اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) یک نوع از آرتریت های التهابی است که در درجه اول به ستون فقرات و کمر سرایت می کند. در AS، مفاصل و رباط هایی که در امتداد ستون فقرات قرار دارند ملتهب می شوند. التهاب تولید درد و سفتی می کند که معمولا از باسن و کمر آغاز می شود، و ممکن است به ستون فقرات فوقانی، قفسه سینه و گردن پیشرفت کند. با گذشت زمان، مفاصل و استخوان (مهره) ممکن است با هم دردناک شده و باعث سفتی و انعطاف ناپذیری ستون فقرات گردند. مفاصل دیگر، مانند باسن، شانه ها و زانو نیز کم کم شروع به درد گرفتن می کند. اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری سیستمیک است که کل بدن را درگیر می کند.

علل اسپوندیلیت آنکیلوزان

علت اسپوندیلیت آنکیلوزان ناشناخته است، اما ژن ها و وراثت نقش مهمی در این بین بازی می کنند. دانشمندان یک ژن به نام HLA-B27 را کشف کرده اند که در حدود ۹۰ درصد از سفید پوستان مبتلا به AS مشاهده شده که نشان می دهد این ژن نقش مهمی در توسعه بیماری دارد. برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است یک عفونت باعث اسپوندیلیت آنکیلوزان شود. امروزه مطالعات بر روی چندین باکتری که ممکن است نقشی در ابتلا به AS داشته باشند، متمرکز شده است.

چه کسانی تحت تاثیر اسپوندیلیت آنکیلوزان قرار دارند؟

نزدیک به نیم میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به AS هستند. این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع تر است. اسپوندیلیت انکیلوزان ممکن است در دوران کودکی رشد کند و پسران بیش از دختران احتمال ابتلا دارند. هنگامی که کودکان به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا می شوند، علائم معمولا از باسن، زانو و پاشنه شروع و بعد به ستون فقرات پیشرفت می کند. این بیماری اغلب در سفیدپوستان آسیایی و نژادهای اسپانیایی تبار رخ می دهد.

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان

شایع ترین علائم اولیه AS عبارتند از:

  • درد مزمن و سفتی در کمر، باسن و ران (معمولا به آرامی در طی چند هفته یا چند ماه بروز پیدا می کنند)
  • درد و سفتی که در طول دوره استراحت بدتر و با حرکت و ورزش بهبود می یابد.
  • کمر درد در طول شب یا صبح زود
  • احساس سفتی زیاد در ابتدای صبح

اثرات طولانی مدت اسپوندیلیت آنکیلوزان

با گذشت زمان، درد و سفتی ممکن است به ستون فقرات فوقانی و حتی به قفسه سینه و گردن پیشرفت کند. در نهایت، التهاب می تواند به مفصل ساکروایلیاک و استخوان های مهره ها هم برسد. هنگامی که درد به استخوان می رسد، ستون فقرات انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و سفت تر و سخت تر می شود. در قفسه سینه نیز ممکن است ترکیبی از درد و سفتی احساس شده، که باعث می شود تنفس مشکل تر شود. التهاب و درد در حالت پیشرفته در باسن، شانه، زانو، مچ پا، انگشتان پا نیز احساس شده و حرکت آن ها محدود می شود. پاشنه ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد، و ایستادن یا راه رفتن روی سطوح، سخت شود.

افراد سیگاری که اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) دارند آسیب نخاعی بیشتری از افراد غیر سیگاری با همان سطح از فعالیت های این بیماری می بینند. داشتن این بیماری نیز خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. این بیماری می تواند تب، از دست دادن اشتها، خستگی و التهاب در ریه، قلب و چشم ها را ایجاد کند. التهاب چشم (آماس عنبیه یا یووئیت) در بیش از یک چهارم از افراد مبتلا به AS رخ می دهد. آماس عنبیه باعث قرمزی و درد در چشم شده که با قرار گرفتن در معرض نور بدتر می شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟
اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان

درمان AS بر روی کاهش درد، سفتی و جلوگیری از تغییر شکل جهت کسب توانایی لازم برای ادامه فعالیت های عادی، تمرکز دارد. گزینه های درمانی عبارتند از:

مسکن

دکتر ممکن است ضددردهای مانند استامینوفن (تیلنول) و یا ضد درد مخدر مانند ترامادول را تجویز کند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

NSAID ها، جز اولین درمان ها برای AS هستند. آنها به تسکین علائم، درد و سفتی کمک می کنند. NSAID ها ممکن است در قالب داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل)، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و یا سلکوکسیب تجویز شوند.

