احتمال باردار شدن در زمان پریودی

شانس باردار شدن در زمان پریودی بسیار اندک است. با این حال، هنوز هم می توانید با داشتن رابطه جنسی در دوره خونریزی خود باردار شوید. تخمک گذاری زودرس، چرخه قاعدگی نامنظم یا افزایش طول عمر اسپرم می توانند شانس باردار شدن در زمان پریودی را افزایش دهند. احتمال تخمک گذاری بسیار سریع تر از حد معمول نیز وجود دارد و عاملی برای ایجاد بارداری در زمان قاعدگی است. اما در بیشتر موارد، شانس کمی برای بارداری درست قبل از دوره قاعدگی وجود دارد.

در این مقاله مجله پیام سلامت، به این سوال پاسخ می دهیم که آیا می توان در طول دوره خونریزی عادت ماهانه باردار شد؟

کسب اطلاع بیشتر در مورد بارداری می تواند به جلوگیری از حاملگی های ناخواسته کمک کند و شانس بارداری را افزایش دهد. در پایان مقاله نیز می توانید آنچه را که باید برای افزایش شانس بارداری پس از مقاربت انجام دهید و علائم اولیه بارداری را یاد بگیرید.

احتمال باردار شدن در زمان پریودی

برای باردار شدن، اسپرم مردانه نیاز به تخمک بالغ زنانه دارد. تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یکی از تخمدان ها یک تخمک بالغ را آزاد می کند. این اتفاق معمولا در روز ۱۴ قاعدگی رخ می دهد. اما می تواند در ماه های مختلف تغییر کند. روز اول خونریزی به عنوان روز اول دوره تعریف می شود.

با این حال، پزشکان کلینیک مایو می گویند که تخمک گذاری می تواند در اوایل روز ۱۰ از چرخه قاعدگی شما نیز رخ می دهد. این بدان معنی است که در بعضی موارد، تخمک گذاری در مدت کوتاهی پس از پایان دوره اتفاق می افتد. اگر دوره طولانی و تخمک گذاری زودرس داشته باشید، احتمال بارداری بلافاصله پس از اتمام دوره خونریزی وجود دارد.

همچنین باید توجه داشته باشید که طبق گفته متخصصان در Journal of the Royal Society of Health، اسپرم می تواند تا ۵ روز پس از انزال در بدن زنان زنده بماند. این بدان معنی است که اگر طول عمر اسپرم زیاد باشد و مدت کوتاهی پس از پایان خونریزی تخمک گذاری رخ دهد، می توانید در دوره قاعدگی نیز باردار شوید.

۵ نکته مهم که باعث افزایش شانس باردار شدن در زمان پریودی می شوند

با توجه به آن چه در بالا گفته شد، ممکن است که با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در طول دوره خونریزی، بارداری رخ دهد. البته شانس تخمک گذاری در هنگام قاعدگی بسیار کم است. با این حال وقوع آن غیر ممکن نیست.

بیایید به پنج عامل اصلی که می توانند شانس باردار شدن در زمان پریودی را افزایش دهند، نگاهی کنیم.

دوره ها قاعدگی نامنظم

اگر دوره های نامنظم یا غیر قابل پیش بینی دارید، پیش بینی دقیق زمان تخمک گذاری می تواند دشوار باشد و این موضوع باعث افزایش شانس بارداری پس از داشتن رابطه جنسی در دوره خونریزی می شود.

دکتر تراسی سی جانسون می گوید که یک دوره نامنظم زمانی رخ می دهد که طول دوره های قاعدگی از یک ماه تا ماه بعد تغییر می کند. بنابراین در چند ماه از سال ممکن است چرخه قاعدگی کوتاهی داشته باشید، در حالی که در برخی از ماه ها ممکن است خونریزی طولانی تری را تجربه کنید.

طول چرخه قاعدگی در اکثر زنان ۲۸ تا ۳۰ روز است. اما اگر دوره نامنظم داشته باشید، ممکن است ناگهان یکی از چرخه های قاعدگی شما کوتاه تر از ۲۱ یا ۲۲ روز شود.

تخمک گذاری حدود ۱۴ روز قبل از دوره بعدی خونریزی رخ می دهد. این بدان معنی است که اگر چرخه تان کوتاه تر از ۲۱ روز باشد، تخمک گذاری در حدود روز ۷ رخ می دهد که درست بعد از پایان دوره خونریزی قبلی اتفاق می افتد.

