انواع حمله قلبی

حملات قلبی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در سراسر جهان هستند. آنها زمانی رخ می دهند که انسدادی در شریان های عروق کرونر که خون را به قلب می رسانند، ایجاد می شود. این انسداد خونرسانی را متوقف کرده و می تواند آسیب دائمی ایجاد کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد انواع حمله قلبی صحبت خواهیم کرد.

حمله قلبی چیست؟

عروق کرونر خون را به قلب حمل می کنند و اجازه می دهند تا قلب به درستی عمل کند. حمله قلبی، که به نام انفارکتوس میوکارد نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که انسدادی در شریان های عروق کرونر ایجاد شده و جریان خون را به قلب محدود می کند.

انسداد زمانی رخ می دهد که چربی، کلسترول و سایر مواد موجود در رگ های خونی، رسوبی به نام پلاک را در شریان های خونی تشکیل می دهند. این پلاک ها می توانند به مرور زمان آسیب ببینند و پلاکت ها را آزاد کنند. پلاکت ها می توانند باعث لخته شدن خون شوند. این لخته ها ممکن است در اطراف پلاک شده و در نهایت جریان خون را محدود کنند.

با محدود کردن جریان خون، این انسداد می تواند عضله قلب را دچار آسیب کند. شدت آسیب بستگی به اندازه انسداد دارد. هنگامی که خون به قسمت قابل توجهی از قلب نمی رسد، آسیب بیشتر خواهد بود. ایست قلبی اغلب به عنوان یک حمله قلبی نامنظم شناخته می شود. با این وجود، زمانی که قلب به طور ناگهانی متوقف می شود، ایست قلبی رخ می دهد.

حملات قلبی چگونه رخ می دهند؟

عضله قلب، برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارد. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون دارای اکسیژن به عضله قلب به شدت کاهش می یابد و یا به طور کامل قطع می شود. این اتفاق به این دلیل می افتد که شریان های کرونری که ماهیچه های قلب را با خون تغذیه می کنند، به تدریج بر اثر افزایش چربی، کلسترول و سایر مواد، تنگ می شوند.

این روند آهسته در علم پزشکی به نام آترواسکلروز شناخته می شود. وقتی پلاک جمع شده در یکی از عروق منتهی به قلب پاره می شود، لخته خون در اطراف پلاک تشکیل می شود. این لخته خون می تواند جریان خون ارسالی به عضله قلب را کاهش دهد. هنگامی که عضله قلب به اکسیژن و مواد مغذی دسترسی ندارد، عارضه ای به نام ایسکمی رخ می دهد. ایسکمی به معنی آسیب دیدگی یا مرگ بخشی از عضله قلب است.

نتیجه ایسکمی، حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد (MI) نامیده می شود.

انواع حمله قلبی

حمله قلبی STEMI

حملات قلبی STEMI مرگبارترین نوع حملات قلبی است. گاهی اوقات این نوع حمله، حمله قلبی عظیم یا حمله قلبی عصبی نیز نامیده می شود. STEMI زمانی اتفاق می افتد که یک عروق کرونر به طور کامل مسدود می شود. در نتیجه، بخش بزرگی از قلب خون کافی را دریافت نمی کند و عضله قلب به سرعت شروع به مردن می کند. روش های درمان این نوع حمله قلبی عبارتند از:

  • آنژیوپلاستی و استنت گذاری
  • تجویزداروهای ضد انعقاد
  • عمل جراحی بای پس عروق کرونر (CABG)

حمله قلبی NSTEMI

NSTEMI نشانه ای از انفارکتوس قلبی بدون افزایش ST است. حملات قلبی NSTEMI زمانی اتفاق می افتند که جریان خون ارسالی به قلب از طریق یکی از عروق کرونر به شدت محدود شده اما به طور کامل مسدود نشده است. حمله قلبی NSTEMI اغلب به عنوان حمله قلبی کوچک یا خفیف توصیف می شود و معمولا آسیب کمتری به قلب وارد می کند. هرگونه انسداد در شریان کرونر که منجر به این نوع حمله قلبی می شود، معمولا جزئی یا موقت است. این حملات از طریق انواع مختلفی از لخته های خونی که به حملات قلبی STEMI منجر می شوند، با مقادیر مختلفی از پروتئین های لخته کننده خون و سلول های پلاکتی در خون ایجاد می شوند.

