چگونه از بدنمان در برابر اشعه تلفن همراه محافظت کنیم؟

برای اکثر ما سخت است که زندگی بدون تلفن همراه را تصور کنیم. با وجود همه ی نقدهایی که اغلب در محافل پزشکی در مورد آن ها بحث شده است، هیچ کس نمی تواند تاثیر اشعه تلفن همراه را در زندگی رد یا تایید کند.

از این گذشته تلفن همراه هوشمند دسترسی به سایت ها و رسانه های اجتماعی، کانال های ویدئویی، بازی های گرافیکی با کیفیت بالا و برنامه های کاربردی را در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

تلفن های همراه تقریبا از سال ۲۰۰۹ میلادی بخش عمده ای از زندگی ما بودند. تا سال ۲۰۱۴، میزان مشترکین جهانی تلفن همراه به ۶٫۹ میلیارد عدد رسیده است. این آمار را سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده است.

اشعه تلفن همراه و سلامتی

تلفن های همراه نمی توانند از همه جهت مورد تمجید قرار گیرند. استفاده بیش از حد از تلفن های همراه، به خصوص در زمان خواب، یک عادت جهانی با اثرات منفی قابل توجه است. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در Sleep منتشر شده، از ۱۶۶۵ نوجوان بلژیکی تنها ۳۸ درصد در زمان خواب از تلفن همراه استفاده نکرده اند.

تابش الکترومغناطیسی تلفن های همراه علت اصلی بی خوابی، اضطراب و سایر اختلالات روانی است.

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در BMC Public Health منتشر شده، استرس، علائم افسردگی و اختلالات خواب با استفاده منظم از تلفن همراه در ۱۴۵۵ بزرگسال جوان (۲۰ تا ۲۴ ساله) در طول یک سال ارتباط مثبت داشت.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۷  در Addiction Research and Theory منتشر شد نشان داد، از ۳۳۷ دانشجو که الگو استفاده از تلفن همراه داشتند، تعداد قابل توجهی (به ویژه در زنان) اضطراب و بی خوابی زیاد را گزارش دادند.

در مطالعه سال ۲۰۱۳ که در مجله Community Medicine and Health Education منتشر شد، الگوهای استفاده از تلفن همراه ۴۵۹ دانشجو (۱۷ تا ۲۳ ساله) به مدت ۲ ماه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه به شرح زیر بود:

  • ۵۱٫۵ درصد سردرد های مکرر یا میگرن را گزارش دادند.
  • ۵۰٫۸ درصد خشم و تحریک پذیری داشتند.
  • ۴۷٫۴ درصد عدم تمرکز گزارش شد.
  • ۳۸٫۵ درصد اضطراب را گزارش کرده اند.
  • ۳۶٫۵ درصد فشار چشم را تجربه کردند.
  • ۳۵٫۴ درصد بی خوابی داشتند.
  • ۳۲٫۷ درصد دچار خستگی شدند.

اشعه تلفن همراه بر سلامت باروری نیز تاثیر می گذارد.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در Fertility and Sterility منتشر شده، مشخص شد استفاده از تلفن همراه به طور مستقیم با کاهش تعداد اسپرم و افزایش ناباروری کلی در ۳۶۱ مرد مورد بررسی در یک کلینیک کنترل شده ارتباط دارد.

علاوه بر این، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اشعه تلفن همراه ممکن است یک عامل سرطان زا باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات این ادعا ضروری است.

اقدامات لازم برای محافظت از بدن در برابر اشعه تلفن همراه

استفاده از بلندگو

تلفن همراه وقتی که روی گوش نگه داشته می شود، امواج الکترومغناطیسی بیشتری به سر وارد می کند. هر چقدر بتوانید گوشی را از گوش دورتر نگه دارید بهتر است. اگر چه صحبت کردن با بلندگو در مکان های عمومی امکان پذیر نیست، اما این کار یک راه مطمئن برای به حداقل رساندن خطر اشعه تلفن همراه است که به طور مستقیم به مغز  آسیب می رساند و باعث اختلالات روانی بسیاری می شود.

متن بیشتر صحبت کمتر

گاهی اوقات، شما مجبور هستید با تلفن همراه بیشتر صحبت کنید. در طول موارد اضطراری، صحبت کردن با تلفن ضروری است. کلید به حداقل رساندن آسیب ناشی از اشعه تلفن همراه شناسایی موقعیت هایی است که می توانید به جای صحبت کردن از اس ام اس استفاده کنید.

اغلب ما تنبل هستیم و احساس می کنیم که به جای صرف کردن زمان زیادی برای تایپ متن، با تلفن همراه صحبت کنیم. اما بهتر است این تنبلی را کنار گذاشته و اگر می توانید از اس ام اس بیشتر استفاده کنید.

استفاده از هندزفری

هنگام صحبت با تلفن همراه، صدای شما از طریق آنتن در فرم پرتو فرکانس رادیویی حرکت می کند، که قرار گرفتن در معرض این فرکانس نیز به طور فزاینده ای مضر است. طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در Radiation Research منتشر شده، هندزفری به طور قابل ملاحظه ای تابش رادیوفرکانسی را به سر کم می کند.

