افزایش بزاق در دوران بارداری

شاید سوال ساده ای باشد اما برای بسیاری از خانم های باردار پیش می آید که بزاق دهانشان در طی دوران بارداری بیش از حد ترشح می شود. آیا این طبیعی است؟ بله، افزایش بزاق در دوران بارداری طبیعی است. گرچه می تواند یک مشکل واقعی برای برخی از زنان باشد. پزشکان به این شرایط سیلان بزاق یا sialorrhea بارداری می گویند. افزایش بزاق در دوران بارداری اغلب دست به دست با حالت تهوع بارداری و استفراغ شدید حاملگی همراه است. این حالت معمولا در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد.

ما نمی دانیم که دقیقا چه چیزی باعث ترشح بزاق بیش از حد می شود. گرچه این موضوع کاملا بی ضرر است اما می تواند برای زنان بارداری ناراحت کننده باشد. این عارضه می تواند موجب شود بیش از حد از خواب بیدار شوید و بیش از حد بزاقتان را ببلعید. حتی برای برخی از زنان افزایش بزاق در دوران بارداری به قدری است که مجبورند گاهی بزاقشان را به بیرون تف کنند. یکی از عوارض ناشی از افزایش بزاق در دوران بارداری زخم شدن کناره های لب است.

افزایش بزاق در دوران بارداری
افزایش بزاق در دوران بارداری

راه های بی خطر برای کاهش بزاق در دوران بارداری

بزاق بیش از حد معمولا تا پایان سه ماهه اول بارداری شروع به خشک شدن می کند. دقیقا زمانی که حالت تهوع صبحگاهی فروکش می کند. البته این قانون برای همه یکسان نیست. گاهی افزایش بزاق در دوران بارداری تا هفته بیستم نیز ادامه دارد. و در برخی از زنان باردار این معضل تا زمان تولد کودکشان ادامه دارد. اگر با این مشکل دست به گریان هستید راهنمایی در ادامه در اختیارتان قرار داده شده که می تواند به کاهش بزاق در دوران بارداری کمک کند.

  • می توانید چند قطره لیمو را در آب ریخته و میل کنید یا چند قطره لیمو و آهک را مخلوط کرده و استنشاق کنید.
  • از دهان شویه مناسب دوران بارداری پس از هر بار مسواک زدن استفاده کنید.
  • در طول روز آبنبات ها و آدامس های نعنایی بجوید.
  • برای مسواک زدن نیز می توانید از خمیر دندان های حاوی اسانس نعناع استفاده کنید.
  • خوردن یک تکه یخ در طول روز نیز به شما کمک خواهد کرد.

علاوه بر این موارد شما همچنین می توانید از روش های که به کاهش تهوع صبحگاهی می انجامد نیز استفاده کنید. درمان های مکمل، مانند درمان کایروپراکتیک، رفلکسولوژی یا هومیوپاتی ممکن است به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید. در هر حال اگر تولید بزاق در دهانتان شما را آزار می دهد و خواب شبانه شما را کم کرده است، برای بهره گیری از مشاوره حرفه ای تر به پزشکتان مراجعه کنید.