بنابراین، درمان حملات قلبی NSTEMI متفاوت از درمان حملات قلبی STEMI است. برای مثال، داروهای حل کننده لخته، در درمان این نوع حمله قلبی مؤثر نیستند. اگر چه PCI ممکن است بخشی از درمان باشد. در این نوع حمله، باز کردن سرخرگ در عرض ۹۰ دقیقه، هدف اصلی است.

ایسکمی ناشی از تقاضا

ایسکمی تقاضا نوع دیگری از حمله قلبی است که در آن ممکن است انسداد در شریان ها وجود نداشته باشد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که قلب بیمار نیاز به اکسیژن بیشتری نسبت به موجودی بدن دارد. این نوع حمله قلبی ممکن است در بیماران مبتلا به عفونت، کم خونی یا غیر طبیعی و سریع شدن ضربان قلب رخ دهد. این عارضه ممکن است توسط ورزش کردن یا قرار گرفتن در معرض احساسات شدید نیز ایجاد شود. بنابراین ایسکمی تقاضا، به علت افزایش تقاضای اکسیژن ایجاد شده و آنژین را به همراه دارد. آزمایش خون نشان دهنده آنزیم هایی است که سبب آسیب رساندن به عضله قلب می شوند.

حمله قلبی خاموش

حمله قلبی همیشه علائم واضحی ندارد. در حقیقت، حمله قلبی می تواند اتفاق بیفتد بدون آن که فرد از آن اطلاع پیدا کند. در این شرایط به آن حمله قلبی خاموش می گویند. اگرچه این نوع حمله بدون علامت است، اما درمان آن ضروری است. این نوع حملات می توانند باعث ایجاد آسیب دائمی در عضله قلب شوند.

انواع حمله قلبی
انواع حمله قلبی

اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونر زمانی رخ می دهد که دیواره شریانی تنگ شده و جریان خون محدود می شود. این نوع حمله به طور بالقوه منجر به درد قفسه سینه شده یا با قطع کامل جریان خون باعث حمله قلبی می شود. اسپاسم عروق کرونر به صورت دوره ای می آید و می رود. از آنجا که ممکن است پلاک یا لخته در شریان وجود نداشته باشد، این عارضه ممکن است توسط تست های تصویربرداری که معمولا برای بررسی شریان ها جهت یافتن انسداد انجام می شوند، کشف شود. درمان اسپاسم عروق کرونر شامل داروهایی نظیر نیترات و مسدود کننده های کانال کلسیم می باشد.

ایست قلبی

ایست قلبی، حمله قلبی محسوب نمی شود. این عارضه زمانی رخ می دهد که قلب تپش خود را متوقف می کند. ایست قلبی می تواند به دلیل حمله قلبی رخ دهد، اما گاهی نیز بدون حضور انواع حمله قلبی رخ می دهد. ایست قلبی می تواند دلایل دیگری علاوه بر انسداد در شریان داشته باشد. این علل عبارتند از:

  • اختلالات الکترولیتی در بدن مانند پتاسیم کم یا زیاد یا منیزیم کم
  • اختلالات مادرزادی در قلب
  • ضعف در پمپاژ قلب

در انواع حمله قلبی قلب نفس می کشد، اما آریتمی های خطرناکی دارد که در عرض چند دقیقه باعث توقف قلب می شوند. زیرا در این شرایط قلب خون را به ریه ها نمی فرستد تا اکسیژن حیاتی را به قلب منتقل کند.

درمان اولیه ایست قلبی شامل احیاء (CPR) و شوک الکتریکی برای بازگرداندن ریتم به قلب است. برای افرادی که احیا می شوند و ضربان قلب دارند، اما هنوز بیهوش هستند، پروتکل های هیپوترمی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در این پروتکل بدن برای مدت ۲۴ ساعت خنک می شود، سپس به آرامی گرم می شود.

