از بین بردن سلول های بنیادی سرطان به کمک مواد غذایی

یافتن راه هایی برای از بین بردن سلول های بنیادی سرطان همواره یکی از اهداف اصلی تحقیقات مرتبط با سرطان بوده است. در همین راستا نیز دانشمندان مواد غذایی را کشف کرده اند که توانایی از بین بردن سلول های بنیادی سرطان را دارند.

سلول های بنیادی سرطان مسئول شروع بسیاری از سرطان ها و همچنین عود مجدد سرطان پس از درمان هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بهترین مواد غذایی که در از بین بردن سلول های بنیادی سرطان نقش دارند اشاره خواهیم کرد.

روش های از بین بردن سلول های بنیادی سرطان به کمک خوراکی ها

چای سبز و چای ماچا

چای سبز خواص زیادی از جمله از بین بردن سلول های بنیادی سرطان دارد. دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی نانجینگ و مرکز سرطان دانشگاه Sun Yat-Sen در چین تأثیر پلی فنول های موجود در چای سبز یعنی اپی گالوکاتاتین -۳-گالات (EGCG) را در آزمایشگاه بررسی کردند و دریافتند که این ماده می تواند رشد سلول های سرطانی را در روده بزرگ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

علاوه بر این ، EGCG سلول های بنیادی سرطانی را از طریق فرآیندی به نام آپوپتوز، مجبور به خودکشی سلولی می کند. یک مطالعه دیگر که در دانشگاه Salford در انگلستان انجام شد نشان داد که چای سبز ماچا که نوعی برگ چای پودر شده است می تواند مسیر متابولیک سلول های بنیادی سرطان پستان را قطع کرده و آنها را از انرژی محروم کند و باعث مرگ آنها شود. اثر EGCG موجود در چای سبز در هدف قرار دادن سلول های سرطانی، ممکن است به توضیح اثرات محافظت کننده این چای از بدن در برابر سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها کمک کند.

سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش حاوی آنتوسیانین فعال زیستی است. این ترکیب یک نوع رنگدانه آبی مایل به بنفش است که رنگ بسیاری از توت های تیره نیز به وجود این ماده باز می گردد. دانشمندان دانشگاه ایالتی پن، تأثیر مصرف سیب زمینی بنفش را بر روی سلول های بنیادی سرطانی بررسی کردند.  آنها هر روز و به مدت یک هفته به موش هایی که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار داشتند سیب زمینی بنفش دادند.

آنها اثرات مصرف این نوع سیب زمینی را با یک نوع داروی ضد التهابی به نام Sulindac که به سرکوب پولیپ روده بزرگ کمک می کند؛ مقایسه کردند. پس از گذشت یک هفته، وضعیت روده بزرگ موش ها بررسی شد. موش هایی که از سیب زمینی بنفش تغذیه می کردند ۵۰ درصد کمتر تومور داشتند. هنگامی که بافت روده بزرگ این حیوانات با دقت بیشتری زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفت؛ مشخص شد که میزان مرگ سلولهای بنیادی سرطان روده بزرگ در این موش ها در مقایسه با گروهی که سیب زمینی بنفش نخورده بودند، ۴۰ درصد افزایش داشت. دانشمندان دریافتند که سلول های بنیادی سرطانی در موش هایی که با سیب زمینی بنفش تغذیه می شوند از دریافت فاکتورهای اصلی بقا مانند انرژی محروم هستند.

هنگامی که دانشمندان سلول های بنیادی سرطانی را از بدن موش ها خارج کرده و آنها را در معرض عصاره سیب زمینی بنفش قرار دادند دریافتند که این عصاره باعث کاهش بیست و دو برابری پرخاشگری و تهاجم در رفتار سلول های بنیادی سرطانی می شود.

گردو

گردو یک نوع آجیل درختی پرطرفدار است که به صورت خام، بو داده، خشک شده یا حتی ترشی مصرف می شود. این مغز حاوی ماده مغذی متراکم و مواد زیستی مانند اسید گالیک، اسید کلروژنیک و اسید اللاژیک است. مصرف گردو با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است و همچنین شانس زنده ماندن را در بیمارانی که مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند بهبود می بخشد. دانشمندان دانشگاه Ewha Womans ، دانشگاه ملی سئول و دانشگاه Sungkyunkan در کره جنوبی عصاره گردو را به جهت توانایی اش در از بین بردن سلول های بنیادی سرطان مورد مطالعه قرار دادند.

دانشمندان سلولهای بنیادی سرطان روده بزرگ را از بدن بیماران جدا کرده و در آزمایشگاه در معرض عصاره گردو قرار دادند. پس از دو روز قرار گرفتن در معرض این عصاره، تعداد سلولهای بنیادی سرطانی تحت درمان ۳۴ درصد کاهش یافت. پس از شش روز محققان شاهد سرکوب خیره کننده ۸۶ درصدی رشد سلول های بنیادی سرطانی بودند.

