اشتهای زیاد نشانه چیست و چگونه در کنترمان در خواهد آمد؟

اشتها به معنی میل ما برای غذا خوردن است اما گاهی اوقات این میل را چنان ارضا می کنیم که تبدیل به اصطلاحی به نام پر اشتهایی می شود. پر اشتهایی به معنی اشتهای زیاد به خوردن غذای مختلف است. شاید با خودتان بگویید که افرادی زیادی را می شناسید که با وجود اشتهای زیاد هنوز هم سالم هستند اما این عارضه به این معنی نیست که هر بار انجام آن می تواند برای بدن مضر باشد.

جالب است بدانید که اکثر غذاهایی که ما بر اثر اشتهای زیاد مصرف می کنیم غذاهای قندی و دارای چربی زیاد هستند. این غذاها برای ارزش غذاییشان خورده نمی شوند بلکه به خاطر آن که خوردشان راحت بوده و نیاز بدن را به سرعت برطرف می کند، مصرف می شوند.

علت اشتهای زیاد به غذا خوردن

اکثرا این عارضه، منشآ روانی دارد و بیشتر افرادی که از آن رنج می برند به بیماری هایی نظیر افسردگی، استرس و اختلال فصلی عاطفی مبتلا هستند. افرادی که دچار اختلالات فصلی می شوند به دلیل قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به سرعت افسرده می شوند.

برخی از پراشتهایی ها نیز منشا روانی ندارند و از بیماری ها ناشی می شوند. به عنوان مثال افراد مبتلا به مرض قند اشتهای زیادی به مصرف غذاهای حاوی کربوهیدارت دارند. علاوه بر این، کمبود مواد مغذی و معدنی مانند کمبود آهن نیز اشتها را زیاد می کند.

از طرفی گاهی استعداد درونی فرد باعث اشتهای زیاد می شود. به عنوان مثال افرادی که به اختلالات تغذیه ای مبتلا هستند زمینه مناسب برای ابتلا را در بدن خود دارند. از طرفی زنان قاردند بهتر از مردان اشتهای خود را کنترل کنند. اما گاهی آن ها نیز درگیر پر اشتهایی می شوند. به عنوان مثال زنان با نزدیک شدن به دوران قاعدگی خود میل به برخی از غذاها دارند. این موضوع را می توان به دلیل تحریک حس چشایی آن ها دانست.

اشتهای زیاد در دوران بارداری نیز شایع است. همان طور که می دانید با شروع بارداری حالت تهوع در بدن ایجاد می شود. بنابراین زنان به دنبال غذاهایی می گردند که دستگاه گوارششان قادر به تحمل آن ها باشد. به همین دلیل غذاهای زیادی را امتحان می کنند.

اشتهای زیاد نشانه چیست و چگونه در کنترمان در خواهد آمد؟
اشتهای زیاد نشانه چیست و چگونه در کنترمان در خواهد آمد؟

درمان اشتهای زیاد

برای درمان اشتهای زیاد می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

سرگرم کردن خود

اغلب پرخوری های در مواقعی ایجاد می شود که ما فراغت داریم. پس برای دوری از این حالت، بهتر است سر خود را گرم کنید. کتاب بخوانید و یا ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها فکر شما را از غذا دور می کند بلکه به سوزاندن چربی ها نیز کمک می کند.

غذا خوردن به صورت منظم

هرگز نگذارید بیش از حد گرسنه شوید. این کار باعث می شود زمانی که به غذا می رسید اشتها زیادی برای خوردن آن داشته باشید. علاوه بر این می توانید برای جبران کمبود ویتامین ها در بدن، از مولتی ویتامین ها استفاده کنید. ویتامین های گروه B ازجمله ویتامین های موثر در کنترل اشتها هستند.

زمان های پراشتهایی خود را یادداشت کنید

دوره های زمانی که اشتهای زیادی دارید را یادداشت کنید تا متوجه شوید چه عاملی باعث ایجاد این حس در شما می شود.

خود را رها کنید

همیشه نیاز نیز اشتهای را در کنترل خود بگیرید. گاهی لازم است آن را رها کرده و خود را عذاب ندهید. به عنوان مثال اگر هوس بستنی کرده اید، اشکالی ندارد از آن حتی به میزان زیادی بخورید.

نور درمانی کنید

اگر فکر می کنید کمبود نور باعث تغییرات عاطفی در بدنتان شده، روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا ضمن کنترل اشتهایتان، اختلال عاطفی خود را نیز درمان کنید.

به پزشک مراجعه کنید

همان طور که گفتیم گاهی بیماری هایی مانند مرض قند و فشار خون می توانند باعث اشتهای زیاد شوند. پس اگر دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری ها هستید، به پزشک مراجعه کرده تا در تشخیص و کنترل آن ها به شما کمک کند.