غذاهایی که باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می شوند و به کاهش وزن کمک می کنند

متابولیسم به فرایندی اشاره دارد که غذای مصرفی را به انرژی مورد نیاز بدن برای انجام کارهای لازم تبدیل می کند. میزان متابولیسم بالاتر می تواند میزان سوخت و ساز کالری را بیشتر از کالری که مصرف می کنید، کرده و به کاهش وزن کمک کند. اگر چه ورزش یکی از موثرترین روش های افزایش سرعت متابولیسم بدن است. اما غذاهای متعددی نیز وجود دارد که می توانند با افزایش سرعت متابولیسم بدن به کاهش چربی و وزن بدن کمک کنند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با غذاهایی که باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می شوند و به کاهش وزن کمک می کنند آشنا می کنیم.

افزایش سرعت متابولیسم بدن با مصرف برخی از غذاها

پروتئین

بر طبق مطالعه ای که در مجله American College of Nutrition منتشر شده است، غذاهای حاوی پروتئین زیاد دارای اثر گرمایی بیشتری نسبت به غذاهای غنی از کربوهیدرات هستند. اثر حرارتی یا همان اثر گرمایی به انرژی مورد نیاز برای هضم و حذف مواد مغذی اشاره دارد. اثر کل حرارت پروتئین ۲۰ تا ۳۵ درصد انرژی بر روی مواد غذایی مصرف شده است در حالی که این عدد برای کربوهیدرات ها بین ۵ تا ۱۵ درصد متغیر می باشد. یک مطالعه دیگر در این مجله نشان داد که وعده های غذایی حاوی پروتئین زیاد در مقایسه با وعده هایی که پروتئین کمتری دارند، احساس سیری و پری بیشتری به بدن می دهند. از لحاظ تئوری، این کار باعث می شود مصرف کل کالری کاهش یافته و این می تواند باعث کاهش وزن شود. منایع حیوانی غنی از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت گاو نر
  • مرغ
  • بوقلمون
  • محصولات لبنی مانند ماست و پنیر

منابع گیاهی حاوی پروتئین زیاد نیز عبارتند از:

  • توفو
  • تمپوه
  • دانه ها
  • آجیل

چای سبز

چای سبز اغلب به عنوان تقویت کننده متابولیسم شناخته می شود. این نظریه توسط مطالعه منتشر شده در مجله “American Journal of Clinical Nutrition” ثابت شده و نشان می دهد که ترکیبات چای کافئین دار می تواند هم گرمازایی و هم اکسیداسیون چربی را در کوتاه مدت تحریک کند. افزایش اکسیداسیون چربی باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضلات برای انجام فعالیت بدنی و سپس چربی سوزی می شود. علاوه بر این، چای سبز کافئین دار حاوی مقادیر زیادی از کاتچین هایی مانند EGCG است که مانع عملکرد آنزیم هایی می شود که نوراپی نفرین را تخریب می کنند. این فرآیند ممکن است سیستم عصبی و فعالیت مغز را افزایش دهد. در نتیجه سطح فعالیت فیزیکی و نهایتا پتانسیل سوختن چربی را افزایش می دهد.

کاپسایسین

کاپسایسین یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از انواع فلفل های تند و چیلی وجود دارد. در تحقیقات ثابت شده است که این ماده مصرف انرژی و میزان چربی سوزی را افزایش می دهد. مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داد مصرف چیلی با افزایش انرژی و متابولیسم لیپیدها، باعث کاهش میزان چربی ها بدن می شود. ماده معمولی که حاوی کاپسایسین است فلفل قرمز یا همان فلفل کاین می باشد.