بدیهی است اگر دوره نامنظم داشته باشید، ممکن است خیلی زودتر از آن چیزی که انتظار دارید، تخمک گذاری کنید. در این شرایط، احتمال وجود اسپرم زنده در هنگام تخمک گذاری وجود دارد، و شما بعد از پایان دوره خونریزی می توانید باردار شوید.

احتمال باردار شدن در زمان پریودی
احتمال باردار شدن در زمان پریودی

تخمک گذاری زودرس

تخمک گذاری زودرس در چرخه قاعدگی به احتمال زیاد شانس باردار شدن در زمان پریودی را افزایش می دهد. حتی اگر چرخه قاعدگی منظمی داشته باشید، وقوع تخمک گذاری پیش از موعد مقرر، می تواند احتمال باردار شدن در زمان پریودی را افزایش دهد.

مجله Reproductive Biology and Endocrinology گزارش می دهد که استرس حاد و شدید می تواند تخمک گذاری زودرس را ایجاد کند. تخمک گذاری توسط هورمون جسم زرد به وجود می آید. استرس می تواند باعث افزایش سطح این هورمون شده و این عامل می تواند منجر به تخمک گذاری زودرس شود.

متخصصان American Pregnancy Association گزارش می دهند که بیماری یا تغییر در روال روزانه زندگی شما نیز می توانند بر زمان تخمک گذاری تأثیر بگذارند.

چرخه قاعدگی کوتاه

داشتن چرخه قاعدگی کوتاه می تواند به این معنی باشد که رابطه جنسی محافظت نشده در طول دوره می تواند حاملگی ایجاد کند، به خصوص اگر نزدیکی در پایان دوره اتفاق افتاده باشد.

پزشکان کلینیک مایو گزارش دادند که بسیاری از زنان چرخه قاعدگی کوتاه و طبیعی دارند. استرس، فیبروئیدها، یا اختلال در غذا خوردن نیز می تواند طول دوره ی قاعدگی را مختل کند. دوره های کوتاه تر قاعدگی می تواند به این معنی باشد که تخمک گذاری زودتر از حد انتظار رخ می دهد.

بنابراین، اگر در طول دوره یا چند روز پس از اتمام خونریزی رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری وجود دارد.

زیاد بودن طول عمر اسپرم

تحت شرایط مطلوب، اسپرم می تواند تا یک هفته یا بیشتر بعد از انزال در بدن زن زنده بماند و پس از داشتن رابطه جنسی در طول دوره خونریزی تخمک را بارور کند.

در اکثر موارد، اسپرم به طور متوسط تا ​​۳ روز پس از رابطه جنسی زنده می ماند و در صورتی که این اتفاق در دوره تخمک گذاری بیافتد، شانس بارداری بسیار زیاد می شود. با این حال، مجله Advances in Contraception گزارش می دهد که برخی از اسپرم ها می توانند تا ۷ روز پس از رابطه جنسی در بدن زنان زنده بمانند.

این بدان معنی است که اگر شما در آخرین روز خونریزی خود رابطه جنسی داشته باشید و تخمک گذاری تان در اواسط دوره رخ دهد، احتمال کمی برای بارداری وجود دارد. بعضی از مطالعات حاکی از آن است که اسپرم می تواند ۹ تا ۱۲ روز پس مقاربت در دهانه رحم زنده بماند.

سردرگمی بین خونریزی تخمک گذاری و خونریزی پریود

در برخی از زنان زمانی که تخمک گذاری رخ می دهد، لکه بینی خفیف نیز دیده می شود. لکه بینی تخمک گذاری به علت نوسانات هورمونی اتفاق می افتد. در این شرایط تخمک آزاد شده باعث انقباض رحم و خونریزی شدید می شود.

پزشکان Medscape می گویند که تخمک گذاری شایع ترین علت خونریزی واژینال در اواسط دوره است. هنگامی که سطح استروژن در طی تخمک گذاری کم می شود، شانس خونریزی و لکه بینی در این دوران بالا می رود.

برای زنانی که دوره های نامنظم دارند، ممکن است خونریزی تخمک گذاری با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفته شود. اگر در این زمان که شما بیشتر مستعد باردار شدن هستید رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، شانس بارداری به طور چشمگیری افزایش می یابد.

