اسپاسم عروق کرونر ؛ علل، علائم، عوارض و روش های درمان

اسپاسم عروق کرونر زمانی اتفاق می افتد که دیواره های عروق خونی به هم متصل شده و بخشی از عروق خونی محدود می شود. خود اسپاسم همیشه دردناک نیست. با این حال گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات جدی، از جمله حمله قلبی و حتی مرگ شود.

تشخیص دقیق این بیماری می تواند برای تیم پزشکی یک چالش باشد. زیرا عواملی مختلفی می توانند باعث ایجاد بیماری قلبی و درد قفسه سینه شوند، بنابراین پزشکان می توانند در تشخیص اسپاسم عروق کرونر دچار مشکل شوند.

درمان این عارضه معمولا پیچیده نیست و گزینه های زیادی وجود دارد که می توانند علائم و عامل اصلی این بیماری را درمان کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد علل، علائم، عوارض و روش های درمان اسپاسم عروق کرونر صحبت کنیم.

اسپاسم عروق کرونر چیست؟

اسپاسم در عروق کرونر وقتی رخ می دهد که یک بخش از یک شریان، که خون را به قلب حمل می کند، تنگ تر و محدود می شود. با وجود اسپاسم شریان، قلب مجبور است که سختی کار کند تا بتواند خون را به منطقه تحت تأثیر برساند.

متوسط زمان ​​اسپاسم فقط چند دقیقه است اما برخی از اسپاسم ها می توانند ۳۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشند. بر خلاف درد قفسه سینه ناشی از انواع دیگر بیماری های قلبی، اسپاسم عروق کرونر اغلب زمانی اتفاق می افتد که فرد به جای ورزش به استراحت می پردازد.

همان طور که گفتیم تشخیص اسپاسم در عروق کرونر  مشکل است. هیچ کس دقیقا نمی داند که افراد مبتلا چگونه این عارضه را تجربه می کنند، زیرا علائم آن شبیه به بسیاری از بیماری های قلبی دیگر است و علت دقیق نشانه ها، همیشه مربوط به اسپاسم نیست.

کارشناسان معتقدند که افراد جوان، بیشتر از سایر انواع بیماری های قلبی تحت تأثیر اسپاسم عروق کرونر قرار دارند. این بیماری بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

علل ایجاد اسپاسم در عروق کرونر

پزشکان هنوز به طور کامل نمی دانند که چرا برخی افراد اسپاسم عروق کرونر دارند. یکی از رایج ترین عوامل ایجاد این نوع اسپاسم در عروق، سیگار کشیدن است. سایر علل بالقوه این بیماری عبارتند از:

  • استفاده از داروهای تنگ کننده عروق، از جمله مسدود کننده های بتا
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • استرس شدید
  • استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین
  • مصرف بیش از حد الکل یا ترک الکل
  • استفاده بیش از حد از حشیش
  • شیمی درمانی
  • کمبود منیزیم

علائم اسپاسم عروق کرونر

علائم این نوع اسپاسم ممکن است از فردی به فرد دیگر یا حتی بین اسپاسم های مختلف متفاوت باشد. بعضی از اسپاسم ها “ساکت” هستند. این به این معنی است که این نوع اسپاسم ها می توانند بدون ایجاد علائم خاصی ایجاد شوند.

اما وقتی علائم رخ می دهند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد قفسه سینه، که ممکن است شدید باشد.
  • دردی که ممکن است به سر یا شانه سرایت کند.
  • احساس سوزش در قفسه سینه
  • احساس تنگی در قفسه سینه
  • احساس فشار در قفسه سینه
اسپاسم عروق کرونر ؛ علل، علائم، عوارض و روش های درمان
اسپاسم عروق کرونر ؛ علل، علائم، عوارض و روش های درمان

عوارض جانبی ناشی از این اسپاسم

اگر اسپاسم عروق کرونر بدون درمان ادامه پیدا کند، می تواند منجر به حمله قلبی یا حتی مرگ شود. حتی اگر فرد نشانه ای نداشته باشد. با این حال، وقوع عوارض کشنده در این بیماری غیر معمول است.

اسپاسم عروق کرونر می تواند انواع مختلفی از آریتمی ها را ایجاد کند. آریتمی به معنی تغییر در شیوه ضربان قلب است. آریتمی، اختلال بسیار رایجی است و می تواند باعث شود فرد احساس کند که ضربان قلبش شدید و نامنظم است.

روش های تشخیص اسپاسم در عروق کرونر

سه راه اصلی برای تشخیص اسپاسم عروق کرونر وجود دارد:

  • آنژیوگرافی کرونری: این روش تشخیص یک نوع آزمایش تصویر برداری اشعه ایکس است که تصاویری از رگ های خونی به جای استخوان ها تولید می کند.
  • الکتروکاردیوگرام: این روش نیز آزمایشی است که برای تشخیص الگوهای الکتریکی غیر طبیعی در قلب انجام می شود. این آزمایش مخصوصا برای اسپاسم عروق کرونر مفید است، زیرا این بیماری موجب نامنظم شدن ریتم های قلب می شود.
  • اکوکاردیوگرام: این تکنیک از تکنولوژی اولتراسوند برای دیدن دریچه های قلب و خونی که در قلب جریان دارد استفاده می کند.

این آزمایش ها اغلب برای تشخیص کافی هستند. اما تنها راه قطعی برای تشخیص اسپاسم عروق کرونر، انجام آزمایشی به نام تست محرک است. در طول تست محرک، پزشکان از داروهای خاصی استفاده می کنند تا باعث ایجاد تحریک یا اسپاسم شوند. این حالت به پزشکان اجازه می دهد تا بیماری را با اطمینان تشخیص دهند.

روش های درمان

هیچ درمانی برای اسپاسم عروق کرونر وجود ندارد، اما راه های متعددی برای کاهش علائم آن وجود دارد. ترک سیگار مفید ترین روشی است که برای کاهش اسپاسم عروق کرونر مفید است. رعایت رژیم غذایی مغذی حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات و ورزش کردن به صورت منظم می تواند باعث کاهش علائم این نوع اسپاسم در عروق شود.

پزشک همچنین ممکن است داروهای خاصی از جمله موارد زیر را تجویز کند:

  • مسدود کننده های کانال کلسیم برای کاهش سفتی عضلات قفسه سینه
  • نیترات برای کاهش درد قفسه سینه
  • استاتین ها برای کاهش کلسترول و تقویت شریان ها

هنگامی که داروها و تغییر در شیوه زندگی نتواند اسپاسم را کاهش دهد، روش های تهاجمی بیشتری وجود دارند که می توانند مشکل موجود در شریان را حل کرده و به مرور زمان آن ها را باز کنند. عمل جراحی بای پس آخرین راه حل درمان است.

نکته آخر

شانس زنده ماندن افراد مبتلا به این بیماری زیاد است، همچنین بیماران می توانند به مرور زمان اسپاسم و علائم ناشی از آن را کنترل کنند.

اجتناب از سیگار کشیدن بسیار حیاتی است. بیمار باید داروهای تجویزی یا سایر درمان هایی که پزشک توصیه کرده است را ادامه دهد، حتی اگر بعد از مدتی احساس بهبودی پیدا کند. زیرا اسپاسم هایی که علائم ایجاد نمی کنند، به همان اندازه اسپاسم های دارای علائم خطرناک هستند.