کشف راز بین ویتامین A و دیابت

در یک مطالعه که توسط محققان کالج پزشکی نیویورک ویل کورنل انجام شد، دانشمندان راز ارتباط ویتامین A و دیابت را کشف کردند. داده های این مطالعه، در شماره دسامبر ۲۰۱۴ مجله Journal of Biological منتشر شده است و نشان داد که ویتامین A نقش اساسی در حفظ عملکرد صحیح سلول های بتا در لوزالمعده دارد. این سلول ها در نگه داشتن قند خون در حد مطلوب بسیار مهم هستند. یکی از علل ابتلا به دیابت نوع ۲، تبدیل شدن این سلول ها به سلول ها ناکارآمد است.

نتایج تحقیقات برای کشف ارتباط ویتامین A و دیابت

در این مطالعه گروه مورد نظر از ویتامین A محروم بودند. با این کاهش ویتامین، عملکرد سلول های بتا در افراد شرکت کننده کاهش یافت، و هنگامی که ویتامین A به رژیم غذایی آن ها بازگردانده شد، عملکرد و قند خون سلول های بتا به سطوح و حالت عادی بازگشتند. با توجه به این تغییر وضعیت دانشمندان معتقدند که بین ویتامین A و دیابت اتباط معنا داری وجود دارد.

چرا ویتامین A مهم است؟

ویتامین A یک ماده مغذی و ضروری برای حفظ بقا در بدن است. توانایی ویتامین A به تقویت عملکرد سلول های بتا در پانکراس محدود نمی شود، آن ها با تولید مثل سلولی برای تمام سلول های بدن ما، از پوست گرفته تا اندام های داخلی مفید است. ویتامین A موجب حفظ بینایی و جلوگیری از کوری شده و از خشکی چشم و نزدیک بینی (میوپی) که یک علت شایع تاری دید و ضعف بینایی در شب است جلوگیری می کند.

کشف راز بین ویتامین A و دیابت
ویتامین A و دیابت

چگونه جذب ویتامین A را افزایش دهیم؟

برای جذب بهتر این ویتامین در بدن باید مصرف چربی سالم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. این کار به افزایش جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A و D کمک می کند. به عنوان مثال سعی کنید روغن زیتون، آووکادو یا آجیل را به سالاد خود اضافه کنید و یا سوپ را با یک قاشق روغن زیتون مصرف کنید.