شانس باردار شدن در زمان پریودی

شانس باردار شدن در زمان پریودی به زمانی که تخمک گذاری می کنید یعنی زمان پنجره باروری تان ارتباط دارد. اگر چه بیشتر زنان در بیشتر اوقات در اواسط سیکل خود تخمک گذاری می کنند، اما پنجره باروری می تواند خیلی زودتر شروع شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله BMJ، تنها ۳۰ درصد از زنان در اواسط قاعدگی، بارورتر هستند. با این حال اکثر زنان زودتر یا دیرتر این پنجره را تجربه می کنند. این مطالعه به این نتیجه رسید که زمان بندی پنجره بارور زنانه می تواند بسیار غیر قابل پیش بینی باشد، حتی اگر چرخه های قاعدگی در آن ها معمولا منظم باشد.

این مطالعه نشان داد که اولین روز تخمک گذاری مصادف است با روز ۸ چرخه قاعدگی. این بدان معنی است که تخمک گذاری می تواند بین ۱ تا ۳ روز پس از خونریزی قاعدگی رخ دهد. با توجه به این واقعیت که اسپرم می تواند تا ۷ روز در بدن زنان زنده بماند، ممکن است ۴ یا ۵ روز پس از اتمام خونریزی باردار شوید.

با این وجود داشتن رابطه جنسی در طول دوره خونریزی ممکن است منجر به حاملگی شود.

احتمال باردار شدن در زمان پریودی
احتمال باردار شدن در زمان پریودی

آیا می توان بلافاصله پس از پایان دوره خونریزی باردار شد؟

در پایان قاعدگی، زمانی که شانس بارداری بیشتر می شود، بدن شما شروع به نزدیک شدن به پنجره باروری می کند. اما در چه شرایطی می توانید پس از دوره قاعدگی باردار شوید؟

اگر جریان قاعدگی در روز ۶ سیکل متوقف شود و در روز ۷ رابطه جنسی داشته باشد، شانس کمی برای باردار شدن وجود دارد. برای این که این اتفاق بیافتد، تخمک گذاری باید در حدود روز ۱۰ یا ۱۱ دوره قاعدگی رخ دهد.

برای افزایش احتمال بارداری پس از دوره خونریزی، باید هر دو روز یک بار به مدت ۲ هفته رابطه جنسی داشته باشید. در طی این مدت، باید به دنبال علائم لانه گزینی نیز باشید که ممکن است چند روز بعد از تخمک گذاری رخ دهد.

آیا درست قبل از دوره خونریزی امکان بارداری وجود دارد؟

داشتن رابطه جنسی ۳ یا ۴ روز قبل از دوره خونریزی به ندرت به حاملگی منجر می شود. محققان در نشریه Endotext می گویند که بیشتر دوره های قاعدگی بین ۲۵ تا ۳۰ روز طول می کشند. تخمک گذاری (یا مرحله فولیکولی) بین ۱۰ تا ۱۶ روز پس از اولین روز چرخه قاعدگی رخ می دهد.

یک دوره زمانی ۱۲ تا ۲۴ ساعته پس از آزاد شدن تخمک زمانی است که تخمک می تواند بارور شود. این بدان معنی است که در طی یک دوره منظم قاعدگی، با داشتن داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در چند روز قبل از قاعدگی، احتمال کمی برای بارداری وجود دارد.

چه زمانی بیشترین شانس بارداری وجود دارد؟

شانس بارداری زمانی در اوج خود است که رابطه جنسی قبل و یا در روز تخمک گذاری انجام شود. برای افزایش شانس بارداری، مهم است بدانید که چه روزی پنجره باروری شما باز می شود.

برای پیش بینی زمانی که شما بیشتر بارور هستید، می توانید تست های خانگی پیش بینی تخمک گذاری انجام دهید. برای انجام این تست ها می توانید از کیت های تخمک گذاری استفاده کنید.

