاح رژیم غذایی

گاهی حساسیت های غذایی می تواند علت سوزش دهان باشد. به خصوص اگر به تازگی غذای غیر معمولی، داروی تازه و یا خمیر دندان جدیدی را مصرف می کنید. در این حالت می توانید با آزمون و خطا ماده ای را که موجب ناراحتی شما می شود شناسایی کنید.

مصرف مقدار زیاد ویتامین B

ویتامین های گروه B که با نام ب کمپلکس نیز شناخته می شوند، و همچنین کم خونی کمبود آهن، از علل سوزش دهان هستند. بهبود رژیم غذایی و یا مصرف قرص های مولتی ویتامین در این زمینه کمک کننده است.

در نهایت اگر احساس سوزش دهان بیش از یک هفته ادامه داشته باشد همچنین اگر سوزش به همراه زخم و یا تغییر رنگ زبان، لثه و داخل گونه باشد، و یا این سوزش در نزدیکی دندان های مصنوعی یا روی زبان ایجاد شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.