استفاده از نور آبی برای درمان آکنه از روش درمان تا عوارض جانبی

استفاده از نور آبی برای درمان آکنه یک روش غیر تهاجمی است که از نور در محدوده طول موج های آبی ۴۰۵-۴۲۰ نانومتر استفاده می کند تا باکتری‌ های عامل آکنه، موسوم به آکنه‌های پروپیونی باکتریوم (Propionibacterium) را در پوست از بین ببرد. این درمان فتودینامیک دارای تاییدیه FDA برای درمان آکنه ولگاریس و آکنه هایی است که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند. برای اطلاع از نحوه درمان، میزان اثر گذاری و عوارض جانبی استفاده از نور آبی برای درمان آکنه ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه نمایید.

استفاده از نور آبی برای درمان آکنه

مکانیسم عمل

باکتری در آکنه پورفیرین آزاد می کند. پورفیرین ها مواد طبیعی در بدن هستند که در اثر سنتز در سلول های قرمز هم دیده می شوند. هنگامی که پورفیرین نورهایی از طول موج خاصی را جذب می کند، رادیکال آزاد تخریبی تولید می شود که باکتری ها را از بین می برند. در استفاده از نور آبی برای درمان آکنه از یک منبع نور آبی با شدت بالا استفاده می شود که به راحتی توسط پورفیرین های آزاد شده توسط باکتری ایجاد کننده آکنه جذب می شود. در درمان های پیشین نوری، از نورهای ماوراء بنفش (معمولا UVB) استفاده می شد که می توانستند به پوست آسیب برسانند. به این ترتیب نور ماوراء بنفش دیگر برای درمان آکنه مورد استفاده نمی گیرد و دستگاه های نور آبی که در حال حاضر استفاده می شوند شامل نور ماوراء بنفش (UV) نیستند. استفاده از نور آبی برای درمان آکنه می تواند به تنهایی یا به همراه یک عامل حساس به نور مانند محلول هیدروکلراید اسید آمینولولولینیک (ALA) موضعی استفاده شود. به نظر می رسد که پیش درمان با نور باعث کاهش بیشتر ضایعات و گلبول های قرمز می شود. اما واکنش خارش را برای چند روز ایجاد می کند.

این پروسه شامل چه مواردی است؟

درمان آکنه با نور آبی از طریق یک سیستم دریافت نور آبی انجام می شود. این روش بسیار ساده است و تنها کافی است بیمار برای حدود ۱۵ دقیقه در مقابل نور آبی بنشیند. درمان شامل ۲ جلسه در هفته در طی یک دوره ۴ هفته ای می باشد.

قبل از درمان با ALA نیاز به استفاده موضعی از آلفا لیپوئیک اسید ۳۰ دقیقه قبل از نشستن در مقابل لامپ آبی به مدت حدود ۸ دقیقه است. درمان معمولا در فواصل ۲ هفته ای انجام می شود. تعداد درمان ها بستگی به شدت آکنه و پیشرفت های دیده شده دارد. درمان آکنه با نور آبی توسط متخصص پوست و در کلینیک صورت می گیرد. اگر چه سیستم های دریافت نور آبی را می توان خریداری کرد و در خانه مورد استفاده قرار داد، اما با این وجود هم درمان باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

میزان تاثیر گذاری این درمان چقدر است؟

چندین مطالعه کوچک نشان داده است که درمان آکنه با نور آبی به نظر می رسد با کاهش التهاب و تعداد اسکارها و پاپول، سبب بهبود آکنه ولگاریس در برخی از افراد می گردد. در یک مطالعه مشخص شد که، ضایعات آکنه ندولو کیستیک هنگامی که با نور آبی درمان می شوند، بدتر می شوند. برای اثبات اثربخشی و اثرات طولانی مدت آن، انجام مطالعات بیشتر و کنترل شده ضروری است. ممکن است درمان های دیگر آکنه برای افراد مختلف، مناسب تر باشد.

عوارض جانبی استفاده از درمان با نور آبی

عوارض جانبی این درمان به طور کلی جزئی هستند و شامل تورم مناطق تحت درمان و خشکی و تغییرات موقت رنگدانه می باشند.