اثر قوی عصاره گردو بر روی سلول های بنیادی سرطانی ممکن است به توضیح نتایج مطالعه ای که بر روی ۸۲۶ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ انجام شد کمک کند. در این مطالعه مشخص شد که مصرف گردو مرگ و میر را ۵۷ درصد و احتمال عود سرطان را ۴۲ درصد کاهش می دهد. اگر مبتلا به سرطان روده بزرگ هستید، خوردن گردو به معنای واقعی کلمه می تواند زندگی شما را نجات دهد.

روغن زیتون خالص

از بین بردن سلول های بنیادی سرطان به کمک مواد غذایی
از بین بردن سلول های بنیادی سرطان به کمک مواد غذایی

روغن زیتون خالص حاوی یک کلاس از مواد فعال زیستی معروف به اسکوئیریدوئیدها است. حدود ۴۶ درصد از کل پلی فنول های موجود در روغن زیتون از این ترکیب تشکیل شده اند. این ماده شیمیایی طبیعی در روده کوچک جذب شده و می توان آن را در پلاسمای خون و ادرار شناسایی کرده و در دسترس بودن آنها را در بدن اثبات کرد.

دانشمندان اسپانیا در آزمایشگاه نشان دادند که اسکوئیریدوئیدهای روغن زیتون می توانند رشد سلول های بنیادی سرطان پستان را به طور چشمگیری کاهش دهند. هنگامی که موش های در معرض سلولهای بنیادی سرطان پستان اسکوئیریدوئیدها مصرف کنند، در ۲۰٪ آن ها تومور ایجاد نشد. در ۸۰ درصد مبتلایان به سرطان نیز تومورها پانزده برابر کوچکتر بوده و با سرعت بسیار کندتری رشد می کرد.

تاثیر اسکوئیریدوئیدهای موجود در روغن زیتون بر روی سلول های بنیادی سرطان در سطح ژنتیکی نیز مشهود است. این ماده پس از قرار گرفتن در معرض سلول های بنیادی سرطان پستان، فعالیت ۱۶۰ ژن دخیل در کنترل سلولهای بنیادی را تغییر می دهد. در این آزمایش مشخص دش که فعالیت یک ژن خاص حدود چهار برابر کاهش داشته در حالی که فعالیت ژن دیگری که آنتی بادی سلول های بنیادی سرطانی را تولید می کند، سیزده برابر افزایش یافته است.

سایر موادی که سلول های بنیادی سرطانی را هدف قرار می دهند

اثرات زیستی قابل توجه موجود در برخی از مواد غذایی می توانند سلول های بنیادی سرطانی را سرکوب کنند. ژنیستئین در سویا، لوتئولین در کرفس، پونه کوهی و آویشن و کوئرستین در نیشکر، سیب و فلفل همگی در از بین بردن سلول های بنیادی سرطان نقش دارند. لوتئولین  قوی تر از سایر ترکیبات است و می تواند فعالیت سلول های بنیادی سرطان پروستات را بیست برابر کاهش دهد. فعال زیستی ترکیب EGCG موجود در چای سبز، همراه با فعالیت زیستی کوئرستین برای مهار ساقه سرطان در پروستات مفید هستند.

برخی از ترکیبات موجود در مواد غذایی نقش های دوگانه ایفا می کنند. آنها می توانند ضمن مبارزه با سرطان، عملکرد سیستم دفاعی را نیز ارتقا دهند. اسید کلروژنیک از طریق رگ زایی در بافت های سالم، به سلامت گردش خون کمک می کند و از طرفی می تواند همزمان با قطع جریان خون، تومورهای خطرناک را گرسنه کند.

اسید کلروژنیک نیز از طرفی عملکرد سلول های بنیادی طبیعی را برای بازسازی اعضای بدن تقویت کرده و از طرف دیگر سلولهای بنیادی سرطانی را فلج می کند. در حقیقت دانشمندان دانشگاه نیهون در ژاپن دریافتند که اسید کلروژنیک ژن های حمایت کننده از سلولهای بنیادی سرطان ریه را مسدود می کند و این باعث می شود فعالیت ژن هایی که سلولهای سرطانی را از بین می برند هزار برابر شود.

قهوه ، هویج و میوه هایی مانند زردآلو و آلو از جمله مواد غذایی سرشار از اسید کلروژنیک هستند. دانشمندان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی کشف کردند که رسوراترول (ماده فعال زیستی موجود در شراب قرمز، انگور، بادام زمینی، پسته، شکلات تلخ و زغال اخته) می تواند در کاهش ۶۰ درصدی رشد سلولهای بنیادی سرطان پستان دخیل باشد. شاه بلوط، توت سیاه، گردو و انار سرشار از اسید الاستیک هستند.

نقش احتمالی رژیم غذایی کتوژنیک در از بین بردن سلول های بنیادی سرطان

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی پر چرب و بسیار کم کربوهیدرات است که به تولید کتون در بدن  کمک کرده و حالت روزه را تقلید می کند. کتون ها از چربی ذخیره شده در بدن ایجاد می شوند. این مواد به جای گلوکز برای تامین انرژی از چربی ها استفاده می کنند.

