اگرچه پیری اتفاقی است که دیر یا زود به سراغ همه مامی آید؛ اما کیفیت زندگی افراد در دوران پیری بسیار با یکدیگر متفاوت است. طی تحقیقی مشخص شده است که زنان ۴۰ ساله فرانسوی از نظر جسمی در سطح دختران ۲۰ ساله ایرانی هستند. ورزش منظم و مناسب، تغذیه درست، سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی خوب و.. همگی منجر به داشتن دورانی پرنشاط و راحت در سال های پیری خواهد بود.

امروز می خواهیم بعضی از عادات بد را که منجر به پیری زودرس می شود با شما در میان بگذاریم.

فردی منظم و جدی بودن خوب است؛ اما آیا می دانید که زیاده از حد جدی بودن منجر به پیری زودرس می شود؟ آیا می دانید خطوط لبخند زیباتر از خطوط اخم است؟ موارد جدی زیادی در زندگی وجود دارد اما مواردی هم هستند که نباید جدی گرفته شوند. سعی کنید بیش از حد سخت نگیرید. اغلب مشکلات جدی امروز شما سال اینده مسئله ای پیش پا افتاده است که ممکن است کاملا آن را فراموش کرده باشید. عمر به سرعت در حال گذر است؛ پس خود را با ناراحتی های بی دلیل و جدی بودن بیش از حد در همه موارد فرسوده نکنید.

ورزش به هر دلیلی بجز سلامتی و نشاط منجر به پیری زودرس می شود. بله درست متوجه شدید! حتی ورزش هم اگر با علاقه و نشاط و جهت افزایش سلامتی و نشاط نباشد تنها شما را فرسوده می کند. کسانی که در هنگام ورزش مدام اضطراب وزن زیاد و اندام برآمده خود را دارند نه می توانند درست ورزش کنند و نه ورزش برای آن ها مفرح هست. داشتن انگیزه و حس خوب در هنگام ورزش منجر به ترشح هورمون آندروفین ( هورمون شادی ) می شود. این هورمون بزرگترین مزیت ورزش است.

نداشتن رابطه ای صمیمی و عاشقانه با شریک زندگی از جمله دلایل پیری زودرس است. رابطه عاطفی نزدیک با یک فرد می تواند شما را در وضعیت روحی خبوی قرار دهد. همچنین رباطه جنسی منظم سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و شما را از انواع بیماری ها بیش از دیگران دور نگه می دارد. اگر حس می کنید رابطه جنسی تان کم و بی کیفیت شده است به آن بیشتر اهمیتی دهید و فکری به حال آن کنید. رباطه جنسی نشانه ای از جوانی و نشاط شماست.

مواد شیمیایی شما را پیر می کنند. هرچه سریع تر و تا جای ممکن مواد شیمیایی را از اطرافتان دور کنید. از پودرهای لباس شویی، مایع ظرف شویی، پاک کننده های سطوح، وایتکس و… گرفته تا مواد خوراکی شیمیایی دراای نگهدارنده های صنعتی، همگی عاملی برای پیری زودرس هستند. شاید در نگاه اول وجود این مواد اجتناب ناپذیر باشد. اما با کمی بررسی جایگزین های مناسبی برای تعدادی از آن ها خواهید یافت و البته روش استفاده خود از این مواد و سطح تماستان با ان ها را ینز می توانید بیشتر کنترل کنید.

مصرف الکل و کشیدن سیگار مشکلی را حل نمی کند. تنها شما را پیر خواهد کرد. باور کنید استفاده زا این موارد راه حلی برای فراموشی مشکلات نیست. روز به روز مصرف شما بالا خواهد رفت و مشکلات هنوز سرجای خود و با قدرت بیشتر باقی مانده اند. و لابته اعتماد به نفس و قدر و انیگزه شما روز به روز کمتر شده است. مصرف زیاد الکل، منجر به افزایش التهاب و کاهش متابولیسم می‌شود و از مضرات سیگار و انواع سرطان های همراهش بهتر است چیزی نگوییم. همین بس که الکل شما را پف کرده و بی حال و سیگار شما را چروک نشان میدهد.

کم خوابی اگر شما را نکشد حتما پیری زودرس را برایتان به ارمغان می آورد. حتما بار ها شنیده اید که فردی پس از ۲۰۰ ساعت نخوابیدن ( یا موارد مشابه ) فوت کرد. بله خواب از غذا هم برای سلامتی واجب تر است. کمبود خواب شما را کسل و عصبی می کند. فعالیت های مثبت روزمره را کاهش می دهد و تثییرات ناخواسته روحی و روانی زیادی دارد. حتی یک شب بد خوبایدن یا کم خوابیدن اثرات مشخصی بر چره فرد دارد. پس بگشوید برنامه خواب منظمی داشته باشید. افراد به فراخور وضعیت جسمی و میزان فعالیت به ۷ تا ۹ ساعت خواب در ساعات شب احتیاج دارند. فراموش نکنید که روز برای فعالتی و شب برای استراحت است. تا جای ممکن این قاعده را بر هم نزنید.

پرخوری از روی هوس شما را می تواند پیر کند. شما باید بتوانید بر رفتار خود کنترل داشته باشید. اینکه نمی توانید جلوی خوردن خود را بگیرید خوب نیست و منجر به چاقی خواهد شد. چاقی می تواند فرایند پیری را به دلایل متعدد از جمله بیماری های مختلف و کم شدن فعالیت های فردی کاهش دهد. فراموش نکنید چاقی های نشای زا مواد قندی در این زمینه طخرناک تر هستند. بیماری دیابت نوع ۲ می تواند قند خون را افزایش داده و این قند موجب پیری جسمی می‌شود چون قابلیت گلیکوزیله کردن دارد و باعث پف کردن پوست، ظاهری خسته و تسریع شروع چین و چروک می‌گردد.

و در نهایت خودتان را دوست داشته باشید. یان بزرگترین راز سلامتی است. باید بتوانید برای جسم و روح خود ارزش قائل شوید. این است که به ورزش مورد علاقه، تفریحات مورد علاقه و… می پردازید و این ها خود همان رازهای جوانی و نشاط هستند.