انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی انواع سرطان با توجه به نوع سلولی که بیماری از آن شروع می شود پرداخته ایم. در این مطلب می توانید در مورد موارد زیر اطلاعات کسب کنید:

  • دسته بندی های اصلی سرطان
  • کارسینوم
  • سارکوم
  • لوسمی یا سرطان سلول های خون
  • لنفوم و میلوم یا سرطان سیستم لنفاوی
  • سرطان مغز و نخاع

انواع سرطان

دسته بندی های اصلی سرطان

بدن ما از میلیاردها سلول ساخته شده است. سلول آنقدر کوچک است که فقط می توان آن ها را در زیر میکروسکوپ دید. این سلول ها با هم گروه بندی شده و بافت ها و اندام های بدن ما را تشکیل می دهند. این سلول ها به طور کلی شبیه هم هستند. اما در برخی از آن ها روش کاکرد متفاوت می باشد. دلیل این موضوع این است که اعضای بدن ما کارهای بسیار متفاوت انجام می دهند. به عنوان مثال، اعصاب و عضلات بسیار متفاوت هستند. بنابراین سلول های عصبی و عضلانی ساختارهای مختلف دارند.

انواع سرطان را می توان با توجه به سلولی که در آن شروع می شوند به ۵ دسته زیر تقسیم کرد.

کارسینوم: سرطانی است که در پوست یا در بافت است و یا در پوشش اندام های داخلی آغاز می شود. برخی از انواع آن نیز عبارتند از:

  • کارسینوم سلول سنگفرشی
  • آدنوکارسینوما
  • کارسینوم سلول انتقالی
  • سرطان سلول بازال

سارکوم: سرطانی است که در بافت همبند یا پشتیبان مانند استخوان، غضروف، چربی، عضله، و یا رگ های خونی آغاز می شود

لوسمی: سرطانی است که در بافت های خون از جمله مغز استخوان شروع می شود و باعث می شود تعداد زیادی از سلول های خونی غیر طبیعی رشد کرده و وارد خون شود.

لنفوم و میلوم: سرطانهایی که در سلول های سیستم ایمنی بدن شروع – لنفوم و میلوم

سرطان مغز و نخاع: این سرطان سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند.

انواع سرطان گاهی با توجه به جایی که در بدن شروع می شود، مانند سرطان پستان یا سرطان ریه طبقه بندی می شوند.

کارسینوم

کارسینوم در بافت های اپی تلیال شروع می شود. این پوشش در خارج از بدن به عنوان پوست شناخته می شود. این بافت ها پوشش ارگان های داخل بدن، مانند اندام های دستگاه گوارش را نیز تشکیل می دهند. آستر حفره بدن، مانند داخل حفره قفسه سینه و حفره شکمی نیز با این پوشش پوشیده شده است.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

کارسینوم شایع ترین نوع سرطان است. از هر ۱۰۰ نفر مبتلا در انگلستان حدود ۸۵ نفر (۸۵٪) به این نوع سرطان مبتلا هستند. سلول های اپیتلیال انواع مختلفی دارد به همین دلیل کارسینوم نیز به دسته های زیر طبقه بندی می شود:

کارسینوم سلول سنگفرشی

کارسینوم سلول سنگفرشی در سلول های سنگفرشی شروع می شود. این سلول های سطح صاف و پوشش هایی مانند پوست، مخاط گلو و یا مری را تشکیل می دهند.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

آدنوکارسینوم

آدنوکارسینوم در سلول های غده ای به نام سلول آدنوماتوز که مایعات بدن را برای مرطوب کردن بافت ها تولید می کنند، شروع می شود.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

کارسینوم سلول انتقالی

سلول های انتقالی سلول هایی هستند که می توانند کش آمده و سطح اپی تلیوم انتقالی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال پوشش مثانه از این نوع سلول تشکیل شده اند. سرطان هایی که در این سلولها شروع می شوند به نام کارسینوم سلول انتقالی نامیده می شوند.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

کارسینوم سلول بازال

سلول بازال در عمیق ترین لایه سلول های پوست یافت می شود. سرطان هایی که در این سلول ها شروع می شوند کارسینوم سلول بازال نامیده می شود. این نوع سرطان رایج است.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

سارکوم

سارکوم در بافت همبند، که بافت های حمایت از بدن هستند شروع می شود. بافت همبند شامل استخوان، غضروف، تاندون ها و بافت لیفی است که اعضای بدن حمایت می کنند. سارکوم از کارسینوم بسیار کمتر رایج است. سارکوم استخوان (استئوسارکوم) و سارکومای بافت نرم دو نوع اصلی از این نوع سرطان می باشند. در مجموع، از هر ۱۰۰ نفر مبتلا حدود ۱ نفر سارکوم دارد. یعنی چیزی کمتر از ۱ %.