رابطه جنسی قبل از تخمک گذاری داشته باشید

شانس بارداری با انجام رابطه جنسی ۱ یا ۲ روز قبل از تخمک گذاری بیشتر می شود. طبق مطالعات منتشر شده در مجله Human Reproduction، انجام رابطه جنسی تا ۶ روز قبل از تخمک گذاری نیز شانس بارداری را بالا می برد. با این حال، در بسیاری از موارد، شانس حاملگی با داشتن رابطه جنسی ۱ تا ۲ روز قبل از تخمک گذاری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بنابراین اگر شما در روزهای قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، اسپرم ها می توانند خود را به لوله فالوپ رسانده و منتظر تخمک بالغ بمانند. یادتان نرود که پنجره بارور شما در ۳ روز قبل از تخمک گذاری به بالاترین حد ممکن خواهد رسید.

علائم تخمک گذاری چیست؟

تغییر در مخاط دهانه رحم

یکی از بهترین روش ها برای تعیین زمانی که قدرت باروری دارید، بررسی انسجام مخاط واژن در چرخه قاعدگی است. تخمک گذاری باعث ایجاد تغییراتی در ترشحات سرویکال می شود. در این زمان موکوس چسبنده و سفیدی از بدن خارج می شود. این ترشحات گاهی به نام ترشحات سفیده تخم مرغ نیز شناخته می شود. مجله Contraception گزارش می دهد که افزایش هورمون جسم زرد (LH surge) عاملی است که انسجام ترشحات واژن را تغییر می دهد. معمولا، تخمک گذاری ۲۴ ساعت پس از افزایش LH رخ می دهد.

داشتن مقاربت جنسی در روز قبل از تخمک گذاری، احتمالا شانس بارداری را افزایش می دهد.

تغییر دمای بدن

نظارت بر تغییرات دما بدن می تواند کمک کند تا بفهمید که چه روزهایی بارور تر هستید. پزشکان کلینیک مایو می گویند اگر می خواهید باردار شوید باید درجه حرارت بدن خود را کنترل کنید. شما باید هر روز دقیقا قبل از خارج شدن از رختخواب این کار را انجام دهید. هنگامی که یک الگوی افزایش دمای بدن را در اواسط چرخه قاعدگی خود مشاهده می کنید، یعنی به احتمال زیاد در حال تخمک گذاری هستید.

لکه بینی تخمک گذاری

لکه بینی پس از دوره قاعدگی نیز می تواند به تعیین الگو تخمک گذاری کمک کند. همانطور که قبلا ذکر شد، خونریزی یا لکه برداری خفیف در دوران تخمک گذاری رایج است. این خونریزی به دلیل افزایش هورمون آزاد کننده تخمک رخ می دهد. اگرچه پس از تخمک گذاری شانس بارداری کم است، اما خونریزی لکه بینی می تواند به تعیین دقیق ترین روزهای باروری و پیش بینی آن کمک کند.

حساسیت پستان

حساسیت پستان پس از آخرین دوره خونریزی می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد. محققان موسسه جان هاپکینز گزارش دادند که بسیاری از زنان در طول زمان تخمک گذاری حساسیت سینه را تجربه می کنند. این حساسیت ممکن است حتی تا آخر دوره بعدی قاعدگی نیز ادامه یابد. با این حال، درد سینه همیشه نشانه تخمک گذاری نیست.

علائم اولیه حاملگی چیست؟

  • تغییرات پستان مانند درد و حساسیت
  • تکرر ادرار
  • نوسانات خلقی
  • نفخ
  • خستگی
احتمال باردار شدن در زمان پریودی
احتمال باردار شدن در زمان پریودی

بهترین زمان برای انجام آزمایش بارداری چه زمانی است؟

دانستن زمان مناسب برای انجام آزمایش بارداری می تواند نتایج دقیقی به شما بدهد. البته انجام زودهنگام تست های خانگی می تواند نتایج منفی کاذب داشته باشد. برای کسب دقیق ترین نتایج، بهترین زمان برای آزمایش بارداری و جلوگیری از ایجاد جواب منفی کاذب، حداقل یک روز پس از عقب افتادن پریود است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر پزشکان بر این باورند که باید با داشتن داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و بدون مشکل باردار شوید. حتی داشتن رابطه جنسی درست بعد از دوره قاعدگی می تواند به افزایش شانس بارداری کمک کند. البته، بهترین زمان برای باردار شدن، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده فقط قبل از تخمک گذاری است. پزشکان MedicalNet می گویند اگر کمتر از ۳۵ سال سن دارید و نمی توانید باردار شوید باید به پزشک مراجعه کنید.