انواع سکته مغزی و علل ایجاد آنها

زمانی که جریان خون در قسمتی از مغز قطع می شود سکته مغزی ایجاد می شود این عامیانه ترین تعریفی است که می توان از این عارضه داشت. قطع شدن جریان خون موجب می شود پس از چند دقیقه سلول های مغزی شروع به از بین رفتن کنند. وقتی سلول های مغز می میرند در کارکرد بخش های مختلف بدن اختلال ایجاد می شود. به عنوان مثال اگر سکته مغزی در قسمتی از مغز که مسئولیت حرکت اندام های تحتانی را داشته است اتفاق بیافتد، فرد در کنترل این اندام ها دچار مشکل می شود. اختلالات ناشی از سکته می تواند در شدت قوت و ضعف متفاوت بوده و عوارض آن موقت یا دائم باشند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم شما را بیشتر با انواع سکته مغزی و علل ایجاد آنها آشنا کنیم.

انواع سکته مغزی

دو نوع شایع از سکته مغزی عبارتند از سکته مغزی ایسکمیک و خونریزی دهنده.

سکته مغزی ایسکمیک

این نوع از سکته زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون و یا یک لخته چربی موجب انسداد رگ ها شده و منجر به قطع جریان خون در سر می شود. انسداد شریان در این نوع از سکته می تواند داخل و یا در اطراف مغز رخ دهد. همچنین در این نوع، لخته خون می تواند به وسیله جریان خون از سایر قسمت های بدن به مغز منتقل و هدایت شده باشد.

علل ایجاد این نوع از سکته

عللی که موجب این نوع سکته می شود به قرار زیر هستند:

  • رسوب چربی و ایجاد پلاک هایی در شریان های گردنی
  • اختلال و ناراحتی ها قلبی که موجب ایجاد لخته خون می گردد.

سکته گذرا و یا سکته خفیف مغزی نوعی از سکته مغزی ایسکمیک است که علائم آن چند دقیقه و یا چند ساعت طول کشیده و سپس به طور کلی از بین می رود. هرگز سکته گذرا را نادیده نگیرید این نوع از سکته های مغزی، نشان دهنده این هستند که سکته جدی تری در راه است. در این مواقع سعی کنید دوره درمان سکته گذرا را کامل کنید که از عوارض بعدی آن و وقوع سکته های بزرگتر جلوگیری کنید حتی اگر علائم آن از بین رفته باشد.

انواع سکته مغزی و علل ایجاد آنها
سکته مغزی

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

علائم سکته مغزی را جدی بگیرید

نکات مفید برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی

[/quote]

سکته مغزی خونریزی دهنده

این نوع سکته که به سکته های ناشی از خونریزی هم معروفند به دلیل پاره شدن یکی از رگ های داخل مغز ایجاد می شود در این حالت چون جریان خون قطع شده است خون به سایر قسمت های مغز نمی رسد. علاوه بر این، نشت خون می تواند موجب تخریب بافت مغز شود.

علل ایجاد این نوع از سکته

  • فشار خون بالا که موجب تضعیف عروق خونی می گردد.
  • تصلب شرایین ( سخت شدن رگ ها ) که موجب شکننده شدن عروق مغزی می شود.
  • ضعیف شدن دیواره عروق که می تواند موجب پاره شدن آن شود. به این عارضه آنوریسم نیز می گویند.
  • ضربه مغزی
  • مصرف بیش از حد مشروبات الکلی