مایع چسبندگی و شفافی که قبل از انزال از آلت تناسلی مردان خارج می شود، پیشاب نامیده می شود. اگرچه پیشاب خودش شامل اسپرم نیست، اما امکان بارداری با آن وجود دارد. بارداری با پیشاب زمانی رخ می دهد که اسپرم قبل از انزال در آلت تناسلی وجود داشته و تخمک را بارور کند.

البته شانس بارداری با استفاده از روش نسبتا کم است. با این حال، به دلیل وجود اسپرم در آلت تناسلی قبل از انزال، حاملگی قطعا امکان پذیر است. همچنین لازم به یادآوری است که پیشاب حاوی موادی بیش از اسپرم است. بنابراین، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، حتی با استفاده از جلوگیری طبیعی، هنوز هم ممکن است عفونت منتقله از طریق رابطه جنسی  (STI) را به وجود آورد.

در این مقاله مجله پیام سلامت به تحقیقات علمی که شانس بارداری با پیشاب را نشان داده اند اشاره خواهیم کرد.

پیشاب چیست؟

پیشاب یک اصطلاح رایج برای آنچه که در حرفه پزشکی به عنوان مایع پیش از انزال شناخته می شود، به کار می رود.

مجله Human Fertility گزارش می دهد که مایع پیش از انزال از انتهای آلت تناسلی قبل از انزال خارج می شود. پیشاب شامل موکوس و آنزیم های مختلفی است که به روانکاری مجرای ادراری قبل از انزال مایع منی، کمک می کند. در طول تحریک جنسی حدود ۴ میلی لیتر پیشاب از بدن مردان خارج می شود.

پیشاب از غدد پیازی-میزراهی در مجرای ادرار ترشح می شود و از این رو به عنوان مایع پیازی-میزراهی نیز شناخته می شود.

در مورد این که آیا پیشاب حاوی اسپرم است یا خیر، سردرگمی زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال ۱۹۹۳ منتشر شده است بیانگر آن است که محققان در هنگام آزمایش این سیال برای بررسی ویروس اچ آی وی هیچ اثری از اسپرم ندیدند.

آیا پیشاب حاوی اسپرم است؟

بیشتر مطالعات انجام شده بر روی محتویات پیشاب متوجه شده اند که این مایع غلیظ در واقع شامل اسپرم زنده متحرک است که می تواند به حاملگی منجر شود.

به عنوان مثال، مجله انجمن پزشکی تایلند در سال ۲۰۱۶ گزارشی را منتشر کرد که نشان داد، مایع پیشاب در ۱۶ درصد مردانی که مورد آزمایش قرار گرفتند حاوی اسپرم فعال است.

مطالعه ای که در مجله Fertility Human منتشر شد، دریافت که تقریبا ۴۰ درصد از نمونه های پیشاب شامل یک نسبت معقولی از اسپرم هایی هستند که حرکت می کنید. بنابراین، اکثر پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از انتقال STD ها و یا بارداری از کاندوم استفاده کنید.

بارداری با پیشاب
بارداری با پیشاب

پیشاب دقیقا مثل چیست؟

پیشاب ممکن است به مایع منی شباهت داشته باشد. اما مایع رقیق تری است که شفاف و چسبنده است. مجله International Journal of Andrology می گوید که مایع خارج شده از غدد پیازی-میزراهی به نظر شبیه یک مایع غلیظ و شفاف است که شبیه نوعی مخاط می باشد. این مایع دارای یک بافت مرطوب لغزنده است که ممکن است چسبنده باشد.

پیشاب معمولا شبیه آب است، فقط قوام بیشتری دارد. معمولا هنگامی که مردان از نظر جنسی تحریک می شوند، در نوک آلت تناسلی آن ها این مایع مشاهده می شود. پیشاب می تواند فقط قبل از انزال منتشر شود و یا ممکن است بعضی اوقات قبل از رسیدن به اوج لذت جنسی از بدن بیرون بیاید.

شانس بارداری با پیشاب چقدر است؟

حتی با وجود این که شانس بارداری با پیشاب پایین است، روش طبیعی، در جلوگیری از بارداری کاملا موثر نیست. شانس بارداری شامل زمان تخمک گذاری و در دسترس بودن اسپرم متحرک می باشد.

