اختلالات قلب و خون در پرندگان ؛ علائم، علل، تشخیص و روش های درمان

بسیاری از بیماری های پرندگان نه تنها بر روی کل بدن آن ها تاثیر می گذارند بلکه بر روی سیستم خون و قلبی عروقی آن ها نیز موثرند. یکی از تاثیراتی که بیماری های مختلف می توانند بر روی پرندگان داشته باشند، ایجاد اختلالات قلب و خون است. اختلالات قلب و خون در پرندگان معمولا به دلیل پیری و عفونت در بدن حیوان ایجاد می شود. درست مانند افراد سالخورده، بعضی از پرندگان پیر نیز ممکن است از اختلالات قلب و رگ های خونی رنج ببرند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت، پیرو مطالب قبلی در مورد نگهداری از حیوانات خانگی مختصری در مورد اختلالات قلب و خون در پرندگان صحبت خواهیم کرد.

علائم اختلالات قلب و خون در پرندگان

اگر اختلالات قلب و رگ های خونی ناشی از پیری باشد، ممکن است علائم شامل اختلال در راه رفتن و پرواز کردن و یا حتی انجام هر حرکت دیگری باشد. مشکل تنفسی و تنگی نفس نیز برای حیوان پیش خواهد آمد.

اگر اختلالات قلب و رگ های خونی ناشی از عفونت باشد، علائم معمولا عبارتند از:

  • بی حالی عمومی
  • اسهال
  • کاهش اشتها

علل اختلالات قلب و خون در پرندگان

 پلیموویروس و بیماری Pacheco از جمله عفونت هایی هستند که می توانند باعث اختلالات قلب و رگ های خونی شوند. هر دو این بیماری ها سریع ایجاد می شوند و باعث مرگ زودهنگام پرنده خواهند شد. در حالی که برخی از ویروس ها می توانند کشنده باشند، اما انگل های تک یاخته همیشه باعث ایجاد بیماری در پرنده آسیب دیده نمی شوند، مگر اینکه ناشی از استرس یا بیماری های دیگر باشد.

تشخیص اختلالات قلب و خون در پرندگان

اختلالات قلب و رگ های خونی ناشی از عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی معمولا از طریق آزمایش خون تشخیص داده می شوند.

درمان این اختلالات چگونه است؟

پس از تشخیص بیماری، درمان مناسب توسط دامپزشک مطابق با علت اصلی اختلال توصیه می شود. اگر اختلالات قلبی به علت عفونت باشد، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس و ضد قارچ برای درمان استفاده خواهند شد. از ضد کرم ها نیز زمانی که اختلال ناشی از این عامل باشد برای حذف کرم ها استفاده خواهد شد.

در صورتی که اختلال ناشی از پیری باشد نیز معمولا درمان خاصی انجام نمی شود.