سردرد

در این مطلب پیام سلامت با انواع سردردهای اولیه و ثانویه و سردردهای عصبی آشنا می شوید.

سردرد اولیه چیست؟

سردرد های اولیه شامل سردرد های میگرنی، تنشی، خوشه ای، همچنین سایر سردرد هایی که شیوع کمتری دارند می باشد. سردرد های اولیه، که علل بروز آن ها شرایط بالینی دیگری نمی باشد ( اما به دلیل برخی محرک ها ایجاد می شوند)، عبارتند:

  1. سردرد های تنشی شایع ترین نوع سردرد های اولیه است. بالغ بر ۹۵%-۹۰% بزرگسالان دچار سردرد های تنشی شده اند یا خواهند شد. سردرد های تنشی بیشتر درمیان زنان شایع است تا مردان. علایم: سردرد فشاری، در هر دو طرف سر، که معمولا بین ۳۰ دقیقه الی ۷ روز به طول می انجامد، و در اثر خستگی چشم، قرار گرفتن نامناسب، استرس یا شرایط هوایی بروز می کند. درد بین ایپزودها، به طور کامل از بین می رود
  2. سردرد های میگرنی دومین نوع سردرد های اولیه شایع است. تخمین زده می شود که حدود ۲۸ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا (حدود ۱۲% جمعیت کشور ) به سردرد میگرنی مبتلا خواهند شد. سردرد های میگرنی به همان اندازه کودکان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. پسران و دختران قبل از بلوغ به یک نسبت دچار سردرد های میگرنی می شوند، اما پس از بلوغ، زنان بیشتر از مردان به این نوع سردرد مبتلا خواهند شد. تخمین زده می شود حدود ۶% مردان و بالغ بر ۱۸% زنان در طول عمر خود دچار سردرد میگرنی خواهند شد. علایم: سردرد ضربان دار، در یک یا هر دو طرف سر که معمولا بین ۴ الی ۷۲ ساعت به طول می انجامد و در اثر فعالیت جسمانی بروز می کند و  بین حملات میگرن، دردبه طور کامل از بین می رود: حساسیت به نور و حالت تهوع از دیگر علایم آن است. علل بروز میگرن: عوامل فیزیولوژیکی، غذاها، عوامل محیطی.
  3. سردردهای خوشه ای گونه نادری از سردرد های اولیه است که حدود ۰٫۱% جمعیت را مبتلا می کند. این نوع سردرد بیشتر مردان سنین بالای ۲۰ سال را مبتلا می کند، هر چند زنان و کودکان نیز تحت تأثیر این نوع سردرد قرار می گیرند. علایم: درد شدید در یک طرف سر که بین ۱۵ دقیقه الی ۳ ساعت به طول می انجامد و فرد را مجبور به حرکت کردن در اطراف می کند و یک یا چندین بار در روز یا ماه بروز می کند سپس برای مدتی به طور کامل از بین می رود. سردردهای اولیه ممکن است بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. برخی از افراد گاهی اوقات دچار سردرد هایی می شوند که به سرعت بهبود می یابد، در حالی که برخی دیگر را از پای در می آورد. در حالی که این نوع سردرد ها تهدیدی برای جان افراد محسوب نمی شوند، در عین حال ممکن است با علایمی در ارتباط باشند که شبیه علایم سکته یا خون ریزی درون مغزی باشند.

سردرد های ثانویه چیست؟

سردرد های ثانویه به آن نوع ازسردرد هایی گفته می شود که علت آن مشکل ساختاری اساسی در سر یا گردن می باشد. این نوع سردرد ها علت های متعددی دارند از قبیل: خونریزی مغزی، تومور، یا مننژیت و وورم مغزی.

چه بیماری هایی موجب بروز سردرد های ثانویه میشوند؟

سردرد های ثانویه به دلیل بیماری ها یا صدمات زمینه ای بروز می کند. که نیاز به کنترل و درمان دارد. احتمال این امر وجود دارد که برخی از علت های سردرد های ثانویه تهدید کننده جان فرد و کشنده باشد که تشخیص درمان زود هنگام از آسیب های آن شما را حفظ می کند. انجمن بین المللی سردرد، فهرستی از  هفت نوع سردرد ثانویه را تهیه کرده است

  • وارد آمدن ضربه به سروگردن
  • مشکلات عروق و خونی در سر و گردن
  • مشکلات غیر عروق خونی در مغز
  • دارو و درمان
  • تغییرات محیطی بدن
  • مشکلات مربوط به چشم، گوش، بینی، گلو و گردن
  • اختلالات روانی ۸ عفونت

سردردهای عصبی جمجمه ای،درد صورت و سایر سردردها چیست؟

نورالژی به معنای سردرد عصبی است. نور ( عصب ) + آلرژی ( درد ). سردرد عصبی جمجمه ای گروهی از سردرد ها هستند که به دلیل تورم اعصاب موجود در سر و بخش های فوقانی گردن رخ می دهند و منشأ درد در ناحیه سر می شوند. درد صورت و انواع دیگر از سردرد در این گروه قرار می گیرند. درد عصبی دردی است که ناشی از برخی اعصاب خاص می باشد:

  1. درد عصب سه قلو درد شدید همانند شوک الکتریکی در یک طرف صورت
  2. درد عصبی در ناحیه بین زبان و حلق درد در ناحیه گلو همراه با تیر کشیدن که در اثر بلعیدن یا سرفه کردن ایجاد می شود.
  3. درد عصبی در ناحیه استخوان زیر سر درد مداوم که گاهی اوقات به صورت تیر کشیدن در یک طرف و در پشت سر بروز می کند که علت آن اختلالات در ناحیه ی گردن می باشد
  4. سندروم سوزش دهان.