اختلالات پستان در مردان

اختلالات پستان در مردان به ندرت رخ می دهد و در صورت رخ دادن باید به سرعت توسط فرد و با کمک پزشک معالج پیگیری و درمان شود. در این مطلب پیام سلامت نگاهی به این مشکل و انواع آن می اندازیم.

اختلالات پستان در مردان به طور کلی شامل دو مورد زیر است:

  • بزرگ شدن پستان
  • سرطان پستان

بزرگ شدن پستان در مردان

بزرگ شدن پستان در مردان است که به نام علمی ژنیکوماستی gynecomastia شناخته می شود؛ زمانی رخ میدهد که غده پستان بیش از حد معمول رشد می کند.

مهم است که این بزرگ شدن پستان با بزرگ شدن پستان ناشی از انباش چربی اطراف غده پستان اشتباه گرفته نوشد. چراکه بزرگ شدن ناشی از انباشت چربی، معمولا به علت چاقی و اضافه وزن رخ می دهد.

بزرگ شدن غدد پستان در مردان در سنین کودکی و در دوران بلوغ معمولا امری طبیعی و نرمال است و پس از چند ماه یا چند سال خود به خود برطرف می شود. اما بزرگ شدن غیرطبیعی پستان در مردان معمولا پس از ۵۰ سالگی رخ می دهد.

بزرگ شدن پستان در مردان

  • اختلالات خاص از جمله برخی ناراحتی های کبدی
  • درمان های دارویی خاص از جمله استفاده از هورمون های جنسی زنانه و استروئیدهای آنابولیک و برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بزرگی پروستات یا سرطان پروستات
  • استفاده از محصولات گیاهی مانند روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای در محصولات پوست
  • استفاده سنگین از ماری جوانا، آبجو، الکل یا هروئین

در موارد کمتری، بزرگ شدن پستان مردان ناشی از عدم تعادل هورمونی است؛ که می تواند توسط تومور استروژن تولید شده در بیضه یا غدد آدرنال ایجاد شود.

در این بیماری یک یا هر دو سینه ممکن است بزرگ شوند. بزرگ شدن سینه ممکن است دردناک باشد؛ ولی این درد لزوما نشانه سرطان نیست (برعکس سرطان پستان در زنان).

پزشکان برای تشخیص علت بیماری معمولا یک مصاحبه و معاینه بالینی کامل انجام میدهند و در مواردی نیز ماموگرافی و سونوگرافی را تجویز می کنند.

به طور کلی، هیچ درمان خاصی برای بزرگ شدن پستان در مردان مورد نیاز نیست. بزرگ شدن پستان اغلب با یافتن علت و درمان علت آن خود به خود درمان می شود. البته در مورادی عمل جراحی برای برداشتن بافت اضافی پستان موثر است؛ اما به ندرت لازم است. لیپوساکشن یک روش جراحی است که از طریق یک برش کوچک و یک لوله مکش بافت اضافه را خارج می کند.

سرطان پستان در مردان

اگرچه در ۹۹ درصد موراد زنان به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ اما مردان نیز ممکن است دچار سرطان پستان شوند.

در ایالات متحده آمریکا سالانه ۲۳۶۰ مرد دچار سرطان پستان می شوند؛ و ۴۳۰ مرد به وسیله این بیماری می میرند. متسفانه از آنجا که سرطان پستان در مردان غیرمعمول است؛ مردان کمتر به این بیماری مشکوک می شوند. و در مراحل پیشرفته از آن اگاهی می یابند.

پیش آگهی های سرطان پستان در مردان مشابه همان موارد برای سرطان پستان در زنان است. و ارزیابی توده های پستان روش تشخیصی اولیه می باشد.

گزینه های درمانی برای سرطان پستان در مردان شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. با این حال، نگرانی در مردان، حفاظت از پستان پس از جراحی است.

استروژن باعث رشد سرطان پستان در مواردی است. اگرچه این هورمون در مردان کم است؛ اما همین مقدار کم نیز باید کنترل شود. استروژن معمولا با داروهایی مثل تاموکسی فن سرکوب می شود.