اسهال در دوران بارداری

اسهال در دوران بارداری یکی دیگر از مشکلاتی است که خانم های باردار از آن شکایت می کنند. اسهال نشانه ای از بارداری نیست، اما بیمار شدن، به دلیل مشکلات داخلی، می تواند باعث ایجاد اسهال در دوران بارداری شود. مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست و اسهال، اغلب ممکن است در طول بارداری رخ دهد. این مسأله به تغییر هورمون، تغییر در رژیم غذایی و استرس مرتبط است. حقیقت این است که اسهال در بین زنان باردار شایع است و اگر آنها احتیاط نکنند، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر شما هم باردار هستید و از اسهال رنج می برید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا اسهال در دوران بارداری شایع است؟

اگر در طول روز سه بار یا بیشتر اجابت مزاج شل داشته باشید یعنی به اسهال مبتلا هستید. اسهال در دوران بارداری شایع است. با این حال، اسهال به تنهایی لزوما به این معنی نیست که به طور مستقیم به بارداری شما ارتباط دارد. دلایلی که می تواند منجر به اسهال شوند به قرار زیر است:

بیماری های خاصی نیز وجود دارند که پس ابتلا به آن ها اسهال شایع تر می شود. این بیماری های عبارتند از سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، بیماری سلیاک، و کولیت اولسراتیو.

اما دلایل مرتبط با بارداری برای اسهال عبارتند از:

تغییر در رژیم غذایی

بسیاری از زنان زمانی که متوجه می شوند باردار هستند تغییر زیادی بر روی رژیم غذایی خود ایجاد می کنند. این تغییر ناگهانی در مصرف مواد غذایی، می تواند باعث ایجاد ناراحتی های شکمی شده و به طور بالقوه باعث اسهال شوند.

حساسیت های غذایی جدید

حساسیت های غذایی ممکن است یکی از ده ها تغییراتی باشد که در دوران بارداری تجربه می کنید. غذاهایی که هرگز شما را قبل از باردار اذیت نمی کردند ممکن است در دوران حاملگی منجر به ایجاد گاز معده، ناراحتی معده و اسهال شوند.

ویتامین های دوران بارداری

هر چند که ویتامین های دوران بارداری برای سلامت شما  و نوزاد در حال رشدتان خوب است، با این حال، این ویتامین ممکن است معده شما را ناراحت کرده و باعث اسهال شوند.

تغییرات هورمونی

هورمون ها می توانند سرعت حرکت دستگاه گوارش شما را کم کنند. به این صورت شما مبتلا به یبوست می شوید. از طرفی هورمون همچنین می تواند به حرکت دستگاه گوارش شما سرعت ببخشد. این افزایش سرعت موجب ایجاد اسهال می شود.

اسهال در سه ماهه سوم بارداری شایع تر است

همانطور که شما به زمان زایمان خود نزدیک تر می شوید ممکن است دریابید که اسهال شایع تر می شود. این ممکن است یکی از علائمی باشد که نشان می دهد بدن در حال آماده سازی خود برای زایمان و درد زایمان است. این در حالی است که برخی از زنان حتی اسهال را در سه ماهه سوم خود نیز تجربه نمی کنند. پس تجربه هر فرد از اسهال در دوران بارداری متفاوت است.

اسهال در دوران بارداری
اسهال در دوران بارداری

درمان اسهال در دوران بارداری

در بیشتر موارد، اسهال چند روز بیشتر دوام نمی آورد و به خودی خود درمان می شود. فقط کافی است زمان بدهید. این نوع اسهال معمولا نتیجه مسمومیت غذایی، یک بیماری ویروسی یا وجود یک باکتری در بدن است. حفظ رطوبت بدن در مقابله با این نوع اسهال بسیار مهم است.

داروهای خود را بررسی کنید. ممکن است داروی جدید مصرف می کنید که موجب ایجاد اسهال می شود. در این شرایط معمولا بدن شما قادر به تنظیم خود با آن دارو می باشد. پس این نوع اسهال نیز ممکن است پس از چند رو متوقف شود. اگر این چنین نشد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به دکتر مراجعه کنید. اگر اسهالتان پس از دو یا سه روز درمان نشد باید به پزشک مراجعه کنید تا علت اسهال را با انجام آزمایش خون تشخیص دهد.

از مصرف غذاهای مشکل ساز اجتناب کنید. گروه هایی از مواد غذایی خاص می توانند اسهال را بدتر کنند. غذاهایی که حاوی چربی بالا هستند، غذاهای سرخ شده، غذاهای ادویه دار، شیر و فراورده های لبنی و غذاهای با فیبر بالا از جمله این مواد غذایی می باشند.

هنوز یک داروی ضد اسهال کاملا بدون ضرر برای دوران بارداری وجود ندارد. حتی در شرایط خاص ممکن است اسهال توسط این داروها بدتر شود. علاوه بر این، آنها برای همه افراد امن نیستند.

راه های کاهش عوارض ناشی از اسهال در دوران بارداری

اگر شما اسهال شدید پیشنهاد می کنیم مقدار زیادی آب بنوشید. زیرا اسهال موجب می شود بخش عظیمی از آب بدنتان از دست برود و این ممکن است برای نوزادتان خطرناک باشد. شما همچنین می توانید مایع درمانی را امتحان کنید. برای این کار باید خوراکی های مایع یا نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک استفاده کنید. این مایعات، آب، نمک، شکر و مواد معدنی از دست رفته را جایگزین می کنند. اگر دوست دارید غذا بخورید. وعده های کوچک از غذاهای سبک مانند برنج، سیب زمینی و یا سوپ می توانند کمک کننده باشند. غذاهای شور  نسبت به غذاهای ادویه دار و چرب برای کمک به اسهال به احتمال زیاد مفیدترند.

اسهال طولانی مدت آب زیادی را از بدن خارج می کند. اگر اسهال در دوران بارداری بیش از دو یا سه روز طول کشید، با دکتر خود تماس بگیرید. کم آبی شدید موجب بروز عوارض بارداری می باشد. علائم کم آبی عبارتند از:

  • ادرار زرد تیره
  • خشکی دهان
  • تشنگی
  • کاهش برون ده ادرار
  • سردرد
  • سرگیجه
  • سبکی سر

شما باید برای جلوگیری از کم آبی بدن در دوران بارداری ۴ لیتر آب در روز بخورید.