ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده

سکته مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی جسمی در جهان است و بیماری های روانی نیز هر ساله ده ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات جدید توانسته ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی را ثابت کنند. در واقع دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که از یکی از بیماری های روانی رنج می برند به احتمال بیشتری در آینده به سکته مغزی مبتلا می شوند.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه باشید تا نتایج جدیدترین تحقیقاتی که بر روی ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی انجام شده است را بازگو کنیم.

ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی

متخصصان انجمن قلب آمریکا (AHA) تخمین می زنند که تقریبا ۸۰۰،۰۰۰ آمریکایی هر ساله به یکی از انواع سکته مغزی مبتلا شده و تقریبا ۱۳۰۰۰۰ نفر بر اثر این سکته جان خود را از دست می دهند. سکته مغزی علت قابل پیشگیری مرگ و میر در ایالات متحده است.

اختلالات روانی نیز تعداد زیادی از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس آخرین آمار موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، بیش از ۴۳ میلیون آمریکایی بالغ بالاتر از ۱۸ ساله به نوعی از بیماری روانی در یک سال گذشته زندگی خود مبتلا شده اند. این نشان دهنده این است که نزدیک به ۱۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند.

تحقیقات جدید که بر روی ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی انجام شده است نشان می دهد افرادی که یکی از اختلالات زیر را دارند با خطر بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی رو به رو می باشند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

این مطالعه توسط Jonah P. Zuflacht، دانشجوی سال چهارم پزشکی، کالج Columbia University’s College of Physicians and Surgeons در نیویورک انجام شد. بافته های این تحقیق نیز در کنفرانس بین المللی انجمن سکته آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه شده است.

نویسنده اصلی این پژوهش، انگیزه تحقیقاتی خود را چنین توضیح می دهند:

“بر اساس تجربه بالینی ام در بیمارستان، متوجه شدم که بسیاری از بیماران مبتلا به سکته مغزی معتقدند که استرس در کار، خانواده و زندگی شخصیشان به ایجاد سکته در آن ها کمک کرده است. اما اطلاعات ما به ارتباط بین استرس و سکته مغزی محدود شده و تنها متکی به فراخوان ذهنی بیمار بود”

بر همین اساس محققان سعی کردن که اطلاعاتی را از پایگاه داده بهداشت و درمان (HCUP) در کالیفرنیا مورد بررسی قرار دهند. پایگاه HCUP جامع ترین پایگاه اطلاعات بیماران در ایالات متحده است که در آن علت، مدت بستری شدن و بسیاری از اطلاعات دیگر بیماران ثبت شده است.

Zuflacht و همکارانش دریافتند که در مجموع ۵۲،۰۶۸ نفر بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ از مراقبت های بیمارستانی به دلیل سکته مغزی استفاده کرده اند. از این تعداد، ۳۳۳۷ نفر نیز به دلیل افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، و یا دیگر اختلالات روانی از خدمات درمانی استفاده کرده اند.

بعد از تجزیه و تحلیلی که توسط تیم تحقیقاتی انجام شد، مشخص گردید که افرادی که به دلیل اختلال روانی در بیمارستان بستری شده اند، نسبت به افراد عادی، ۳٫۴۸ برابر بیشتر احتمال دارد به سکته مغزی ظرف ۱۵ روز بعد از بستری شدنشان مبتلا شوند. این درصد ظرف ۳۰ روز بعد از بستری شدن در بیمارستان به دلیل اختلال روانی، به ۳٫۱۱ برابر کاهش می یابد.

بنابراین محققان معتقدند که هر چقدر از زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان به دلیل اختلال روانی بگذرد، شانس ابتلا به سکته مغزی کمتر می شود. گرچه همین اطلاعات نشان می دهد که احتمال سکته تا یک سال بعد از مرخص شدن نیز همچنان بالا است. به جدول زیر توجه کنید:

مدت زمانی که از بستری شدن به دلیل اختلال روانی می گذرد شانس ابتلا به سکته مغزی نسبت به افراد عادی
۱۵ روز ۳٫۴۸ برابر
۳۰ روز ۳٫۱۱ برابر
۹۰ روز ۲٫۴۱ برابر
۱۸۰ روز ۲٫۲۳ برابر
۳۶۰ روز ۲٫۶۱ برابر

به طور کلی طبق جدول بالا، ریسک ابتلا به سکته مغزی با گذشتن از زمان بستری شدن، رابطه عکس دارد. اما این قانون در یک سالگی کمی متغییر می شود. به طوری که ریسک ابتلا در ۳۶۰ روز بعد از بستری شدن، تقریبا افزایش پیدا می کند.

اگر چه این نوع مطالعات اساسا بر روی تعیین علت متمرکز نشده اند، اما محققانی که بر روی این پروژه کار می کردند معتقدند که به احتمال زیاد، پریشانی روانشناختی، باعث می شود که مغز به واکنش وادار شود. این به نوبه خود، باعث بالا رفتن فشار خون شده که عاملی برای سکته مغزی به شمار می آید.

اختلالات روانپزشکی همچنین ممکن است به تغییراتی در درون سلول ها منجر شده و التهاب و استرس اکسیداتیو به وجود آورند. باور اکثر پزشکان این است که این عوامل در سکته مغزی نقش دارند. البته این نکته را یادآور می شوید که این تحقیق تنها شامل بیمارانی می شود که به دلیل اختلالات روانی در بیمارستان بستری بوده اند. بر همین اساس نتایج کلی این تحقیق این چنین بیان شده است:

احتمال سکته مغزی، در افراد مبتلا به اختلالات روانی، نسبت به افراد عادی، تقریبا ۳٫۵ برابر بیشتر است.