سارکوم استخوان

سارکوم استخوان از سلول های استخوان (استئوسیت) شروع می شوند.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

سارکوم بافت نرم

سارکوم بافت نرم، نادر است و شیوع آن در غضروف یا عضله می باشد.

سارکوم عضروف

سرطانی که از غضروف شروع می شود کندروسارکوم نامیده می شود.

سارکوم عضله

سرطان سلول های عضلانی رابدومیوسارکوما نام دارد.

لوسمی یا سرطان سلول های خون

لوسمی وضعیتی است که در آن مغز استخوان بیش از حد سلول های سفید خون تولید می کند. در این حالت سلول های خونی به طور کامل شکل نگرفته اند بنابراین آن طور که باید نمی توانند با عفونت مبارزه کنند. این نوع از سرطان نادر است. به طوری که از هر ۱۰۰ نفر مبتلا، ۳ نفر لوسمی دارد. اما متاسفانه رایج ترین نوع سرطان در کودکان است.

انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری
انواع سرطان از نظر سلول های درگیر در بیماری

لنفوم و میلوم یا سرطان سیستم لنفاوی

سرطان های دستگاه لنفاوی شامل لنفوم و میلوم می باشند.

لنفوم

لنفوم از سلول ها سیستم لنفاوی شروع می شوند. سیستم لنفاوی یک سیستم مجرایی و غددی در بدن است که مایعات بدن را از عفونت فیلتر می کند. این سیستم از غدد لنفاوی، عروق لنفاوی و طحال تشکیل شده است.

از آنجا که سیستم لنفاوی در همه جای بدن گسترده است، لنفوم می تواند در هر جایی شروع شود. در این سرطان برخی از سلول های سفید خون (لنفوسیتها) شروع به تقسیم غیر طبیعی است. اما به طور طبیعی نمی میرند. این سلول ها قبل از آن که به طور کامل بالغ شوند تا بتوانند با عفونت مبارزه کنند، تقسیم می شوند.

لنفوسیت های غیر طبیعی در غدد لنفاوی و یا مکان های دیگر مانند مغز استخوان و طحال تجمع پیدا می کنند. سپس به تومورها تبدیل می شوند. شیوع این نوع سرطان ۵% است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر بیمار ۵ نفر لنفوم دارند.

میلوم

میلوما یا همان مولتیپل میلوم در سلولهای پلاسما شروع می شود. سلول های پلاسما یک نوع از سلول های سفید خون در مغز استخوان هستند. آنها وظیفه تولید آنتی بادی، یا همان ایمونوگلوبولینها، را برای کمک به مبارزه با عفونت به عهده دارند.

در میلوم، سلول های پلاسما غیر طبیعی شده، و بدون کنترل تقسیم می شوند. این سلول های جدید فقط یک نوع از آنتی بادی تولید می کند. این موضوع باعث می شود که برای مبارزه با عفونت ناکارآمد باشند. میلوم از هر ۱۰۰ بیمار ۱ نفر را درگیر می کند.

سرطان نخاع و مغز

سرطان می تواند در سلول های مغز و یا نخاع شروع شود. مغز از طریق ارسال پیام الکتریکی در امتداد رشته های عصبی کنترل بدن را به دست دارد. این الیاف از مغز با خارج شده و به طناب نخاعی می پیوندند. این طناب پیام را از بدن به مغز می رساند. مغز و نخاع با هم تشکیل سیستم عصبی مرکزی را می دهند. مغز از میلیاردها سلول عصبی به نام نورون ساخته شده است. این عضو شامل سلول های بافت همبند خاص به نام سلول های گلیال است که از سلول های عصبی پشتیبانی می کند.

رایج ترین نوع تومور مغزی از سلول های گلیال شروع شده و گلیوم نام دارد. بعضی از تومورها که در مغز یا نخاع رشد می کنند غیر سرطانی (خوش خیم) هستند. اما تومورهایی که آهسته رشد می کنند معمولا سرطانی می باشند. تومورهای مغزی و نخاعی حدود ۳ مورد از ۱۰۰ مورد سرطان در انگلستان (۳٪) را تشکیل می دهند.