عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند

امروزه با افزایش شمار افرادی که به بیماری اوتیسم دچار هستند، بسیاری از والدین در اقصی نقاط دنیا تلاش می کنند تا هر آنچه می توانند برای ممانعت از ابتلای فرزندانشان به این بیماری انجام دهند. این اصلاً کار ساده و راحتی نیست؛ چراکه عوامل خطر ابتلا به اوتیسم به سادگی قابل تشخیص یا اجتناب نیستند. آنچه در زیر می آید تنها بخشی از عواملی هستند که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند.

عوامل موثر بر افزایش خطر ابتلا به اوتیسم

مذکر بودن

احتمال ابتلا به اوتیسم در مردان چهار برابر زنان است. دلیل وجود این مسأله تا به امروز ناشناخته مانده است.

وجود سابقه ابتلا به اوتیسم در افراد خانواده

به نظر می رسد که اوتیسم در بین اعضای خانواده پخش می شود؛ گرچه که می دانیم این بیماری واگیردار و مسری نیست. باید گفت که از این نظر، دوقلوها نسبت به سایر اعضای یک خانواده بیشتر در خطر هستند و احتمال انتقال اوتیسم به یکدیگر در بینشان زیاد است. باید اضافه کرد که این مسأله در مورد دوقلوهای مشابه شکل شدیدتری به خود می گیرد. البته تمامی نکات مذکور در مورد کودکان مختلف، متفاوت است.

والدین مسن

تحقیقات نشان می دهند که احتمال ابتلای کودکانی با والدین مسن به بیماری اوتیسم از کودکانی که والدینی جوان دارند، بیشتر است. آیا این یک مسأله بیولوژیکی است؟ یا دلیلش به این خاطر است که والدین مسن، زمان درازتر و سخت تری را برای یافتن شریک زندگی شان صرف کرده اند؟ واقعیت این است که دلیل اصلی این مسأله نیز تاکنون به درستی مشخص نشده است.

استفاده از داروهای خاص در زمان بارداری

مصرف داروهای خاصی مثل والپروات یا تالیدیمو توسط مادر در زمان بارداری، احتمال ابتلای فرزند به بیماری اوتیسم را افزایش می دهد.

عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند
عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند

زودتر از موعد یا با کمبود وزن به دنیا آمدن

دلایل بسیاری وجود دارند که باعث می شوند یک نوزاد زودتر از موعد طبیعی و مقرر به دنیا بیاید. بیشتر این دلایل، مشکلاتی هستند که به مادر مرتبط می شوند؛ مشکلاتی نظیر سوءتغذیه یا دیابت. این مشکلات می توانند موجب ایجاد اختلالات بسیاری در نوزاد بشوند که بیماری اوتیسم یکی از آنها است.

تغییر و تحول در سیستم بدن

محققان تغییراتی را در دی ان ای بسیاری از افرادی که به بیماری اوتیسم دچار هستند، کشف کرده اند. پس این مسأله نیز می تواند موضوع مهمی به حساب بیاید. البته باید گفت که چنین تغییر و تحولاتی به دلایل یا فعالیت های خاصی مرتبط نیستند.

به دنیا آمدن در خانواده ای سفید پوست و پایتخت نشین

در نوامبر ۲۰۱۵ گزارشی مبنی بر رواج بیشتر بیماری اوتیسم در بین افراد سفید پوستی که در پایتخت ها به دنیا می آیند، منتشر شد. در مورد دلایل این مسأله نیز هنوز اتفاق نظری وجود ندارد و تنها حدس های متعددی، دلایل آمار مربوط به این موضوع را توجیه می کنند!

علاوه بر عواملی که ذکر شد، مسائل زیاد دیگری نیز وجود دارند که ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهند. بعضی از اختلالات هستند که معمولاً با هم و در کنار یکدیگر بر بدن وارد می شوند و می توانند خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهند؛ اختلالات مربوط به تغذیه، اختلالات گوارشی یا معلولیت های حسی از جمله این مشکلات و اختلالات هستند. در پایان باید متذکر شد که واکسیناسیون خطری در مورد ابتلا به بیماری اوتیسم ایجاد نمی کند.