روزهای خوب (بالاخره) فرا می‌رسند و شما برای تعطیلات تان نقشه می‌کشید؛ مجله های زنان هم به نوبۀ خود مدام دربارۀ “لاغری” تیتر می‌زنند، ترازوی تان عددهای ناخوشایندی را نشان می‌دهد،

آیینه تصویر جذابی از شما منعکس نمی‌کند، پوست تان قهوه ای شده و … خلاصه، تصمیم می‌گیرید به هر زحمتی که شده سریع لاغر شوید، فوراً شروع می‌کنید به خوردن هر محصول لاغری که روی اینترنت به آسانی پیدا می‌کنید. توجه: بسیاری از این محصولات خطرناک و گاهی اوقات کشنده اند !

تمام محصولاتی که برای لاغری در نظر گرفته شده اند در فرانسه و بسیاری از کشورها به خاطر مخاطرات شان ممنوع اند. اما این داروها به راحتی توسط اینترنت فروخته می‌شوند و به راحتی دربارۀ قدرت لاغرکنندگی شان در این رسانه تبلیغ می‌شود.

اما با انتخاب این داروها و خوردن شان، خودتان را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهید !

مهارکننده های اشتها که بر پایۀ آمفتامین تهیه شده اند، باعث افزایش فشار عروق ریوی و مشکلات قلبی عروقی می‌شوند.

افدرین، مادۀ آرام بخش و مهار کنندۀ اشتهاست، که مشکلات شدید قلبی را با خود به همراه دارد، حتی ممکن است باعث مرگ مصرف کننده دارو شود. اصلی ترین مادۀ فعال این دارو یک گیاه چینی به نام ماهانگ است که غالباً برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه چینی دیگر به نام سویی که گفته می‌شود قدرت لاغر کنندگی دارد و از خانوادۀ آریستولوک هاست، باعث ایجاد نارسایی کلیوی می‌شود.

داروهای انحرافی برای لاغری

ادرار آورها که برای پرفشاری خون و نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث می‌شوند که برخی از ورم ها آب و فقط آب و نه چربی شان را از دست بدهند: این داروها لاغر نمی‌کنند ولی تعادل بدن را برهم می‌زنند، ضربان قلب را مختل و عملکرد کلیه ها را نامنظم می‌کنند.

هورمون های تیروئیدی یکی از فعال کننده های متابولیسم (سوخت و ساز) بدن هستند. این هورمون ها در مقادیر بسیار دقیق و تحت شدیدترین مراقبت ها، در صورت ناکافی بودن کارکرد غدۀ تیروئید که باعث چاقی می‌شود، تجویز می‌شوند.

مصرف بی حساب این هورمون ها برای لاغری، باعث ایجاد مشکلات قلبی شدید می‌شود.

عصاره های تیروئیدی (که فروش شان ممنوع است ولی از طریق اینترنت به فروش می‌رسد) که همان اثر لاغرکنندگی را دارند، ممکن است خیلی ساده باعث ایست قلبی شوند.

داروهای لاغری که از سطح بازار جمع آوری شده اند

هر بار که دارویی برای لاغری طراحی می‌شود، چاق ها را به بازار می‌کشاند، اما چند سال بعد به خاطر عوارض جانبی وحشتناک شان، از سطح بازار جمع آوری می‌شوند. اما، افسوس، این داروها را می‌توان همچنان در اینترنت یافت. برای مثال می‌توان اشاره کرد به: ایزومرید (دکسفن فلورامین) که باعث افزایش فشار عروق ریوی می‌شود، پوندرال (فن فلورامین) و سیبوترال (سیبوترامین) که عامل ایجاد مشکلات قلبی عروقی اند و اخیراً آکومپلیا (ریمونابان) که افسردگی ایجاد می‌کند.

به این لیست می‌توان، اولیستات را هم اضافه کرد، این دارو که بر پایۀ مولکول های Alli و Xenical تهیه شده، همیشه در بازار داروهای لاغری وجود دارند و مانع جذب روده ای چربی ها می‌شوند اما این دارو نیز از لحاظ عوارض جانبی (اسهال، نشت مدفوع، کاهش جذب ویتامین های A، D، E و K) بی خطر نیست.

چه طور عاقلانه و بدون خطر لاغر شویم

قبل از هر چیز باید به آهستگی غذا بخورید تا بتوانید به محتویات بشقاب تان توجه داشته باشید، به این روش زودتر سیر می‌شوید (در صورتی که اگر تند غذا بخورید، این اتفاق نمی‌افتد!).

تغذیه ای کمی محدودکننده انتخاب کنید، با چربی بسیار اندک، بدون قند و سرشار از کربوهیدرات های ملایم. آب زیاد بنوشید و به جز آب نوشیدنی دیگر مصرف نکنید !

یک سیب، در صبح یا دقیقاً قبل از رفتن سر میز، مهار کنندۀ بسیار خوبی برای اشتهاست، ضمن اینکه فواید بی شماری نیز برای سلامتی تان دارد.

ضمناً به هیچ وجه نباید بیش از نیازتان بخورید، اگر ریزه خواری هم نکنید، بدون مشکل و البته بدون هیچ خطری لاغر می‌شوید. با یک برنامۀ برنزه شدن ساده، البته با رعایت اصول، رنگ زیبای پوست تان را باز خواهید یافت، مطمئناً موفق خواهید شد !

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health