تاثیر استرس پس از سانحه در بارداری بر روی جنین چیست؟

احساس استرس در دوران بارداری امری طبیعی است. بدن شما با تغییرات زیادی روبرو می شود، و همان گونه که هورمون های شما تغییر می کنند، روحیه و خلق و خوی شما نیز تغییر می کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تاثیر استرس به خصوص استرس پس از سانحه در بارداری بر روی جنین صحبت خواهیم کرد.

استرس بیش از حد می تواند موجب ایجاد مشکلات خوابیدن، سردرد، از دست دادن اشتها یا تمایل به پرخوری شود.  تمامی این موارد می توانند برای شما و جنین در حال رشد شما مضر باشند. سطح بالای استرس همچنین می تواند سبب ایجاد فشار خون بالا شود که باعث افزایش شانس ابتلا به زایمان زودرس و یا وزن کم نوزاد می شود. شما باید در مورد استرس بیش از حدتان با متخصص زنان، همسر و خانواده خود صحبت کنید. اگر به دلیل عدم اطمینان یا ترس از مادر شدن، وظایف مادری و یا سقط جنین احساس استرس می کنید با پزشک خود در طی مراجعات پیش از تولد مشورت کنید.

تاثیر استرس پس از سانحه در بارداری بر روی جنین

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)  و بارداری

اختلال استرس پس از سانحه جدی ترین نوع استرس است که می تواند تاثیرات منفی بر نوزاد شما داشته باشد. اختلال استرس پس از سانحه در بارداری زمانی اتفاق می افتد که پس از دیدن یا تجربه یک اتفاق دردناک مانند تجاوز، سوء استفاده، یک بلای طبیعی یا مرگ یکی از عزیزان دچار مشکل می شوید. شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • اضطراب
  • خاطرات ناراحت کننده
  • کابوس
  • واکنش های شدید فیزیکی به موقعیت ها، افراد و یا چیزهایی که شما را به یاد آن اتفاق می اندازند
  • اجتناب از رفتن به مکان ها، انجام فعالیت ها و دیدن افرادی که زمانی از بودن با آن ها احساس لذت می کردید.
  • احساس آگاهی بیشتر از اتفاقات
  • احساس گناه

اختلال استرس پس از سانحه در ۸٪ زنان در دوران بارداری رخ می دهد و خطر ابتلا به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش می دهد. اختلال استرس پس از سانحه هم چنین خطر ابتلا به رفتارهایی مانند سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های الکلی  را افزایش می دهد که خود به ایجاد مشکلات دیگر کمک می کند. کاهش استرس برای جلوگیری از عوارض بارداری و کاهش خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی که ممکن است روی جنین در حال رشد شما تاثیر گذار باشد، مهم است.

منبع استرس خود را شناسایی کنید و برای حذف یا کاهش آن تلاش کنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی ورزش می کنید (تحت نظارت پزشک)، غذاهای سالم می خورید و به اندازه کافی می خوابید. بعضی از زنان در طول بارداری و پس از زایمان دچار افسردگی شدید و یا اضطراب می شوند. بسیاری از منابع اطلاعاتی و حمایتی برای کمک به زنان مبتلا به افسردگی یا اضطراب در دسترس هستند. مسایل مربوط به سلامت روان مادران برخی از علائم این مشکلات را توضیح می دهد و برنامه ای برای کمک به آنها ارائه می دهد. اگر احساس خستگی زیاد، ناراحتی یا اضطرب می کنید با پزشک خود صحبت کنید. درمان و مشاوره می توانند به بهبود کمک کنند.