سلول های سالم و عادی می توانند با استفاده از کتون، انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند. اما سلول های سرطانی هرگز نمی توانند با این روش سازگار شوند. زیرا آنها برای تامین انرژی به گلوکز متکی هستند. وقتی گلوکز کم باشد، تومورها برای رشد کردن دچار مشکل می شوند. کتون ها همچنین در توانایی سلول های سرطانی در به دست آوردن انرژی تداخل ایجاد کرده و باعث می شود آنها به درمان بهتر پاسخ دهند. محققان کشف کردند که این رژیم در موش های آزمایشگاهی مبتلا به تومورهای مغزی باعث می شود که تومور ۵۰ درصد کوچکتر شده و شانس زنده ماندن بالا برود.

برای کشف تأثیر رژیم کتوژنیک بر روی سلول های بنیادی گلیوبلاستوما، محققان دانشگاه فلوریدا، سلولهای بنیادی سرطانی را از طریق جراحی از بدن بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما خارج کرده و مورد آزمایش قرار دادند. این سلول ها در انکوباتورها و تحت شرایط کم گلوکز یا شرایط کتوژنیک رشد داده شدند. در این شرایط  توانایی رشد این سلول ها در مقایسه با شرایط عادی که گلوکز فراوان در اختیار تومور قرار می گیرد، کاهش پیدا کرد.

خلاصه

مصرف غذاهایی که سلولهای بنیادی بدن را بسیج می کنند می تواند توانایی ذاتی بدن در محافظت از اندام ها را تقویت کند. خوردن این خوراکی های احیا کننده که سلول های بنیادی را از درون تحریک می کند، روشی کاملاً جدید برای از بین بردن سلول های بنیادی سرطان است.

الگوهای غذایی آسیایی و مدیترانه ای معمولاً حاوی ترکیباتی هستند که به سلولهای بنیادی بدن کمک می کنند. اما الگوهای دیگر، مانند رژیم های غذایی پرچرب، پر از نمک و پر از قند، می توانند محرک رشد سرطان باشند.

اگر در حال مبارزه با یک بیماری مزمن هستید، فعال کردن سلول های بنیادی ممکن است برای کمک به غلبه بر آسیب هایی که این بیماری ها به بافت های بدن وارد می کنند؛ مفید باشد. اگر دچار سکته قلبی یا سکته مغزی شده اید، سلول های بنیادی می توانند به نجات قلب و بازسازی مغز کمک کنند. در این شرایط، قدرت بخشیدن به این سلول ها راهی برای مبارزه با بیماری است.

اگر می خواهید تناسب اندام داشته باشید، اگر ورزشکارید و به دنبال عضله سازی هستید، اگر در سنین میانسالی هستید و می خواهید بدنتان را جوان کنید، اگر جراحی داشته اید و نیاز به بهبودی سریع دارید، یا اگر در حالت ریکاوری پس از بیماری هستید و می خواهید به سرعت سلامت خود را برگردید، باید از این مواد غذایی استفاده کنید.

البته این نکته را فراموش نکنید که همه سلولهای بنیادی دوست شما نیستند. سلولهای بنیادی سرطانی بسیار خطرناک هستند. اگر مبتلا به سرطان هستید و یا قبلا این بیماری را تجربه کرده اید، برای از بین بردن سلول های بنیادی سرطان باید روی این مواد غذایی تمرکز کنید. خوشبختانه غذاهایی که سلولهای بنیادی سرطانی را هدف قرار می دهند به سلولهای سالم آسیب نمی رسانند.

منابع:

  1. Epigallocatechin-3-Gallate Inhibits Colorectal Cancer Stem Cells by Suppressing Wnt/β-Catenin Pathway
  2. Matcha green tea (MGT) inhibits the propagation of cancer stem cells (CSCs), by targeting mitochondrial metabolism, glycolysis and multiple cell signalling pathways
  3. Anthocyanin-containing purple-fleshed potatoes suppress colon tumorigenesis via elimination of colon cancer stem cells
  4. Randomized double-blind trial of sulindac and etodolac to eradicate aberrant crypt foci and to prevent sporadic colorectal polyps
  5. Walnut Phenolic Extract and Its Bioactive Compounds Suppress Colon Cancer Cell Growth by Regulating Colon Cancer Stemness
  6. High Resolution Mass Spectrometric Analysis of Secoiridoids and Metabolites as Biomarkers of Acute Olive Oil Intake-An Approach to Study Interindividual Variability in Humans
  7. Extra-virgin olive oil contains a metabolo-epigenetic inhibitor of cancer stem cells
  8. Genistein inhibits the stemness properties of prostate cancer cells through targeting Hedgehog-Gli1 pathway
  9. Chlorogenic acid regulates apoptosis and stem cell marker-related gene expression in A549 human lung cancer cells
  10. Resveratrol suppresses migration, invasion and stemness of human breast cancer cells by interfering with tumor-stromal cross-talk
  11. Direct inhibition of ACTN4 by ellagic acid limits breast cancer metastasis via regulation of β-catenin stabilization in cancer stem cells
  12. Metabolic therapy: a new paradigm for managing malignant brain cancer
  13. A Supplemented High-Fat Low-Carbohydrate Diet for the Treatment of Glioblastoma