آشنایی با ۵ اسانس موثر برای درمان سردرد

سالیان سال است که از اسانس های مختلف به عنوان درمان خانگی برای انواع بیماری ها استفاده می شود. از طرفی یکی از رایج ترین دردها، سردرد است. آیا می شود برای سردرد نیز از این اسانس ها استفاده کرد؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۵ اسانس موثر برای درمان سردرد اشاره خواهیم کرد.

اسانس، در واقع مایع متمرکز شده در گیاه است که در طی یک فرایند خاص از آن خارج می شود. آروماتراپی نیز یک درمان جایگزین است که مبتنی بر استفاده از این اسانس ها برای درمان انواع دردهای مختلف است. طرفداران این درمان بر این باورند که هر اسانسی دارای ویژگی های خاص خود است. به همین دلیل برخی از دردها تنها با مصرف اسانس مخصوص به ویژگی درمان کننده آن درد، کاهش پیدا می کنند.

تحقیقات مختلف از خاصیت این اسانس ها حمایت می کند. در این مقاله پنج مورد از بهترین اسانس های گیاهی که ویژگی هایشان برای درمان سر درد توسط تحقیقات مختلف تایید شده است، را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • کدام اسانس ها به درمان سردرد کمک می کنند؟
  • نحوه استفاده از این ۵ اسانس موثر برای درمان سردرد چگونه است؟
  • خطرات و ملاحظات مرتبط با این اسانس ها چیست؟

۵ اسانس موثر برای درمان سردرد

برآورد شده است که بیش از نیمی از جمعیت بالغ در سراسر جهان سردردهای گاه به گاه را تجربه می کنند، که شایع ترین نوع آن ها سردرد تنشی است. درست است که داروهای زیادی برای درمان سردرد وجود دارد. اما تمام این داروها عوارض جانبی زیادی ایجاد می کنند. بنابراین باید برای افرادی که دردهای مزمن دارند، به دنبال راه های کم خطرتر بود.

محققان معتقدند که هنگامی که فرد به طور منظم سردرد را تجربه می کند، ممکن است درمان های طبیعی، مانند بهره گیری از اسانس ها بهتر از مصرف دارو باشد. اما اسانس موثر برای درمان سردرد کدام است؟

کدام اسانس ها به درمان سردرد کمک می کنند؟

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسانس های خاصی ممکن است برای سر درد سودمند باشد. این اسانس ها عبارتند از:

اسانس اسطوخودوس

اسطوخودوس اغلب برای کمک به فرایند خواب و کاهش استرس، اضطراب یا افسردگی استفاده می شود. اما بسیاری معتقدند که این اسانس می تواند به کاهش سردردها و میگرن هایی که باعث استرس می شوند نیز کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شده نشان می دهد که استنشاق اسانس اسطوخودوس می تواند یک درمان مطمئن و موثر برای مدیریت سردردهای میگرنی باشد.

اسانس رزماری

اسانس رزماری به طور سنتی برای درمان سردرد و بهبود گردش خون استفاده می شود. مطالعات کمی وجود دارد که به طور خاص از اسانس رزماری به عنوان یک درمان موثر سردرد حمایت کند. با این حال، یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ انجام شده نشان می دهد که اسانس رزماری دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است.

مطالعه ای دیگری که در سال ۲۰۱۳ انجام شده ثابت کرده است که اسانس یا روغن رزماری به کاهش درد و بی خوابی در افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند، کمک می کند. این نمونه های تحقیقاتی نشان می دهند که اسانس رزماری ممکن است درد ناشی از سردرد را کاهش دهد. با این حال، برای تایید کامل این ادعا به مطالعات بیشتری نیاز است.

اسانس نعنا

هزاران سال است که از نعنا به عنوان دارو جایگزین استفاده می شود. نعنا یکی از محبوب ترین اسانس های ضروری برای درمان سردرد است. بررسی های اخیر که در سال ۲۰۱۵ بر روی خواص این اسانس انجام شده بیان می کند که استفاده از اسانس نعنا روی پیشانی و شقیقه ها، از سردرد تنشی جلوگیری می کند.