پزشکان سرویس بهداشت ملی (NHS) گزارش می دهند که به محض اینکه آلت تناسلی تحریک شود، پیشاب تولید می شود. از طرفی مایع منی دارای قابلیت های بالقوه ای است و حاوی هزاران اسپرم می باشد. کنترل ورود این اسپرم ها به پیشاب تقریبا غیر ممکن است. بنابراین، احتمال دارد که بتوانید با پیشاب باردار شوید. بدون این که هیچ گونه انزالی صورت بگیرد. پیشاب حاوی اسپرم است و می تواند تخمک را بارور کند. این بدان معنی است که روش طبیعی برای جلوگیری از بارداری یک راه قابل اعتماد برای جلوگیری از بارداری نیست.

در هر صورت شانس بارداری با پیشاب بسیار کم است.

در واقع، مجله Human Fertility اعلام کرد که اکثر مردان ناقل اسپرم فعال در بدن هستند و به نظر می رسد که این اسپرم پس از انزال آزاد می شود. کم بودن اسپرم در مایع پیشاب به  اسپرم باقی مانده از انزال قبلی نسبت داده می شود.

علاوه بر این ممکن است حتی بدون دخول آلت تناسلی نیز زن باردار شود. پزشکان NHS گزارش می دهند که مایع پیشاب خارج شده از آلت تناسلی می تواند بدون داشتن رابطه جنسی و در صورت تماس این مایع با واژن، باعث بارداری شود. با این حال، شانس باردار شدن از این طریق نسبت به نزدیکی واژینال بسیار کم است.

بارداری با پیشاب
بارداری با پیشاب

آیا زمانی که تخمک گذاری نکرده ایم هم امکان بارداری وجود دارد؟

حتی اگر تخمک گذاری نکرده باشید، اما در واژنتان تخمک وجود داشته باشد، امکان بارداری وجود دارد. این به این دلیل است که پیشاب حاوی اسپرمی است که می تواند چند روز در بدن شما زندگی کند. اگر در حال تخمک گذاری باشید، شانس بارداریتان به نسبت بیشتر می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله BMJ گزارش داد که تنها حدود ۳۰ درصد از زنان دوره تخمک گذاری خود را در روزهای ۱۰ و ۱۷ چرخه قاعدگی تجربه می کنند.

با این حال اکثر زنان تخمک گذاری متفاوتی را دارند. این مطالعه به این نتیجه رسید که زمان بندی تخمک گذاری زنان می تواند بسیار غیر قابل پیش بینی باشد، حتی اگر چرخه قاعدگی آنها معمولا منظم باشد.

بنابراین، اگر چندین روز قبل یا بعد از تخمک گذاری رابطشه جنسی داشته باید، ممکن است باردار شوید. هنگام استفاده از روش طبیعی جلوگیری، ممکن است پیشاب آزاد شود. پیشاب حاوی اسپرمی است که ممکن است در بدن زنان تا زمان تخمک گذاری باقی بماند. از آنجایی که پیش بینی دقیق تاریخ تخمک گذاری دشوار است، همیشه شانس بارداری در طول دوره قاعدگی وجود دارد.

آیا روش طبیعی جلوگیری موثر است؟ آیا می تواند باعث بارداری شود؟

یکی از دلایل اصلی این که روش طبیعی یک روش موثر پیشگیری از بارداری یا پیشگیری از STI نیست این است که مردان نمی توانند پیشاب خود را کنترل کنند. برخی از مردان پیش از انزال بیشتر از دیگران پیشاب تولید می کنند و گاهی اوقات این پیشاب باعث بارداری می شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Conception گزارش داد که حدود ۱۲ درصد از زنان از روش طبیعی به عنوان تنها روش پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. با این حال، تا ۶۰٪ زنان همراه با استفاده از روش طبیعی یک روش جلوگیری دیگر را نیز استفاده می کنند.

آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد با وجود استفاده از روش طبیعی، حاملگی هنوز هم می تواند رخ دهد؟ در پژوهش دیگری که در مجله Contraception منتشر شد، محققان دریافتند که فقط کمتر از ۲۰٪ از زنان که از روش طبیعی به عنوان روش جلوگیری استفاده می کنند، در طول یکسال باردار خواهند شد.

با این حال، برخی گزارش ها نشان می دهد که اگر این روش به درستی استفاده شود، می تواند به عنوان روشی موثر برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی اثربخشی روش های مختلف جلوگیری انجام شد. یافته های این تحقیق نشان داد که وقتی این روش درست انجام شود، تنها ۴٪ از زنانی که همسرانشان قبل از انزال آلت تناسلی خود را از واژن بیرون کشیدند در سال اول باردار می شوند. این عدد تنها ۲ درصد بیشتر از زنانی است که همسرانشان از کاندوم استفاده می کنند.

