ایزوپروپیل الکل در آروماتراپی

روغن های ضروری برای آروماتراپی می تواند با مواد مختلف، از جمله روغن های دیگر، لوسیون، سرکه های خاص و حتی الکل مخلوط شود. ایزوپروپیل الکل، که معمولا به عنوان “الکل شناخته شده” نامیده می شود، یک ماده denatured است، به این معنی که نمی توان آن را به صورت نوشیدنی مصرف کرد. با این حال، می توان از آن برای پوست استفاده کرد. در واقع، ایزوپروپیل الکل به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در تجهیزات پزشکی برای تمیز کردن پوست قبل از دریافت خون، تزریق IV یا تزریق یک شات استفاده می شود. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم به بررسی ا بپردازیم؛ چراکه که معمولا استفاده از آن در آروماتراپی سوال برانگیز بوده است.

اهمیت موضوع

رابرت ویلسون، نویسنده کتاب «رایحه درمانی: روغن های ضروری برای سلامتی و زیبایی» توصیه می کند که اسانس ها با روغن های حامل رقیق شوند.. با این حال، ویلسون به طور خاص با استفاده از الکل ایزوپروپیل مخالفت می کند. اتیل الکل، که الکل دانه ای خالص، ودکا و براندی است را می توان با روغن های ضروری مخلوط و روی پوست فرد اعمال کرد. الکل این ترکیب معمولا پس از ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه تبخیر می شود.

عملکرد

ایزوپروپیل الکل در آروماتراپی به عنوان یک ضدعفونی کننده نقش ایفا می کند. به عنوان مثال، محل آروماتراپی با استفاده از الکل ایزوپروپیل، با توجه به اثربخشی آن در برابر باکتری های رویشی، ضدعفونی می شود.

ایزوپروپیل الکل به عنوان عامل آروماتراپی به خودی خود استفاده می شود. مطالعه ۲۰۰۴ که در مجله “پرستاری قبل از بیهوشی” منتشر شد، دریافت که آروماتراپی با ایزوپروپیل الکل به کمک درمان با روغن نعناع در کاهش تهوع پس از عمل موثر است. با این حال، یک دارونما نیز اثر مشابهی با آروماتراپی داشت؛ که نشان می داد که کنترل های تنفسی در هر دو گروه بهبود یافته است. در این روش بیماران از طریق بینی به استنشاق اسانس پرداخته و از طریق دهان بازدم می کنند.

ملاحظات

طبق گفته وندی سی. نیکولز “استفاده از روغن اسانس برای درمان تهوع و استفراغ بعد از عمل” هنگامی که ایزوپروپیل الکل به عنوان یک درمان آروماتراپی برای تهوع استفاده می شود، برای بیمار می تواند دارای عوارض جانبی باشد. مثلا واکنش احساسی منفی به بوی الکل که فرد را یاد تزریق و بیمارستان و… می اندازد از یان دست است. البته از سوی دیگر، بو کردن یک عطر دلپذیر، می تواند یک واکنش احساسی مثبت ایجاد کند.

اسانس ها اغلب با ایزوپروپیل الکل مخلوط می شوند. این الکل ها ایزومرها هستند، به این معنی که آنها یک اتم مشابه دارند، اما این اتم ها متفاوت هستند. الکل ایزوپروپیل کمتر سمی و کمتر متراکم است و دارای نقطه جوش پایین تری از الکل پروپیل است. همچنین دارای بوی قوی تر است، زیرا الکل پروپیل دارا تقریبا هیچ بویی ندارد. پروپیل الکل دارای نقطه فالسی پایین تر است. اشتعال پذیری آن باعث ایجاد خطرات در بعضی از کشورها مانند تایوان شده است؛ زیرا روغن های ضروری فروش شده اغلب با این الکل به میزان ۹۰ درصد رقیق می شوند و به عنوان “خالص” فروخته می شوند. بسیاری از مردم سوختگی های جدی را متحمل شده اند؛ زیرا این روغن ها را در ظرف های گرم، نگه داری می کنند.