علل و روش های درمان اگزما در اطراف چشم

اگزما یک اصطلاح کلی است که برای توصیف بسیاری از اختلالات مختلف پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. اگزما معمولا باعث خارش و خشکی پوست می شود و گاهی ممکن است قرمزی و تورم نیز به وجود آورد. این اختلال پوستی معمولا در اطراف مفاصل رخ می دهد. اما برخی نیز با اگزما در اطراف چشم مواجه هستند. بسیاری از عوامل می توانند به ایجاد اگزما در اطراف چشم کمک کنند. روش های درمان این عارضه نیز بسته به علت ایجاد کننده آن، متفاوت است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ضمن آشنایی با علل، در مورد روش های درمان اگزما در اطراف چشم نیز صحبت خواهیم کرد.

علل ایجاد اگزما در اطراف چشم

انواع مختلفی از اگزما وجود دارد. برای دریافت درمان مناسب، باید ابتدا علت ایجاد این عارضه به درستی تشخیص داده شود. از مهمترین علل ایجاد اگزمای اطراف چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اختلال ایمنی

اگر چه مطالعات متناقضی در این زمینه وجود دارد، اما علت اگزما ممکن است سیستم ایمنی بدن باشد. به نظر می رسد برخی از انواع اگزما با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مرتبط است. در واقع افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی شانس بیشتری برای ابتلا به اگزما دارند.

آلرژی

آلرژی محیطی ممکن است منجر به ایجاد اگزما شود. مواد آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده، صابون و سایر محصولات می توانند منجر به واکنش های آلرژیک شوند و اگزما به وجود آورند.

فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی مانند باد، هوا، خورشید و رطوبت کم می توانند باعث بروز اگزما شوند.

مصرف غذاهای خاص

آلرژی یا حساسیت غذایی ممکن است باعث بروز اگزما در اطراف چشم شود. در این صورت اجتناب از مصرف این مواد غذایی ضروری است.

استرس و اضطراب

استرس، اضطراب و سایر مشکلات عاطفی می توانند یک عامل مهم برای شیوع اگزما باشند. اگر این چنین است سعی کنید استراحت کنید و استرس ذهنی خود را کاهش دهید.

عوامل ارثی

ممکن است یک عامل ارثی در ایجاد اگزما نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که اگزما ممکن است در خانواده ها و به صورت ارثی اتفاق بیافتد و در خانواده هایی که سابقه آسم در بین اعضای آن ها وجود دارد نیز شایع تر است.

علل و روش های درمان اگزما در اطراف چشم
علل و روش های درمان اگزما در اطراف چشم

روش های درمان اگزما در اطراف چشم

هیچ درمان شناخته شده ای برای اگزما وجود ندارد، اما درمان های پزشکی موجود و هومیوپاتی ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. درمان های پزشکی که معمولا برای اگزما تجویز می شوند شامل استفاده از استروئید ها و لوسیون کورتیزون روی بثورات است. با توجه به عوارض جانبی احتمالی این داروها، بسیاری از بیماران درمان های طبیعی تر را انتخاب می کنند.

ویتامین ها

به نظر می رسد خواص ضد اکسید کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی در بعضی از ویتامین ها، شدت شیوع اگزما را محدود می کند. ویتامین E با مبارزه با رادیکال های آزاد و مرطوب نگه داشتن پوست، راهی برای کاهش علائم اگزما است. ویتامین های A و C نیز برای تقویت عملکرد ایمنی بدن مفید هستند. ویتامین B به بهبود و حفظ سلامت پوست کمک می کند. سعی کنید این ویتامین ها را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

پروبیوتیک ها

اگر اگزمای شما توسط آلرژی ایجاد شده یا آلرژی آن را بدتر می کتد، از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده کنید. این مواد حاوی باکتری های مفیدی هستند که برای جلوگیری از رشد باکتری های مضر کاربرد دارند. این درمان ممکن است برای کودکان مبتلا به اگزما بسیار مفید باشد.

