ایمنی داروهای درمان آکنه در بارداری

در طول دوران بارداری سطح هورمون ها بالا می رود و ایجاد تغییرات پوستی، غیر قابل اجتناب است. بروز آکنه در دوران بارداری یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط به بارداری است. معمولا آکنه در شرایط غیر بارداری با دارهایی مانند آکوتان، رتین A، و تتراسایکلین درمان می شود. با این حال، استفاده از این داروها توسط زنان باردار و یا زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند باید به طور کامل با مشورت پزشک و متخصص پوست  انجام شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ایمنی داروهای درمان آکنه در بارداری و به طور کلی مشکل آکنه در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد.

ایمنی داروهای درمان آکنه در بارداری

معرفی داروهای عمومی که برای درمان آکنه استفاده می شوند

  • آکوتان: آکوتان دارویی است که به صورت خوراکی برای درمان آکنه استفاده می شود. نام عمومی این دارو، آکوتان ایزوترتینوئین می باشد.
  • رتین A: رتین A یک کرم پوستی است که برای درمان آکنه به کار گرفته می شود. نام عمومی رتین- A، ترتینوئین است.
  • تتراسایکلین: تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک خوراکی است که برای درمان آکنه و عفونت های تنفسی استفاده می شود.

اقدامات احتیاطی در مورد ایمنی داروهای درمان آکنه در بارداری

آکوتان (رده X): بر اساس گزارش محققان مرکز Organization of Teratology Information Services، حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از نوزادانی که مادارنشان در طول سه ماهه اول بارداری در معرض آکوتان قرار داشته اند، یک الگوی از نقائص مادرزادی را دارند. این الگوها شامل نقص سر و صورت، نقص قلبی، و نقص سیستم عصبی مرکزی می باشد. خطر مرگ و سقط جنین، با استفاده از آکوتان در دوران بارداری افزایش پیدا می کند.

رتین A (گروه C): بر اساس گزارش محققان مرکز Organization of Teratology Information Services، کمتر از ۱۰ درصد از رتین A به جریان خون مادر و کمتر از آن نیز به بدن جنین راه پیدا می کند. حتی با وجود این یافته ها هنوز هم هشدارهایی برای استفاده از این دارو در زنان باردار وجود دارد. بنابراین در مورد استفاده از این دارو، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

تتراسایکلین (رده D): محققان مرکز Organization of Teratology Information Services معتقدند که تتراسایکلین به علت مهار رشد استخوان و تغییر رنگ دندان در جنین، برای استفاده در بارداری مناسب نیست. بنابراین، مصرف تتراسایکلین نیز باید با نظر متخصص پوست باشد.

چه زمانی می توان از این داروها استفاده کرد؟

همان طور که در بالا در مورد ایمنی داروهای درمان آکنه در بارداری صحبت کردیم، از داروهای ذکر شده می توانید در شرایط زیر استفاده کنید:

آکوتان: از این دارو بهتر است فقط در زمانی که بارداری نیستید استفاده کنید. ضمن این که دوز و زمان استفاده از آن نیز باید دقیقا مطابق دستور پزشک باشد. اگر در دوران باروری به سر می برید و می خواهید از این دارو استفاده کنید، بهتر است تا دو روش جلوگیری از بارداری داشته باشید. یک روش را یک ماه قبل از شروع مصرف آرکوتان استفاده کرده و روش بعدی را یک ماه بعد از قطع مصرف آن شروع کنید.

اگر در دوران شیردهی به سر می برید و این دارو برایتان تجویز شده است، بهتر است با مشاور جلوگیری از بارداری مشورت کنید. زیرا این دارو می تواند روش جلوگیری از بارداری را بی اثر کند. ضمن این که بهتر است یک هفته قبل از شروع مصرف آرکوتان یک تست حاملگی بدهید. از این دارو ۲ الی ۳ روز بعد از شروع قاعدگی بعدی خود استفاده کنید.

رتین A: از آنجا که تحقیقات کمی در مورد رتین A انجام شده است، بهتر است از این دارو به هیچ عنوان در دوران بارداری استفاده نکنید.

تتراسایکلین: مصرف تتراسایکلین در بارداری، به طور کلی برای درمان هیچ کدام از بیماری ها جایز نیست. مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود. متخصصان مرکز American Academy of Pediatrics معتقدند که تتراسایکلین برای استفاده در دوران شیردهی امن است.

ایمنی مصرف کرم های ضد آکنه و مواد قابض

در هنگام انتخاب کرم های ضد آکنه و مواد قابض ضد جوش نیز حتما با پزشک مشورت کنید. محصولاتی که شامل بنزوئیل پراکسید هستند، برای استفاده در دوران بارداری مضر نمی باشند. این در حالی است که ایمنی داروهای درمان آکنه در بارداری که حاوی اسید سالیسیلیک هستند هنوز مورد تایید نمی باشد.

و نکته آخر این که همیشه قبل از مصرف هر دارو یا مکملی، حتی اگر قبل از بارداری بدون مشکل از آن استفاده می کردید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر می خواهید در مورد مصرف داروهای خطرناک در بارداری اطلاعات کاملی را کسب کنید روی لینک زیر کلیک کنید:

فهرست داروهای خطرناک در دوران بارداری (تراتوژنیک)