ارتباط بین فست فود و فشار خون بالا چیست؟ آیا خوردن این غذاها فشار خون را بالا می برد؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، افزایش فشار خون یک مشکل مهم و شایع در میان مردم ایالات متحده است که بیش از ۳۰ درصد بزرگسالان را به خود مبتلا کرده است. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای حمله قلبی و سکته مغری شناخته شده است. از طرفی غذاهایی که می خورید نیز تا حدود زیادی به فشار خون مرتبط است. به عنوان مثال، فست فود معمولا حاوی مقادیر ناسالمی سدیم و چربی است که می تواند فشار خون را افزایش دهد. رژیم غذایی یک عامل خطر قابل تغییر در افزایش فشار خون است. بنابراین با انتخاب غذاهای خوب و سالم، می توانید تا حدودی از این عارضه پیش گیری کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ارتباط بین فست فود و فشار خون بالا اطلاعات تکمیلی را در اخیارتان قرار می دهیم.

ارتباط بین فست فود و فشار خون بالا

فست فود چگونه فشار خون را افزایش می دهد؟

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود ۹۰ درصد از آمریکایی ها بیش از حد سدیم مصرف می کنند. برآورد شده است که هر آمریکایی روزانه به میزان ۳۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کنند که بیشتر از میزان مصرف توصیه شده روزانه یعنی ۲۳۰۰ میلی گرم می باشد. CDC تخمین می زند که تقریبا یک چهارم سدیمی که می خورید از غذاهای رستورانی وارد بدن می شود. کنترل مصرف سدیم بسیار مهم است. زیرا با افزایش سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. خطر ابتلا به فشار خون بالا، هنگامی که به سن ۳۵ سالگی یا بالاتر می رسید، تقریبا ۲ برابر می شود.

آیا محیط هم بر روی ارتباط بین فست فود و فشار خون بالا تاثیر دارد؟

محققان سازمان های متعدد، از جمله موسسه تحقیقات اورگان، ارتباط بین فست فود و فشار خون بالا را تایید کرده اند. آنها مطالعه ای را بر روی افراد بزرگسالی که در محله پورتلند اورگان زندگی می کردند انجام دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباطی بین تراکم رستوران های فست فود در هر محله و افزایش فشار خون در میان اهالی آن محل وجود دارد. افرادی که در محله ای با تراکم زیاد رستوران های ارائه دهنده فست فود زندگی می کردند فشار خون بالایی داشتند. محققان همچنین ارتباطی را بین مراجعه منظم به رستوران های فست فود و افزایش فشار خون کشف کردند. نتایج این تحقیق در سال ۲۰۰۹ در نشریه “Preventative Medicine” منتشر شده است.

تأثیر یک وعده فست فود بر روی بدن

بر اساس مطالعه منتشر شده در شماره آوریل ۲۰۰۷ مجله The Journal of Nutrition مشخص شده که حتی مصرف یک وعده غذای پر چرب و فست فود تأثیر منفی روی فشار خون دارد. در این مطالعه، دو گروه از شرکت کنندگان سالم از دو غذا استفاده کردند که اولی فست فود و شامل ۴۲ گرم چربی بود و دومی کم چرب و غیر فست فود بود. افرادی که غذای چرب و فست فود خورده بودند، در مقایسه با کسانی این غذاها را مصرف نکرده بودند، فشار خون و ضربان قلب سریع تری داشتند. این داده ها نشان می دهد که چربی بیش از حد و چربی اشباع شده خاص، باعث افزایش فشار خون می شود.

فست فود، تنها عامل بالا رفتن فشار خون نیست. رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی نیز در ایجاد فشار خون بالا نقش دارند. تحقیقات موسسه تحقیقات اورگان نشان داد که فشار خون بالا با افزایش فعالیت بدنی و مصرف میوه و سبزی، به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند. این نتایج تأثیر رژیم غذایی و ورزش در وضعیت سلامت کلی بدن را تأکید می کند.