آیا رابطه جنسی از روی لباس امکان بارداری را بالا می برد؟

فعالیت جنسی از روی لباس که در آن هیچ نفوذی رخ نمی دهد و هیچ تبادلی بین ترشحات واژینال یا اسپرم وجود ندارد، روش رابطه جنسی خشک نامیده می شود. رابطه جنسی خشک با مالیدن اندام های تناسلی دارای لباس به هم انجام می شود. شانس باردار شدن از این طریق بسیار کم است. این اتفاق زمانی می افتد که اسپرم خارج شده از بدن مرد روی لباسی که در نزدیک واژن است ریخته و از آن طریق جذب واژن شود.

با این حال، احتمال اینکه بارداری با انجام رابطه جنسی از روی لباس رخ دهد، بسیار کم است. همانطور که قبلا نیز از قول پزشکان خدمات بهداشت ملی اعلام کرده ایم، هر مایع یا پیشابی که با واژن ارتباط داشته باشد، احتمال دارد که به حاملگی منجر شود. با این حال، شانس حاملگی از این طریق بسیار کم است.

بارداری با پیشاب
بارداری با پیشاب

آیا بیماری های جنسی از طریق پیشاب منتقل می شود؟

پیشاب علاوه بر داشتن اسپرم، توانایی انتقال عفونت های منتسب به عفونت های منتقله از طریق رابطه جنسی را دارد. بنابراین، روش جلوگیری طبیعی، یک روش ناامن برای کاهش شانس ابتلا به STI است.

مجلات Sexually Transmitted Diseases گزارش می دهند که روش طبیعی نمی تواند در برابر STI ها از بدن محافظت کند. محققان دریافتند که زوج هایی که روش طبیعی را تجربه می کنند در معرض خطر ابتلا به عفونت های منتقله از راه رابطه جنسی هستند. این مطالعه اعلام کرده است که کاندوم بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به STI ها است.

از طرفی پیشاب می تواند ویروس HIV داشته باشد و از طریق نفوذ به واژن، حتی اگر هیچ انزالی رخ نداده باشد، این بیماری را منتقل کند. مجله AIDS گزارش داد که پیشاب ممکن است در انتقال HIV-1 نقش داشته باشد. اغلب نمونه های دقیقی که برای آزمایش گرفته می شود، حاوی علامت قابل تشخیصی از ویروس نقص ایمنی بدن انسان هستند.

چه زمانی باید آزمایش بارداری انجام شود؟

اگر از روش طبیعی به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کرده اید و خونریزیتان عقب افتاده است، احتمالا باید آزمایش بارداری انجام دهید.

کیت آزمایش یک نوع تست بارداری است که سطح هورمون hCG (گونادوتروپین کوریونی انسانی) که بعد از بارداری در ادرار ظاهر می شود را آزمایش می کند. طبق اطلاعات منتشر شده در مجله Human Reproduction، بسیاری از کیت های حاملگی خانگی ادعا می کنند که نتایج دقیق حاملگی را در حدود ۷ روز پس از لانه گزینی نشان می دهند. با این حال، برخی از کیت های خانگی ادعا می کنند می توانند ۳ یا ۴ روز پس از لانه گزینی نتایج دقیقی را نشان دهند.

برای جلوگیری از ایجاد نتیجه منفی کاذب از کیت های خانگی، ۴ فاکتور وجود دارد. به گفته دکتر تراسی جی. جانسون در WebMD، این عوامل عبارتند از:

  • تست خیلی زود انجام شده است. انجام تست بارداری، دقیقا پس از رابطه جنسی معمولا منجر به منفی شدن کاذب آزمایش حاملگی می شود. بر طبق تحقیق انجام شده در آلمان در سال ۲۰۱۴، بسیاری از کیت های بارداری خانگی؛ هنگامی که یک الی دو روز بعد از لانه گزینی انجام می شوند ۹۹ درصد دقیق هستند.
  • دقت تست خانگی کم است. تحقیقات نشان داده است که دقت کیت های بارداری اغلب کمتر از ادعای تولید کننده این کیت ها می باشد. گاهی اوقات انجام تست های خانگی می تواند نتیجه منفی را با وجود حاملگی نشان دهد.
  • ممکن است آزمایش را درست انجام نداده باشید.
  • ادرار شما رقیق شده است.