عصاره های گیاهی

استفاده از عصاره ژل مانند شیرین بیان، عنبر سائل و بابونه می تواند موجب جلوگیری از گسترش اگزما شود. از آنجا که بعضی از این گیاهان ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کنند، اگر پس از استفاده از آن ها متوجه تشدید علائم شدید، مصرف خود را متوقف کنید.

اسید گاما لینولینیک

اسید گاما لینولینیک یک اسید چرب ضروری است که در روغن گل پامچال و روغن گل گاو زبان یافت می شود. این ماده برای کاهش التهاب و تغذیه پوست مفید است.

دستگاه بخور

خشکی هوا می تواند شدت اگزما را در اطراف چشم افزایش دهد. اضافه کردن رطوبت به هوا خانه ممکن است به کاهش علائم کمک کند. استفاده از دستگاه بخور یک راه عالی برای اضافه کردن رطوبت به هوا است. اما باید مخزن دستگاه را همیشه تمیز نگه دارید تا به محلی برای رشد قارچ ها تبدیل نشود.

عنبر سائل

عنبر سائل یک قابض قوی است و می تواند باعث کاهش التهاب مرتبط با اگزما شود. روغن حاصل از این گیاه را مستقیما روی پوست اطراف چشم بمالید. از ورود این روغن به چشم ها به شدت اجتناب کنید.

بلغور جو دوسر

شستشوی بدن با آب ترکیب شده با بلغور جو دوسر برای کاهش اگزما در تمام نقاط بدن مفید است. برای اگزمای ایجاد شده در اطراف چشم، ۲ فنجان بلغور جو دوسر را در وان پر شده از آب گرم حل کنید. بدن و نواحی اطراف چشم را ۲۰ دقیقه در این آب خیس کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

نکاتی برای بهبود اگزما و کنترل این بیماری پوستی

روش تهیه ماسک جو دوسر خانگی برای درمان اگزما

انواع، نشانه ها، علل و درمان اگزما

[/quote]

مصرف امگا ۳ بیشتر و کاهش مصرف امگا ۶

رژیم غذایی و به ویژه چربی های در آن می توانند تاثیر زیادی بر اگزمای اطراف چشم داشته باشند. اسیدهای چرب امگا، پروستاگلاندین ها را تولید می کنند که در فرایند التهاب نقش دارند.

اسیدهای چرب امگا ۳ باعث تولید پروستاگلاندین های سالم شده در حالی که اسیدهای چرب امگا ۶ باعث تولید پروستاگلاندین های ناسالم می شوند. بنابراین برای مصرف بیشتر امگا ۳ از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • ماهی های چرب
  • روغن کتان
  • گوشت
  • آجیل
  • دانه
  • آوکادو

مصرف امگا ۶ را نیز با کاهش میزان مصرف روغن آفتابگردان و ذرت، محدود کنید.

اجتناب از مصرف مواد غذایی خاص

همراه با افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ و کاهش اسیدهای چرب امگا ۶، باید از مصرف برخی از مواد غذایی که به عنوان آلرژن شناخته می شوند، نیز اجتناب کنید. اول از همه، هر ماده غذایی که به آن آلرژی دارید را از برنامه غذایی خود جذف کنید. این مواد غذایی معمولا عبارتند از:

  • محصولات لبنی
  • بادام زمینی
  • گندم
  • تخم مرغ
  • گوجه فرنگی
  • غذاهای دریایی

متخصص تغذیه می تواند به شما در تعیین حساسیت های غذایی کمک کند.

دوم، چربی های اشباع شده، مواد غذایی حاوی قند زیاد و غذاهای آردی فرآوری شده نیز ممکن است منجر به التهابی شود که باعث اگزما می شود. سعی کنید میزان مصرف مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید و از غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید.

منابع:

Eczema Around Eyes