البته سیم هدست نیز قادر به گرفتن مقدار مشخصی از تابش و انتقال آن به سر است، اما این میزان کمتر از خود تلفن می باشد. اطمینان حاصل کنید که هدستتان دارای مهره فریت است. مهره فریت، مهره نیمه مغناطیسی متصل به سیم هدست است که رادیواکتیو را جذب می کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله International Journal of Pure and Applied Research in Engineering and Technology منتشر شده است، می توان از اشعه تلفن همراه با استفاده درست از مهره فریت در تناسب، اندازه و محل قرارگیری اجتناب کرد.

اجتناب از استفاده از تلفن همراه در مناطق دور افتاده

هنگامی که در نواحی دور افتاده هستید تلفن همراهتان از آنتن های مرکزی دور است. بنابراین هنگامی که سعی می کنید با این تلفن با جایی تماس بگیرید، تلفن سیگنال های مختلف را به خود جذب می کند. این تلاش تلفن همراهتان باعث می شود اشعه ها خطرناک به سمت شما روانه شود.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در مجله Occupational and Environmental Medicine منتشر شد، تمام تماس های تلفنی که از طریق یک اپراتور خاص از چهار حوزه مختلف (روستایی، حومه شهر، شهرهای کوچک و خود شهر) انجام شد، در یک هفته ثبت شد.

نتایج نشان داد که در مناطق روستایی، کمترین میزان قدرت یعنی فقط ۳ درصد اشعه وجود داشت. از سوی دیگر، در مناطق شهری و شهرها، این رقم به ترتیب ۲۵ و ۲۲ درصد بود.

اجتناب از مصرف تلفن همراه در وسیله نقلیه یا آسانسور

همان منطق بالا در اینجا نیز کاربرد دارد. هنگامی که شما در حال حرکت هستید، تلفن برای اتصال به آنتن های مرکزی و افزایش سیگنال سخت تر کار می کند. به همین دلیل، باید اشعه بیشتری را برای برقراری اتصال دریافت کند. این باعث می شود که اشعه های مضر را بیش از حد متوسط دریافت کند.

علاوه بر این، انحراف اشعه ها در قطعات فلزی داخلی خودروها، قطارها، اتوبوس ها و دیوارهای آسانسور می تواند این اثر را تشدید کند و بدن را بیشتر در معرض اشعه تلفن همراه قرار دهند. با همین استدلال نیز باید از استفاده از تلفن همراه در زیر زمین اجتناب کنید.

دور نگه داشتن تلفن همراه از بدن

مطالعات نشان داده اند که تلفن های همراه نه تنها بر روی مغز تاثیر می گذارند، بلکه اندام های تولید مثل را نیز دچار آسیب می کند.

کاهش تولید کلی اسپرم در مردان که به طور منظم از تلفن های همراه استفاده می کردند و تولید سلول های غیر طبیعی اسپرم در مردانی که از گوشی های GSM به مدت ۱ تا ۲ سال استفاده می کردند، گزارش شده است. این جملات نتایج مطالعه ای است که در سال ۲۰۰۷ در Annals of Agricultural and Environmental Medicine منتشر شده است.

اغلب، ما پس از استفاده از تلفن همراه آن را درون جیب می گذاریم. بسیاری از ما نیز اغلب تلفن را قبل از خاموش شدن صفحه نمایش در جیب می گذاریم. بنابراین دفعه بعدی که تلفنمان زنگ می خورد داخل جیب است. این ها راه های دیگری هستند که ما را در معرض اشعه تلفن همراه قرار می دهند. تلفن خود را تا جایی که ممکن است از بدن دور نگه دارید.

استفاده از تلفن ثابت

بله وقت آن رسیده که به تکنولوژی های قدیمی باز گردیم. راحتی استفاده از گوشی های تلفن همراه همه ما را مجذوب خود کرده است. صرف نظر از این جذابیت سعی کنید که اگر تلفن ثابت در دسترس دارید، از آن برای تماس های طولانی و مکرر خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تلفن بی سیم نیز تابش اشعه دارد و ماننند تلفن ثابت گزینه بی ضرری نیست.

حالت هواپیما را فعال یا تلفن را خاموش کنید

هر زمان که نیاز به تماس تلفنی ندارید، تلفن همراه خود را در حالت هواپیما قرار دهید تا از اشعه های متساعد شده از آن در امان بمانید. همچنین برای مواقعی مانند تعطیلات سعی کنید تلفن همراهتان را خاموش کنید. اگر هیچ گزینه دیگری ندارید و مجبور هستید تلفن را به مدت طولانی در جیب یا کنار تخت خود بگذارید حتما این کار را انجام دهید.

در انتظار اتصال تماس

این یک نکته بسیار ساده برای به حداقل رساندن تاثیر اشعه تلفن همراه بر روی بدن است. زمانی که قصد تماس گرفتن با کسی را دارید تلفن را از روی گوش خود بردارید و به صفحه نمایش نگاه کنید. هر زمان صفحه نمایش به شما پیام برقراری تماس را داد گوشی را روی گوش بگذارید.

نیازی نیست که هنگام تماس هم گوشی را بر روی گوش بگذارید. زیرا موبایل در هنگام تماس تلفنی نیز اشعه مضر را جذب می کند. فقط زمانی که شخص مورد نظر گوشی را برداشت، تلفن را روی گوش بگذارید.

سوئیچ کردن

وقتی در حال انتظار هستید یا به دنبال چیزی می گردید، تلفن همراه را از گوش خود دور کنید.

اگر تا به حال هیچ اقدامی برای به حداقل رساندن اشعه تلفن همراه انجام نداده اید، از این چند گام ساده استفاده کنید تا از بدنتان بیشتر محافظت شود.