روش درمان انواع حمله قلبی

صرف نظر از علت، تمام حملات قلبی، به مراقبت های پزشکی نیاز دارند. درمان مورد استفاده بستگی به نوع بیماری عروق کرونر دارد. در اغلب موارد، متخصصان پیش از تعیین نوع یا شدت حمله، درمان فوری را انجام می دهند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تجویز آسپرین برای کاهش خطر لخته شدن خون
  • اکسیژن درمانی
  • تجویز نیتروگلیسیرین برای حمایت از جریان خون
  • تلاش برای کاهش درد قفسه سینه

سایر روش های درمان

هنگامی که پزشک نوع حمله قلبی را مشخص می کند، برای تحریک جریان خون، درمان های دیگری نیز مورد نیاز است. هنگامی که بیماری عروق کرونری عامل اصلی است، می توان با استفاده از داروهای زیر حمله را درمان کرد:

  • داروهای ضد انعقاد که به عنوان داروهای ترومبولیتیک نیز شناخته شده و به حل کردن لخته خون منجر می شوند
  • رقیق کننده های خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته شده و مانع از لخته شدن بیشتر خون می شوند.
  • داروهای ضد فشار خون مانند مهارکننده های ACE، که به حفظ جریان خون و کاهش فشار کمک می کنند.
  • استاتین ها، که می توانند لیپوپروتئین با چگالی کم را کاهش دهند.
  • مسدود کننده های بتا، که می توانند حجم کار قلب و درد قفسه سینه را کاهش دهند.

پزشکان همچنین ممکن است مداخله کرونری از طریق پوست را انجام دهند. این روش شامل وارد کردن یک لوله نازک یا کاتتر در شریان کرونری محدود یا مسدود شده است. لوله با ایجاد فشار، فضای بیشتری در شریان ایجاد کرده و موجب می شود جریان خون روان تر شود. در بعضی موارد، استنت نیز در طول این مراحل وارد شریان می شود. استنت یک فنر کوچک فلزی است که رگ را باز نگه می دارد.

جراحی ممکن است در موارد شدید ضروری باشد. شایع ترین نوع جراحی که استفاده می شود، برداشتن عروق خونی از جای دیگر بدن و وصل کردن آن به رگ مسدود شده است.

ریکاوری پس از حمله

مدت رمان لازم برای ریکاوری می تواند به طور قابل توجهی در انواع حمله قلبی متفاوت باشد. این زمان بسته به نوع حمله قلبی، شدت آن و نحوه درمان، متغییر خواهد بود. به عنوان مثال یک بیمار می تواند در عرض یک هفته به فعالیت های عادی خود بازگردد. با این حال، زمانی که بیماری عروق کرونر حاد باشد، ممکن است چند ماه طول بکشد تا بیمار ریکاوری شود.

پس از هر حمله قلبی، پزشک اغلب توانبخشی قلب را توصیه می کند. این روش می تواند به حداقل رساندن خطر ابتلا به حمله دیگر در آینده کمک کند. تغییر در میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب نیز ممکن است پیشنهاد شود.

عوامل خطر ایجاد کننده حملات قلبی

برخی افراد ممکن است به حملات قلبی آسیب پذیرتر باشند. عوامل خطر شایع که موجب افزایش شانس ابتلا می شوند عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • چاقی یا داشتن اضافه وزن
  • رژیم غذایی نامناسب و استفاده از چرب اشباع شده
  • کمبود سطح فعالیت بدنی
  • سیگار کشیدن
  • افزایش سن
  • دیابت یا افزایش سطح قند خون
  • سابقه خانوادگی بیماری های قلبی

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

حمله قلبی در زنان ؛ نشانه ها، علل، روش های تشخیص و روش های درمان

آیا خشم باعث حمله قلبی می شود ؟

علائم هشدار دهنده حمله قلبی در مردان

[/quote]

روش های جلوگیری از انواع حمله قلبی

می توانید خطر ابتلا به حمله قلبی را با رعایت موارد زیر کاهش دهید:

  • فعالیت بدنی به مدت حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته
  • کاهش استرس
  • ترک سیگار
  • رعایت رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و ماهی های روغنی
  • متعادل نگه داشتن وزن

حملات قلبی همیشه قابل پیشگیری نیستند. زیرا ژنتیک نیز یک عامل مهم در ایجاد آن ها محسوب می شود. با این حال، با ایجاد تغییر در سبک زندگی، فرد می تواند اقدامات مهمی را در جهت کاهش خطر ابتلا، انجام دهد.

منابع:

  1. Types of Heart Attacks, Related Conditions – and Warning Signs
  2. Types of heart attack: What you need to know