اضطراب، اختلال اضطرابی و انواع آن را بشناسید

اضطراب چیست؟

اضطراب پاسخ به یک تهدید واقعی یا ذهنی است. ترس و اضطراب پاسخ طبیعی و تکامل یافته در انسان و حیوانات است. در این عمل سیستم عصبی به صورت کاملا خودکار به تهدید های واقعی محیط و یا تهدید های ذهنی مغز، پاسخ می دهد. این پاسخ به طور کلی شامل گشاد شدن مردمک چشم، افزایش ضربان قلب و افزایش تنفس می باشد. پاسخ اضطراب می تواند باعث افزایش هوشیاری (توجه به محیط اطراف) و تنش عضله ها نیز شود. اضطراب می تواند سازنده باشد مانند بهبود عملکرد در آزمون ها و یا مسابقات ورزشی. اضطراب در دو صورت می تواند خطرناک باشد. زمانی که بسیار کم و یا بسیار قوی باشد. میزان کم این پاسخ در بدن بی تفاوتی ایجاد کرده و اضطراب بیش از حد باعث ناراحتی یا تداخل با عملکرد طبیعی بدن می شود که به آن اختلال اضطرابی می گویند.

انواع اختلال اضطرابی چیست؟

اختلالات اضطرابی بر اساس نوع یا موقعیتی که باعث ترس، اضطراب و یا اجتناب می شوند انواع مختلفی دارد. اختلالات اضطرابی باید بیش از ۶ ماه ادامه داشته باشد تا به عنوان اختلال خطرناک شناخته شود. گاهی این اضطراب در مرحله رشد انسان رخ می دهد برای مثال، یک کودک خردسال ترس از دور بودن از پدر و مادر دارد که موجب اضطراب در او می شود. اختلالات اضطرابی معمولا در دوران کودکی شروع، اما تا دوران بلوغ باقی خواهند ماند.

اضطراب، اختلال اضطرابی و انواع آن را بشناسید
اختلال اضطرابی

شایع ترین اختلال اضطرابی ، ترسی بیش از حد از یک موقعیت یا عامل است. به عنوان مثال ترس از عنکبوت، ارتفاع و تاریکی می تواند موجب اختلال در اضطراب شود.

اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی یا اضطراب عملکرد)، در این نوع از اضطراب مردم بیش از حد از تعاملات اجتماعی یا موقعیت هایی که حس می کنند از طرف کسانی مشاهده می شوند، ترس یا اضطراب دارند.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یعنی اضطراب مداوم و بیش از حد و نگرانی از هر مسئله کوچک که سخت تحت کنترل فرد باشد.

اختلالات اضطرابی دیگر عبارتند از اختلال جدایی اضطراب، لالی انتخابی، گذر هراسی (ترس از بیرون رفتن از خانه و قرار گرفتن در موقعیت های مختلف) و اختلال هراس (ترس از حمله ).

اختلال وسواسی اجباری (OCD)، اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) نیز می تواند از جمله سایر اختلالات اضطرابی باشند. OCD و PTSD اغلب علائم مرتبط با اضطراب داشته و برخی از درمان های آنها با سایر اختلالات اضطرابی با هم همپوشانی دارند.

عوامل ایجاد کننده اختلال اضطرابی

اختلال اضطرابی ممکن است با مواد مخدر، داروها، یا مواد دیگر (از جمله محرک ها، کافئین، و کورتیکواستروئیدها) ایجاد شود. ترک الکل و برخی داروها (از جمله بنزودیازپین ها و باربیتورات ها) نیز می تواند نشانه هایی مانند اضطراب داشته باشد. علائم پزشکی برخی بیماری ها (مانند تیروئید یا تومورهای غده آدرنال [فئوکروموسیتوم]) همچنین می توانید اختلال اضطراب و یا علائم مانند اضطراب ایجاد کنند.