بارداری خارج از محفظه رحمی

بارداری  طبیعی به معنی رشد جنین در داخل رحم است اما بارداری نابجا و یا بارداری خارج از محفظه رحمی به بارداری گفته می شود که در آن سلول تخم که بعد از رشد تبدیل به جنین می شود، در محوطه رحم جایگزین نشود بلکه در محل هایی دیگر رشد کند.

بارداری خارج از محفظه رحمی چرا و چگونه؟

تخمک باور شده باید به طور طبیعی مسیر بین تخمدان و رحم را طی کرده و در رحم رشد کند اما این تخمک ممکن است در طی این مسیر، در هر نقطه ای چسبیده و رشد کرده و موجب بارداری خارج از رحم شود. حدود ۹۵ درصد از بارداری های نابجا در لوله هایی که تخمک را از تخمدان به سمت رحم هدایت می کند اتفاق می افتد و ۵ درصد دیگر نیز در داخل تخمدان و یا ناحیه شکمی و یا در شاخ یا دهانه رحم به وقوع می پیوندد. گاهی نیز تخمک بارور شده از لوله های اویدولت بداخل رحم آمده و به عللی وارد لوله اویدوکت مقابل می شود و در آنجا رشد می کند.

بارداری خارج از محفظه رحمی بیشتر در زنانی که از سن بالاتری برخوردار بوده و سابقه بارداری دارند اتفاق می افتد تا زنان جوان تر. از طرفی این نوع از بارداری در بین سیاهپوستان و زنانی که در شهرهای صنعتی و توسعه یافته زندگی می کنند بیشتر شایع است.

بارداری خارج از محفظه رحمی
بارداری خارج از محفظه رحمی

آیا بارداری خارج از محفظه رحمی خطرناک است؟

اگر بارداری، خارج از محفظه طبیعی خود اتفاق افتد می تواند با بزرگ شدن جنین منجر به درد و خونریزی شدید شود. این وضعیت در صورتی که درمان نشود منجر به پارگی لوله ای می شود که تخمدان را به رحم وصل می کند، پارکی این لوله ها در صورتی که با تشخیص و درمان به موقع همراه نشود، خونریزی داخل شکم و مرگ را در پی دارد.

چه چیز باعث ایجاد بارداری خارج از محفظه رحمی می شود؟

مهمترین دلیلی که باعث ایجاد این عارضه می گردد آسیب لوله های رحمی است که باعث مسدود شدن و تنگ شدن این لوله ها می شود. گاهی نیز علت این اتفاق در دیواره این لوله ها است که به درستی نمی توانند منقبض شده و جنین را به داخل رحم هدایت کنند.

تخم بارور شده بین ۴ الی ۵ روز در مسیر لوله های منتهی به رحم حرکت می کنند عواملی مانند آپاندیس و یا عفونت لگن خاصره با ایجادبهم آمیختگی لوله فالوپ می توانند این زمان را بیشتر کرده و موجب رشد تخم بارور شده در منطقه نامناسب شود.

در صورتی که لوله های رحمی بر اثر ترکیدگی آسیب ببینند، شانس بارداری های بعدی در صورت انجام تخمک گذاری طبیعی توسط بدن، به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.