افرادی که درگیر اعتیاد هستند بیشتر در خطر ابتلا به اعتیاد به اینترنت قرار دارند. این مشکل یک اختلال روانی است که در آن افراد زمان زیادی را پای اینترنت صرف می کنند و امور روزمره آن ها مانند شغل، خانواده و روابط اجتماعی دچار تهدید می شود. این مشکل بیماری نسبتا جدیدی است که در انجمن روانشناسی امریکا ثبت شده است؛ اما همچنان کارشناسان سلامت روان بر این باور هستند این بیماری مانند اعتیاد می تواند اثرات جبران ناپذیری همچون اعتیاد به مواد مخدر و قمار، به بار آورد. در یکی از مقاله های چاپ شده در این زمینه آمده است اعتیاد به اینترنت زندگی را به خرابه تبدیل کرده و عوارض عصبی و روانی گسترده ای دارد.

اعتیاد به اینترنت چقدر شایع است؟

اعتیاد به اینترنت مانند دیگر موارد روانی به اندازه کافی مطالعه نشده است. نکته ی دیگر اینکه دقیقا مشخص نیست مردم چقدر به این اختلال دچار هستند. اما یک مطالعه در امریکا نشان می دهد دست کم ۸٫۲ درصد از امریکایی ها از اعتیاد به اینترنت رنج می برند. در ادامه آمده است بیشتر کسانی که به این اختلال دچار هستند سنی بین بیست تا سی سال دارند. یک گزارش نشان می دهد که اعتیاد به اینترنت یک مشکل حاد در کشورهای آسیایی نیز است.

نزدیک به ۶۸۰۰۰۰ نفر از نوجوانان کره جنوبی درگیر این اعتیاد هستند. در این میان چین مرکز توانبخشی ای شبیه به اردوگاه نظامی راه اندازی کرده و معتادان به اینترنت را در آن بستری می کند.

عوامل خطر و عوارض اعتیاد به اینترنت بسیار است. کسانی که دچار این بیماری هستند دچار انزوای اجتماعی می شوند این افراد کم کم از همسالان خود فاصله می گیرند.

افسردگی، اضطراب، خصومت، جنون، انزوای اجتماعی،مشکلات کنترل تکانه،اختلالات مصرف مواد، مانند اعتیاد به الکل یا مواد مخدر و…عوارض اعتیاد به اینترنت است.

نشانه های اعتیاد اینترنتی به شرح زیر است

  • اثرات منفی روی عملکرد روزانه افراد
  • کم شدن ارتباط با دیگران به ویژه خانواده و دوستان
  • از دست علاقه به دیگر سرگرمی ها
  • احساس اظطراب زمان دوری از اینترنت
  • عصبانییت و نشان دادن واکنش های عصبی