انواع و نشانه های افتادگی مثانه

بسیاری از موراد افتادگی مثانه در زنان بدون علامت و نشانه است. این حالت می تواند سال ها، یا با علائم خفیف یا بدون علائم، در بدن وجود داشته باشد. اعفتاد پزشکان بر این است که در بدن زنانی که زایمان های متعدد واژینال انجام می دهند، پس از یائسگی درجه ای از افتادگی مثانه یا پرولاپس (شل شدگی) مثانه به وجود می آید. گرچه این میزان، تنها تخمینی از افراد مبتلا است و بسیاری از زنان با وجود این اختلال، نشانه ای در بدن خود ندارند. به همین دلیل گزارشی از بیماری خود ارائه نمی دهند.

افتادگی مثانه یا سیستوسل زمانی اتفاق می افتد که مثانه قادر نیست در جای طبیعی خود باقی بماند و از طریق دیواره واژن بیرون می زند. این حالت معمولا زمانی تشخیص داده می شود که ساختارهای پشتیبانی کننده در حفره لگن، یعنی عضلات کف لگن و رباط لگن، ضعیف می شوند و کش می آیند. این عارضه پشتیبانی لازم برای حفظ اندام های مختلف در موقعیت طبیعیشان را به خطر می اندازد.

درجات مختلف افتادگی مثانه (سیستوسل)

شدت افتادگی مثانه، با توجه به کلاس های مختلف زیر طبقه بندی می شود:

  • درجه ۱ خفیف ترین نوع است که در آن مثانه کمی به داخل واژن هل داده شده است.
  • درجه ۲ که در آن مثانه بیرون زده و در مقابل دیواره واژن قرار گرفته اما راه واژن بسته نشده است.
  • درجه ۳ شدید ترین نوع سیستوسل است که در آن افتادگی مثانه تمام راه مهبل (واژن) را بسته است.

نشانه های افتادگی مثانه

بسیاری از زنان که به این بیماری مبتلا هستند با علائمی مانند، مشکلات ادراری، درد ادراری (سوزش ادرار)، و یا برآمدگی قابل مشاهده در واژن ناشی از افتادن مثانه به پزشک مراجعه می کنند. علائم دیگری که ممکن است با نشانه های بالا گزارش شوند درد یا ناراحتی در واژن است که ممکن است از سال ها قبل وجود داشته باشد.

احساس افتادگی در زیر شکم و لگن که باعث می شود فرد حس کند شکمش پر است و فشاری بر روی آن وارد می شود نیز از دیگر علائم این بیماری است. این حس در مراحل اولیه ممکن است به قدری خفیف باشد که فرد به آن توجه نکرده و به پزشک مراجعه نکند. این درد با زور زدن و بلند کردن اجسام سنگین و یا با ایستادن برای مدت طولانی بدتر می شود. در موارد شدید احساس فشار و درد در زیر شکم در طول سرفه، عطسه، خنده، خم شدن بیش از حد و یا ایجاد فشار ناگهانی به شکم تشدید می شود. دراز کشیدن ممکن است به تسکین ناراحتی کمک کند.

علائم ادراری این بیماری بسیار شبیه به علائم بی اختیاری ادرار است. به طور خاص بی اختیاری استرسی است که به اشکال در ادرار کردن و تخلیه ناقص مثانه منجر می شود. علائم دیگر مانند سوزش در هنگام ادرار کردن، ادرار ابری و خون در ادرار ممکن است به دلیل عفونت مثانه (التهاب مثانه) که در اثر افتادگی مثانه ایجاد شده است، به وجود بیاید. بی اختیاری ادرار که با  سرفه، عطسه، خنده یا حتی در طول مقاربت جنسی تشدید می شود نیز در این حالت امکان دارد ایجاد شود.