مواد تشکیل دهنده فعال در روغن، اسانس و عرق نعنا منتول است. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که در صورتی که از منتول به عنوان ژل روی سر استفاده شود، در درمان میگرن موثر می باشد.

اسانس بابونه

مردم به طور سنتی از چای بابونه برای آرامش بیشتر استفاده می کنند. به طور کلی اعتقاد بر این است که اسانس بابونه نیز اثر مشابه به چای بابونه دارد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده نشان می دهد که اسانس بابونه ممکن است برخی از علائم اضطراب و افسردگی را بهبود بخشد.

از آنجا که سردرد اغلب به دلیل استرس و اضطراب ایجاد می شود، از این رو اسانس بابونه می تواند با ایجاد آرامش به درمان سردرد کمک کند. خواص ضد التهابی زیادی در بابونه وجود دارد. همین خاصیت می تواند سردرد را کاهش دهد. اما برای تایید مزایای بیشتر اسانس بابونه تحقیقات بیشتری لازم است.

اسانس اوکالیپتوس

اکالیپتوس به طور سنتی برای پاک کردن سینوس ها و کاهش التهاب در بدن استفاده می شود. بنابراین افراد مبتلا به سردرد ناشی از مسدود شدن سینوس ها ممکن است با استنشاق اسانس اوکالیپتوس علائمشان کاهش یابد.  مطالعه ای که جدیدا انجام شده نشان داد که استنشاق بوی اسانس اکالیپتوس برای از بین بردن درد و کاهش فشار خون مؤثر است.

نحوه استفاده از این ۵ اسانس موثر برای درمان سردرد چگونه است؟

برای استفاده از این ۵ اسانس موثر برای درمان سردرد روش های زیادی وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

استفاده از اسانس روی پیشانی و شقیقه ها: نکته قابل توجه این است که قبل از استفاده از این اسانس ها باید آن ها را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید. پس از رقیق کردن، مقداری از آن را روی پیشانی و شقیقه ها ماساژ دهید.

استنشاق اسانس: چند قطره از این اسانس ها را روی دستمال پنبه ای بریزید. سپس دستمال را زیر بینی نگه داشته و عمیق نفس بکشید تا اسانس وارد بینی شود.

کمپرس اسانس ها: برای استفاده از این روش، یک کاسه آب سرد را با چند قطره اسانس مخلوط کنید. سپس حوله ای را در این آب خیس کرده و آن را روی پیشانی و پشت گردن بگذارید.

اضافه کردن اسانس به وان حمام: اضافه کردن چند قطره اسانس به وان حمام پر از آب گرم و شستن بدن در این آب برای آرامش ذهن و درمان سردرد مفید است.

عوارض و خطرات استفاده از اسانس های گیاهی برای درمان سردرد

همانند بسیاری از داروهای جایگزین، برای درمان سردرد توصیه می شود که از اسانس هایی استفاده کنید که توسط انجمن مواد غذایی و دارویی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. بنابراین از یک نام تجاری معتبر خریداری کنید.

استفاده از این اسانس ها به صورت استنشاقی معمولا ایمن است. اما در صورتی که می خواهید از آن ها بر روی پوست استفاده کنید حتما قبلا آن را با روغن حامل ترکیب کنید. در صورتی که از آن ها به شکل خالص و رقیق نشده استفاده کنید، ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

بعضی از افراد حتی وقتی که اسانس ها رقیق می شوند، باز هم به این اسانس ها حساس هستند. بنابراین به همه افراد به خصوص افراد حساس توصیه می شود که قبل از استفاده گسترده از این اسانس ها، مقداری از آن را روی پوست آرنج تست کنند. اگر در عرض ۴۸ ساعت هیچ واکنشی روی پوست ایجاد نشد، یعنی اسانس برای استفاده شما ایمن است.

ضمن این که اگر دارای بیماری زمینه ای خاصی هستید، قبل از استفاده از این اسانس ها با پزشک مشورت کنید.