ارزش غذایی مرغ بریان شده

بریان کردن مرغ یک روش پخت سالم خشک است که گوشت پروتئینی مرغ را کم چرب کرده و کالری آن را حفظ می کند. این روش پخت بسیار سالم تر از روش هایی مانند سرخ کردن است. زیرا در این روش مرغ بدون چربی اضافی و با آب داخلی خود پخته می شود. بسیاری از اغذیه فروشی ها امروزه این خوراک خوشمزه را به لیست منوی خود اضافه کرده اند. اما به نظر شما ارزش غذایی مرغ بریان چقدر است؟ چقدر کالری، چربی و کلسترول در این خوراک یافت می شود؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا پاسخ این سوالات را دریابید.

ارزش غذایی مرغ بریان

کالری

یک وعده ۳ اونسی مرغ بریان شده حاوی ۲۱۵ کالری است. از آنجا که مرغ بریان شده از یک مرغ کامل تهیه می شود، کالری که با مصرف آن وارد بدن می کنید، بسته به نوع گوشتی دارد که می خورید. اگر فقط گوشت سفید سینه را مصرف کنید، مصرف کالری شما ممکن است کمی کمتر باشد. خوردن گوشت ران های به شدت تیره می تواند کالری مصرفی شما را به میزان متوسطی افزایش دهد.

چربی

اکثر کالری که در ارزش غذایی مرغ بریان وجود دارد از چربی ها ناشی می شود. یک وعده ۳ اونسی از این خوراک حدود ۱۵ گرم چربی دارد. این عدد نشان می دهد که ۱۳۵ کالری از کل کالری یک وعده مرغ بریان از چربی حاصل شده است. زیرا چربی ها حاوی ۹ کالری در هر گرم هستند. حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری روزانه خود را باید از چربی ها به دست آورید. بنابراین برای یک رژیم ۲۰۰۰ کالری مصرف ۴۴ تا ۷۸ گرم چربی طبیعی است.

مرغ بریان شده نسبتا چربی اشباع زیادی دارد. این چربی مضر لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول LDL را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، نباید بیش از ۱۰ درصد کل کالری مصرفی روزانه تان از چربی اشباع شده باشد. برای یک رژیم ۲۰۰۰ کالری، می توانید تا ۲۲ گرم چربی اشباع در روز مصرف کنید. یک وعده ۳ اونسی مرغ بریان شده حاوی حدود ۵ گرم چربی اشباع است، که تقریبا ۲۵ درصد از کل نیاز روزانه شما می باشد.

ارزش غذایی مرغ بریان شده
ارزش غذایی مرغ بریان شده

پروتئین

کالری باقیمانده در مرغ بریان شده از پروتئین حاصل می شود. هر گرم پروتئین دارای ۴ کالری است. بنابراین یک وعده ۳ اونسی از این خوراک حدود ۲۰ گرم پروتئین یا ۸۰ کالری گرفته شده از پروتئین دارد. بین ۱۰ تا ۳۵ درصد کل کالری شما باید از پروتئین تامین شود. این عدد از گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نقل شده است. شما نیاز به ۵۰ تا ۱۷۵ گرم پروتئین یا ۲۰۰ تا ۷۰۰ کالری گرفته شده از پروتئین در روز برای یک رژیم متوسط ​​۲،۰۰۰ کالری دارید.

کلسترول

کلسترول نقش مهمی در بدن شما ایفا می کند. تولید هورمون ها و عمل به عنوان اجزای ساختاری رگ ها از وظایف اصلی این ماده است. اما کبد شما قادر است کلسترولی که نیاز دارید را تولید کند. ورود هر گونه کلسترول از طریق رژیم غذایی به بدن، کلسترول اضافی محسوب می شود. اگر مشکل خاصی ندارید، می توانید تا ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در روز مصرف کنید. اگر  میزان کلسترول خونتان بالا است یا در معرض بیماری قلبی قرار دارید، بیش از ۲۰۰ میلی گرم کلسترول در روز مصرف نکنید. خوردن ۳ اونس مرغ بریان شده به میزان ۷۵ میلی گرم کلسترول اضافه وارد بدن می کند.