نالترکسون

الکلی ها و دوستان و اعضای خانواده معمولا مدت ها به درمان اعتیاد به الکل امید دارند؛ اما تعداد کمی از مردم در مورد نالترکسون، داروئی که بیشترین میزان موفقیت برای درمان اعتیاد به الکل، چیزی شنیده اند. در این مطلب پیام سلامت به بررسی درمان اعتیاد الکل با قرص تالترکسون می پردازیم.

این مسئله به این معنی نیست که نالترکسون یک درمان اضافی یا جایگزین است. این دارو به طور گسترده ای در اروپا برای مبارزه با اعتیاد به الکل استفاده می شود و از سال ۱۹۹۴ در ایالات متحده تایید شده است.

نالترکسون چیست؟

نالترکسون یک آنتاگونیست مواد مخدر است. داروئی که سیستم پاداش مغز را از پاسخ به الکل یا مواد مخدر مانند هروئین و داروهای تجویزی مسدود می کند. هنگامی که این مواد به گیرنده های مهاری مغز می رسند، آنها اندورفین ها و دوپامین را احساس می کنند. و اگر شما بیمار الکلی هستید، این دارو چیزی است که توان شما را برای بازگشت بیشتر می کند.

این دارو باعث تعطیل شدن پاسخ اعتیاد آور در فردی است که مدتها بعد از اعتیاد به الکل، مصرف آن را کنار می گذارد. تا هنگام مصرف دارو توسط فرد در حال ترک الکل، این دارو شرایط وی را به حالت متعادل نگه می دارد.

طرفداران این دارو  می گویند ۸۰ درصد از کسانی که با نالترکسون درمان می شوند، نوشیدن الکل را ترک می کنند؛ و یا به طور متعادل مصرف می کنند.

کلودیا مسیت، بازیگر کلاسیک چند سال پیش که با استفاده از روش سینکلر، شامل یک فرایند عمدا نوشیدن پس از مصرف نالترکسون، توانست خود را از اعتیاد به الکل رها کرد، او می گوید: “هنگامی که شما برای اولین بار در مورد این دارو می شنوید؛ فکر می کنید که باید نوعی حقه بازاری باشد. اما من می دانم که بسیاری از مردم زندگی خود را به کمک این دارو نجات داده اند.

روش سینکلر چیست؟

کار کریستین این بود که تمام شب را بنوشد؛ و صبح هنگام بیدار شدن، باز هم این کار را ادامه دهند. او می گوید: “من نمی توانستم حتی یک شیشه نوشیدنی را بدون نوشیدن لمس کنم.” در نهایت او را هنگامی که دچار تشنج شده بود به اورژانس بردند. در آنجا او در مورد نالترکسون جزوه ای را مطالعه کرد که مسیر زندگی اش را عوض کرد.

بنابراین او شروع به استفاده از روش سینکلر کرد و به طی آن یک ساعت قبل از نوشیدن، قرص نالترکسون را مصرف کرد. او تقریبا بلافاصله از این روش پاسخ گرفت. این اتفاق در سال ۲۰۰۹ رخ داد؛ و از آن زمان تا کنون او مصرف الکل نداشته است. چرخش زندگی او الهام بخش او برای ایجاد بنیاد C3 برای آموزش مردم در مورد روش سینکلر بود. کریستین به یک مشاور معتادان تبدیل شد و همچنین یک فیلم مستند به نام “یک قرص کوچک” را تهیه کرد که روش سینکلر برای ترک الکل را توضیح می دهد.

چه چیزی باعث می شود نالترکسون متفاوت باشد؟

این نظریه به این شکل است: اعتیاد یک رفتار آموخته است؛ اما بعضی افراد به صورت ژنتیکی بیشتر از دیگران به آن متمایل می شوند. این افراد وقتی الکل مصرف می کند، مغز مقدار غیر طبیعی زیادی از اندورفین ها را آزاد می کند که موجب تقویت ضربان برای نوشیدن بیشتر می شود. هنگامی که این مکانیزم رخ می دهد، می توان گفت تقریبا غیرممکن است که بتوان از نوشیدن جلوگیری کرد.

مبتکر روش سینکلر، در کتاب “درمان الکل گرایی: روش پزشکی اثبات شده برای از بین بردن اعتیاد به الکل” می گوید: در دوره ترک مهمترین چیزی که وجود دارد، تمایل ذهنی دوبرابر به مصرف الکل است؛ و این همان چیزی است که بسیاری از افراد را به سمت اعتیاد دوباره رانده است.

این دارو با بازپرداخت پاسخ مغز به الکل، باعث راضی شدن مغز به مصرف بسیار کم الکل می شود. در نتیجه نالترکسون به تدریج اجبار را به نوشیدن کاهش می دهد.

نالترکسون مانند disulfiram (که معمولا تحت نام تجاری Antabuse فروخته می شود)، باعث واکنش خشونت آمیز یا ناخوشایندی به الکل نمی شود. اگرچه ممکن است این دارو عوارض جانبی ای مانند ناراحتی معده و یا سردرد ایجاد کند؛ که همه آنها پس مدتی رفع می شود.

آیا نالترکسون کار می کند؟

دکتر Marc Kern، یک متخصص اعتیاد می گوید: عدم پشتیبانی از نالترکسون در ایالات متحده از طریق ترکیبی از جهل و منافع شخصی است. کرن می گوید: “این روش یک روش پول ساز نیست. بنابراین متخصصان علاقه ای ندارند که در مورد آن تحقیق کنند. کرن، مربیگری در روش سینکلر و سایر اقدامات ۱۲ مرحله ای برای ترک را ارائه می دهد. او به شوخی می گوید: “صادقانه بگویم، این روش برای کاسبی بد است؛ چون خیلی زود مردم به من نیاز ندارند. اما زمانی که از آن درست استفاده می شود؛ به درستی کار می کند.

با این حال، هم کرن و هم کریستین اشاره می کنند که اغلب این روش به درستی استفاده نمی شود. این موضوع شاید به دلیل ایجاد عدم تمایل به نوشیدن است؛ که گاها فرد را خسته می کند. در این شرایط گاها این دارو فرد معتاد را ناکام می گذارد.

همچنین مشخص شده است که نالترکسون افراد را از قمار و سایر رفتارهای تخریبی نیز دور می کند. اگرچه این یک ویژگی خوب است؛ اما کرن می گوید: این ویژگی بدون هیچ گونه تفکیک پذیری، می تواند فرد را نسبت به فعالیت های سالم مانند روفتار جنسی و یا ورزش نیز بی میل کند.

شما چطور فکر میکنید؟

آیا شما یا یکی از عزیزان با اعتیاد به الکل مبارزه کرده اید؟ چه نوع درمانی را شنیده یا انجام داده اید؟ آیا تا به حال از نالترکسون چیزی شنیده بودید؟ بعد از خواندن این مطلب چطور فکر می کنید؟ به یاد داشته باشید همیشه قبل از شروع هر برنامه درمانی با یک پزشک مشورت کنید. و افکار، داستان ها و سوالات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!