اسهال پس از مصرف الکل

در سال گذشته حدود ۷۰ درصد از آمریکایی های بالاتر از ۱۸ سال یک بار نوشیدنی الکلی مصرف کرده اند. با این حال تقریبا کمتر کسی در مورد اسهال پس از مصرف الکل اطلاع دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد علل، عوامل خطر و روش های درمان خانگی اسهال پس از مصرف الکل صحبت کنیم.

علت اسهال پس از مصرف الکل چیست؟

وقتی الکل مصرف می کنید، الکل همراه با برخی از مواد مغذی به جریان خون وارد شده و از طریق سلول های دیواره معده جذب خواهد شد. مصرف زیاد این ماده جذب مواد غذایی را کاهش می دهد.

اگر غذا در معده وجود نداشته باشد، الکل به روده کوچک وارد می شود و به طور مشابه وارد سلول های دیواره روده نیز می شود. الکل بسیار سریع تر در روده جذب می شود. به همین دلیل است که وقتی با شکم خالی الکل مصرف می کنید، احساس می کنید زودتر جذب بدنتان می شود. با این حال، خوردن غذاهایی که سخت تر هضم می شود مانند غذاهایی که غنی از فیبر یا پرچرب هستند می توانند هضم را تسریع بخشند.

هنگامی که اکثر الکل مصرفی جذب می شود، بقیه آن از بدن از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود. عضلات کولون با یک فشار هماهنگ حرکت می کنند تا مدفوع را به بیرون از بدن برانند. الکل میزان این فشارها را نیز افزایش می دهد و اجازه نمی دهد که آب توسط کولون به طور معمول جذب شود. این ویژگی باعث می شود مدفوع اسهالی شده و اغلب بسیار سریع و با مقدار زیادی آب اضافی از بدن خارج شود.

دانشمندان متوجه شده اند که نوشیدن مقدار کمی الکل نیز میزان هضم را افزایش داده و باعث اسهال می شود. در انتهای دیگر طیف، نوشیدن مقدار زیادی الکل می تواند هضم را کاهش دهد و باعث یبوست شود.

الکل می تواند دستگاه گوارش شما را تحریک کرده و اسهال را بدتر کند. دانشمندان متوجه شده اند که مصرف شراب، باکتری های مفید در روده را می کشد. هنگامی که مصرف الکل متوقف می شود باکتری ها دوباره تجمع می یابند و فرایند هضم به حالت طبیعی خود باز می گردد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اسهال پس از مصرف الکل قرار دارند؟

افراد مبتلا به بیماری های روده ای مانند بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون بیشتر در معرض ابتلا به اسهال ناشی از الکل هستند. این به این دلیل است که دستگاه گوارش آن ها در حال حاضر حساس است و به خصوص به الکل واکنش نشان می دهند و می تواند علائم بیماری را بدتر کند.

افرادی که برنامه نامنظمی برای خواب دارند، از جمله کسانی که شب کار هستند، معمولا پس از مصرف الکل بیش از سایر افراد، از اسهال رنج می برند. دانشمندان دریافته اند که کمبود خواب سبب می شود که دستگاه گوارش حساسیت بیشتری نسبت به اثرات الکل داشته باشد، زیرا در این شرایط دستگاه گوارش استراحت کاملی ندارد.

اسهال پس از مصرف الکل
اسهال پس از مصرف الکل

آیا درمان های خانگی برای اسهال پس از مصرف الکل وجود دارد؟

اولین چیزی که باید در مورد اسهال پس از مصرف الکل انجام دهید متوقف کردن مصرف الکل است. در این شرایط اکثر اثرات مصرف الکل در عرض چند روز محو می شوند. اما بعضی از اقداماتی که می توانید برای بهبود نشانه هایتان انجام دهید عبارتند از:

  • نوشیدن مقدار زیاد مایعات شفاف مانند آب و آب مرغ
  • اجتناب از مصرف کافئین. این ماده می تواند اسهال را بدتر کند.
  • خوردن غذاهای سهل ااهضم مانند:
  1. بیسکویت ترد
  2. نان تست
  3. موز
  4. تخم مرغ
  5. برنج
  6. مرغ ساده
  • اجتناب از خوردن این مواد:
  1. مواد غذایی غنی از فیبر مانند نان و غلات کامل
  2. لبنیات مانند شیر و بستنی (ماست معمولا خوب است)
  3. غذاهای پرچرب مانند گوشت گاو یا پنیر
  4. غذاهای ادویه دار
  • در صورت نیاز از داروهای ضد اسهال بدون نیاز به نسخه استفاده کنید (مانند Imodium A-D یا Pepto-Bismol).
  • مصرف پروبیوتیک ها (این ماده به صورت قرص یا مایع در دسترس است و در برخی از غذاها مانند ماست یافت می شود).

چه زمانی باید به دلیل اسهال پس از مصرف الکل به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب اوقات اسهال پس از نوشیدن الکل بعد از چند روز و با مراقبت های خانگی حل خواهد شد. با این حال، اسهال می تواند زمانی که شدید و مداوم باشد برای بدن مشکل ساز شود، زیرا این عارضه کم آبی ایجاد می کند. کم آبی بدن در صورت عدم درمان، می تواند خطرناک باشد. اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهالی در بدن دارید که بدون بهبودی بیش از دو روز ادامه دارد.
  • علائم کم آبی مانند موارد زیر را دارید:
  1. تشنگی بیش از حد
  2. خشکی دهان و پوست
  3. کاهش مقدار ادرار
  4. ضعف شدید
  5. سرگیجه
  6. خستگی
  7. احساس سرگردانی
  8. تیره شدن رنگ ادرار
  • درد شدید در شکم یا رکتوم دارید.
  • مدفوع شما خونی یا سیاه است.
  • تب بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) دارید.

اگر بعد از مصرف الکل به صورت منظم اسهال دارید، دانستن چگونگی مدیریت اسهال پس از نوشیدن الکل می تواند برای کنترل علائمتان مفید باشد.