داروهای ضد روماتیسمی (DMARDs)

DMARD ها می توانند دوره AS را تغییر دهند. به برخی از بیماران که به خوبی به NSAID ها پاسخ نمی دهند ممکن است برای کاهش درد و تورم در مفاصل کوچک دست یا پا،  DMARD های سنتی مانند سولفاسالازین داده شود. درمان بیولوژیکی، یکی از زیر مجموعه های داروهای DMARD ها هستند که در کوتاه مدت برای اصلاح پاسخ بیولوژیک استفاده می شوند. بیولوژیک، درمان انتخابی برای بیمارانی است که به خوبی به NSAID پاسخ نمی دهند. این روش برای کنترل بیماری در سطح سلولی کاربرد دارد. چند شکل مختلف از درمان بیولوژیک وجود دارد؛ یکی که بهترین روش های کنترل AS مهار کننده فاکتور نکروز تومور (TNF) نامیده می شود. فاکتور نکروز تومور ماده موجود در سلول ها است که باعث مشاهده علائم التهاب می شود. در حال حاضر برای درمان AS چهار عامل بیولوژیک اینفیلیکسیماب، اتانرسپت، ادالیموماب و گولیموماب شناسایی شده است.

کورتیکواستروئیدها

تزریق کورتیکواستروئید به تاندون و یا اطراف آن می تواند درد را تسکین دهد. با این حال، این درمان بهترین درمان برای بیمارانی است که مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در نواحی به غیر از ستون فقرات شده اند. زیرا این روش درد و سفتی در ستون فقرات را کاهش نمی دهد.

عمل جراحی

جراحی تعویض مفصل اجازه می دهد تا بسیاری از مبتلایان، قدرت حرکت مفاصل آسیب دیده خود توسط اسپوندیلیت آنکیلوزان را به دست آورند.

خود مراقبتی و اسپوندیلیت آنکیلوزان

یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از سلامت در برابر اسپوندیلیت آنکیلوزان داشتن نگاهی متفاوت به نقش فعال خودمان در درمان است. به این فرآیند خود مدیریتی می گویند. در ادامه به روش هایی اشاره می کنیم که به کمک آن ها می توانید بیماری خود را مدیریت کنید.

شرکت در فعالیت های فیزیکی

فعالیت بدنی منظم مهم ترین جزء مدیریت است. هدف از تحرک بدنی، جلوگیری از خشکی دائمی و حفظ دامنه حرکت در گردن و کمر است. تمرینات تنفس عمیق و فعالیت های هوازی به حفظ انعطاف پذیری قفسه سینه و دنده ها کمک خواهد کرد. شنا گزینه خوبی است، زیرا کمک می کند که ستون فقرات، گردن، شانه و باسن قابل انعطاف شوند. تقویت عمومی بدن و ورزش های هوازی می تواند سلامت کلی و عملکرد را در افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان بهبود بخشد.

سیگار نکشید

همانطور که اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند بر روی ریه ها و قفسه سینه تاثیر گذاشته و تنفس را مشکل تر کند، سیگار کشیدن نیز علائم و مشکلات ریوی AS را بدتر می کند و یک عامل خطر مهم برای پوکی استخوان است.

حالت بدن

حفظ موقعیت مناسب بدن برای جلوگیری از قرار گرفتن مفصل ها در موقعیت های نامطلوب، مهم است. پس درست بشینید و درست راه بروید. از بلند کردن، دولا شدن و باقی مانده در موقعیت های تنگ و یا خم شدن زیاد اجتناب کنید. با تنظیم ارتفاع میز و یا مانیتور کامپیوتر، موقعیت بدنتان را اصلاح کنید. استفاده از یک کوسن برای حمایت از کمری که درد دارد، مفید است. در صورت امکان، سرعت فعالیت های خود را کم کرده و آن ها را با دوره های کوتاه استراحت در طول روز ترکیب کنید.