افسردگی بالینی و علائم عاطفی و فیزیکی آن

هر کسی می تواند احساسات متفاوتی را در دوره های مختلف زندگی خود تجربه کند اما احساس غم و اندوه در حالی که بیش از دو هفته به طول بیانجامد می تواند به معنای افسردگی بالینی شناخته شود. افسردگی اساسا یک دوره از غم و اندوه، تحریک پذیری همراه با کاهش انگیزه است که به حدی شدت یابد که بر زندگی عادی فرد تاثیر منفی بگذارد. افسردگی نشانه ضعف یا نقص شخصیت اما قابل درمان است.

تصویر زیر یک اسکن PET از مغز را نشان می دهد که در آن فعالیت کم مغز در یک فرد مبتلا به افسردگی در مقایسه با کسی که افسرده نیست کاملا متفاوت و مشهود است.

افسردگی بالینی و علائم عاطفی و فیزیکی آن
افسردگی بالینی

علائم عاطفی افسردگی بالینی

برجسته ترین علائم افسردگی معمولا داشتن خلق و خوی غمگین و یا تحریک پذیر و یا از دست دادن علاقه به همه یا بسیاری از فعالیت های که قبلا برای فرد لذت بخش بود، می باشد. بیماران مبتلا به افسردگی بالینی همچنین ممکن است با وجود این که مشکلی ندارد احساس گناه کنند.  احساس بی ارزش، نا امیدی و یا افکار مزاحمی مانند مرگ و خودکشی نیز از جمله علائم عاطفی افسردگی بالینی است.

علائم فیزیکی افسردگی بالینی

افسردگی می تواند گاهی اوقات با علائم فیزیکی همراه باشد. نمونه این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی و سطح انرژی پایین
  • مشکلات خواب، به خصوص بیداری در اوایل صبح
  • خواب بیش از حد
  • دردها، به خصوص سردرد، گرفتگی عضلانی، و یا مشکلات گوارشی (به عنوان مثال، دل درد، اسهال یا یبوست) که حتی بعد از درمان های دارویی نیز بهبود نمی یابند.
  • احساس یا ظاهری خسته و یا آشفته

افسردگی می تواند بسیاری از مشکلات فیزیکی دیگر، به ویژه برای کسانی که درد های مزمن دارند را نیز تشدید کند. حتی گاهی مواد شیمیایی موجود در داروهای این افراد می تواند وضعیت روحی مبتلایان به افسردگی بالینی را بدتر کند.

در کنار این علائم گاهی اوقات افسردگی موجب افزایش و یا کاهش اشتها می شود به همین دلیل غالب افرادی که درچار افسردگی بالینی هستند یا اضافه وزن بیش از حد دارند و یا بسیار لاغر هستند.

چگونه افسردگی می تواند به زندگی روزانه لطمه وارد کند؟

در صورت عدم درمان، علائم منفی افسردگی می تواند فعالیت ها، روابط، و حتی حرفه و کارمان را نیز مبتلا کند. افراد افسرده اغلب در تمرکز و تصمیم گیری مشکل دارند. آنها ممکن است فعالیت های لذت بخشی مانند رابطه جنسی را نیز متوقف کرده و به زندگی عادی و روزمره خود لطمه وارد کنند.