ارتباط بین خرابی دندان و بیماری قلبی

ورم لثه بیماری است که موجب التهاب بافت های اطراف دندان ها می شود. با پیشرفت بیماری، استخوان های فک از بین می روند. التهاب لثه ناشی از باکتری هایی است که بر روی سطح دندان و زیر لثه رشد می کند. داده های علمی نشان می دهد که التهاب لثه می تواند سبب ایجاد بیماری قلبی، بیماری که طبق خبر انتشار یافته در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه سینسینتی در توصیف انواع بیماری های عملکردی قلب یا عفونت قلب مورد استفاده قرار می گرفت، شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت پیرو ارتباط بین خرابی دندان و بیماری قلبی صحبت خواهیم کرد.

ارتباط بین خرابی دندان و بیماری قلبی

التهاب لثه

بیماری لثه یک عفونت باکتریایی در بافتی است که دندان ها را احاطه کرده است. مرحله اول بیماری لثه به عنوان گینوییت نامیده می شود، همان طور که بیماری بدتر می شود، گینویویت به پریودنتیت تبدیل می شود. دهان به طور طبیعی پلاک (ماده شفافی که روی دندان ها وجود دارد) ایجاد می کند. پلاک حاوی باکتری هایی است که سمومی تولید می کنند که باعث تخریب بافت لثه می شوند. طبق گفته متخصصان مرکز بهداشتی دانشگاه میشیگان، با گذشت زمان، پلاک سخت شده و تارتار تشکیل می گردد.

بیماری قلبی

محققان معتقدند که ارتباط بین خرابی دندان و بیماری قلبی یک رابطه مستقیم است. در حقیقت، علم بر اساس میزان مراقبت از دهان، قادر به پیش بینی میزان ابتلا به بیماری قلبی است. بیماری لثه می تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی مانند اندوکاردیت و بی نظمی های عملکردی شود. طبق گزارش مرکز پزشکی لانگون، اندوکاردیت باکتریایی عفونت باکتریایی غشاء قلب است که توسط استرپتوکوک موتانس و اﮔﺮﯾﮕﺎﺗﯽ ﺑﺎﮐﺘﺮاﮐﺘﯿﻨﻮﻣﺎﯾﺴـﺘﻢ ﮐـﻮﻣﯿﺘﻨﺲ که دو نوع باکتریایی مرتبط با بیماری لثه است ایجاد می شود. طبق گفته دکتر ناکانو و همکارانش در مجله “میکروب شناسی دهانی و ایمونولوژی” باکتری هایی که بر روی دندان ها و زیر خط لثه ایجاد می شوند، به جریان خون منتقل می شوند و در بافت های قلب قرار می گیرند و سبب عفونت و ایجاد التهاب می شوند.

علائم و نشانه ها

گینوییت یک بیماری ملایم است که باعث ایجاد تورم و قرمزی لثه شده و می تواند سبب خونریزی در هنگام مسواک زدن گردد. طبق نظر پزشکان مرکز بهداشتی دانشگاه میشیگان، پریودنتیت زمانی رخ می دهد که لثه ها شروع به دور شدن از دندان ها می کنند و استخوان ها دیده می شود. استخوان بدون محافظت با باکتری آلوده می شود. از طرفی لثه ها قرمز و متورم شده، خونریزی می کنند. دندان ها شل شده، نفس بوی بد می دهد و دندان ها ممکن است بیفتند یا نیاز به کشیدن توسط دندانپزشک پیدا کنند. علایم و نشانه های اندوکاردیت باکتریایی عبارتند از:

  • سوفل قلب
  • خستگی
  • تب
  • ضعف
  • درد عضلانی
  • سرفه
  • درد مفاصل
  • تنگی نفس
  • نقاط قرمز روی پوست، دهان و ناخن

طبق نظر مرکز پزشکی لانگون، اختلالات عملکردی قلب نیز شامل موارد زیر هستند:

  • تپش قلب
  • ضربان نامنظم قلب
  • درد قفسه سینه

عوامل خطر

خطر بیماری لثه ای که منجر به بیماری قلبی می شود در افراد مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی قلب و افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند افزایش پیدا می کند. دندان ها باید دو بار در طول روز مسواک شوند و یک بار از نخ دندان استفاده کرد. هم چنین طبق نظر پزشکان مرکز بهداشتی دانشگاه میشیگان و مرکز پزشکی لانگون، بیماران مبتلا به ایدز، لوسمی یا دیابت، افرادی که دچار استرس هستند و  از رژیم غذایی نامناسب استفاده می کنند و افراد سیگاری بیشتر از دیگر افراد به بیماری های لثه مبتلا می شوند.

درمان

طبق گفته پزشکان دانشگاه میشیگان، گینوییت اولیه با افزایش رعایت بهداشت دهان و دندان درمان می شود. بهداشت دندان شامل استفاده از نخ دندان و تمیز کردن مرتب دندان ها است. بیماری لثه شدید نیازمند مراقبت های  بیشتر در قسمت بالای خط لثه می باشد. برای از بین بردن عفونت دهان آنتی بیوتیک تجویز می شود و در موارد شدید، توصیه می شود تا از جراحی برای حذف بافت و دندان های آلوده استفاده کنید. درمان اندوکاردیت باکتریایی شامل مصرف آنتی بیوتیک های وریدی به مدت ۴ تا ۶ هفته است. طبق گفته محققان مرکز پزشکی لانگون، در صورتی که عفونت باقی بماند و یا آسیب قلبی ایجاد شود، برای از بین بردن عامل عفونت و ترمیم دریچه های آسیب دیده قلب بایستی عمل جراحی انجام شود.