بیماری اختلال عملکرد گره سینوسی قلب

اختلال عملکرد گره سینوسی به زبان ساده اختلال در ضربان ساز طبیعی قلب است؛ که منجر به ضربان آهسته قلب می شود. در این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره بیماری های قلبی

  • افراد مبتلا به این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و یا دارای علائمی مثل تپش قلب، خستگی و احساس ضعف، باشند.
  • روش تشخیص این بیماری استفاده از الکتروکاردیوگرافی است.
  • درمان نهایی این بیماری ضربان ساز مصنوعی دائمی است.

اختلال در ضربان ساز طبیعی قلب (سینوس یا گره سینوسی-دهلیزی) می تواند منجر به ضربان قلب آهسته مداوم (برادی کاردی سینوسی) و یا قطع کامل فعالیت ضربان ساز طبیعی شود (ایست سینوسی). هنگامی که فعالیت گره سینوسی متوقف می شود. فعالیت قسمت هیا دیرگ قلب تا مدتی ادامه میابد. این حالت را ضربان ساز فرار می نامند. که احتمالا در گره دهلیزی و یا سیستم هدایت بطن قرار دارد.

همه انواع اختلال عملکرد گره سینوسی در میان افراد مسن شایع تر است. برخی از داروها و نیز کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) می تواند موجب اختلال در گره سینوسی شود. با این حال، علت دقیق این مشکل هنوز ناشناخته است. هنگامی که علت این بیماری ناشناخته است، این اختلال را سندرم سینوس بیمار، نام می برند.

زیر گروه مهم سندرم سینوس بیمار، سندرم برادی کاردی-تاکی کاردی است؛ که در آن ریتم قلب آهسته (برادی کاردی) متناوب با دوره های آریتمی دهلیزی سریع (تاکی کاردی)، مانند فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی، رخ می دهد.

اختلال گره سینوسی به طور عمده افراد مسن، به ویژه کسانی که مبتلا به یک اختلال قلبی دیگر و یا مبتلا به دیابت هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. شایع ترین علت شکل گیری این بیماری نیز ایجاد بافت اسکار (فیبروز) در گره سینوسی است.

علل دیگر این بیماری

  1. مصرف داروها (به عنوان مثال، مسدود کننده های بتا و سایر داروهای ضد آریتمی)
  2. فعالیت بیش از حد عصب واگ، که مانع ضربان قلب می شود (بیشتر در ورزشکاران)
  3. بیماری هایی که موجب محدود شدن جریان خون می شوند (به عنوان مثال، بیماری عروق کرونر) و یا التهاب (به عنوان مثال، تب روماتیسمی یا التهاب عضله قلب، به نام میوکاردیت)

علائم بیماری اختلال عملکرد گره سینوسی

بسیاری از انواع اختلال عملکرد گره سینوسی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. اما به طور کلی ضربان آهسته مداوم قلب معمولا باعث ضعف و خستگی می شود. همچنین اگر ضربان بسیار کند شود ممکن است بیمار غش کند. ضربان سریع قلب یا تپش قلب نشانه دیگر این بیماری است. هنگامی که ضربان قلب سریع، به صورت ناگهانی متوقف می شود، ممکن است حالت غش رخ دهد.

تشخیص بیماری اختلال عملکرد گره سینوسی

پزشکان معمولا با بررسی نتایج حاصل از نوار الکتروکاردیو گرافی که فعالیت قلبی بیمار را برای ۲۴ ساعت توسط هولتر مانیترو بررسی کرده است؛ می توانند این اختلال را تشخیص دهند.

یک پالس آهسته (بخصوص اگر نامنظم باشد)، یک پالس که با تغییر فعالیت های فرد تا حد زیادی بدون تغییر باقی می ماند و یا یک پالس کند که در صورت ورزش، افزایش پیدا نمی کند؛ همگی می توانند نشانه اختلال عملکرد گره سینوسی باشند.